VW_Golf_III
VW_Golf_III

Favoritt slaktes i krasjtest

VW Golf fra 1996 er den typiske bilen blant norske ungdommer. I Sverige kjører de en langt sikrere bil.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oversikten Romerikes Blad har laget på bakgrunn av opplysninger fra offentlige kjøretøyregistre i Norge og Sverige, avslører en interessant – og potensielt livsviktig – forskjell:

Volvo 850 fra 1995 er den mest populære ungdomsbilen i Sverige, mens VW Golf fra 1996 er den typiske bilen blant norske ungdommer.

Norske Øyvind (23): Pris var avgjørende.

Svenske Sara (18): Vil føle seg trygg.

– Dette er interessant. Hvis svenske ungdommer kjører relativt store biler fra Volvo og Saab, og norske ungdommer kjører mindre biler, er det klart at svenskene har et bedre utgangspunkt for å klare seg i en ulykke, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i Norges Automobil-Forbund.

Nesten like gamle

Romerikes Blads undersøkelser viser også at norske ungdommer kjører eldre biler enn svenskene – selv om forskjellene er mindre enn mange tror:

– Gjennomsnittsalderen på en bil eid av nordmenn mellom 18 og 25 år er 12,3 år.

– Gjennomsnittsbilen til en svensk ungdom er 11,9 år.

Snittalderen på bilparken totalt er for øyeblikket 10,4 år i Norge og 9,6 år i Sverige, ifølge Statistisk sentralbyrå og Statistiska Centralbyrån.

Slaktes i kræsjtest

Etter det Romerikes Blad erfarer, er dette første gang ungdommenes bilpark i Norge og Sverige er kartlagt og sammenlignet, der alder og bilmerke er undersøkt.

Oversikten viser at i Sverige er Volvo klart overrepresentert, med Volkswagen som nummer to og Saab på tredje. Norske ungdommer velger på sin side henholdsvis Volkswagen, Audi og Opel på topp.

Hvorfor velger svenske ungdommer sikrere biler enn norske ungdom? Si din mening nederst i denne artikkelen!

Uavhengige europeiske kræsjtester av de to mest populære ungdomsbilene, Volvo 850 fra 1995 og Volkswagen Golf fra 1996, finnes ikke. Derimot har Insurance institute for highway security (IIHS) i USA kræsjtestet bilene.

Volvoen får toppkarakter på fem av seks punkter, samt beste karakter totalt. Golfen oppnår kun toppkarakter på ett av seks punkter, og nest dårligste karakter totalt.

Det svenske forsikringsselskapet Folksam har sikkerhetsvurdert de to bilmodellene på bakgrunn av faktiske ulykker: Volvo 850 oppnår betegnelsen «Bra sikkerhet», som er nest best. Golf III oppnår betegnelsen: «Se opp», som er nest dårligst.

LES OGSÅ: Har blitt sikrere

– Kan forklare forskjell

Romerikes Blad har vært i kontakt med flere eksperter på bilsikkerhet. De mener forskjellene som avsløres i ungdommenes bilvalg, kan være med på å forklare hvorfor 30 prosent flere norske enn svenske ungdommer er drept i trafikken siden 1999, slik Romerikes Blad har påvist.

– Jeg kan ikke tenke meg annet. Ulikheten i ungdommenes bilpark må ha innvirkning på forskjellen i ulykkesstatistikken, sier laboratoriesjef for kræsjsikkerhet, Tommy Petterson, ved Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i Linköping.

Han er ikke i tvil om hva han ville valgt, om han måtte kollidere i en av ungdomsfavorittene.

– Uavhengig av at Volvo er svensk og jeg er svensk: Jeg ville sittet i Volvo 850 framfor Volkswagen Golf III. Grunnen er at Volvoen er en større bil. Man er bedre «pakket inn» og har mer å ta av, forklarer Pettersson.

LES OGSÅ: "Mammabiler" gir mørketall

– Finnes verre

Trafikksikkerhetsforsker Trond Boye Hansen er ikke overrasket over ungdommens bilvalg.

– At svenske ungdommer kjører mye Volvo og Saab har nok med kultur å gjøre. De velger disse merkene trolig fordi de er produsert i Sverige, men kanskje også fordi det er sikre biler. Forskjeller i bilvalg kan gi seg utslag på ulykkesstatistikken, sier nittedølen til RB.

Han er heller ikke i tvil om hvilken bil han ville valgt ved en kollisjon.

– Volvoen. Den er større og tyngre. Dessuten lå Volvo på denne tiden langt foran sine konkurrenter på sikkerhet, påpeker Boye Hansen.

– Men når det er sagt: Volkswagen Golf III fra 1996 er ikke hakkende galt. Jeg vet om ungdommer som kjører biler fra 80-tallet og tidlig 90-tall. Det er langt verre, legger trafikkforskeren til.

Les mer om trafikkserien "Trafikkens unge ofre" på denne samlesiden: