elkjop
elkjop

Elkjøp tvinger kunden til å tegne forsikring i butikken

Elkjøps kundebehandling er elendig, mener kunde. – Utrolig, sier Forbrukerrådet.


Odd Bjørnar Bratland fra Hemnesberget er lite imponert over Elkjøps praksis ved salg av såkalte tilleggsforsikringer.

Da han investerte i en flunkende ny Nokia N97 hos Elkjøp i Mo i Rana ønsket han å tenke litt på muligheten for å tegne en ekstra trygghetsavtale.

Men da han kom tilbake til butikken et par dager seinere ble han kontant avvist.

– Elkjøp mente at jeg måtte tegne forsikringen samtidig som jeg kjøpte mobilen, forteller den oppgitte kunden til TV 2 hjelper deg.

Les også: Elkjøp legger seg flat etter TV-tabbe

Les også: Dette Tele2-tilbudet var for godt til å være sant

Les også: Erlend (14) terroriseres av mystiske oppringinger

Les også: Test av bærbare PC-er: Knallhard konkurranse i 6000-kronersklassen gjør forbrukerne til vinnere

Kastet telefonen fra balkongen

Nå hører det med til historien at Bratlands to år gamle datter kastet den nyervervede telefonen ut av balkongen etter to måneder og at tilleggsforsikringen denne gangen faktisk kunne ha kommet godt med.

Bratland synes det er dårlig at Elkjøp nekter kundene betenkningstid før de inngår forsikringsavtalen.

– Man blir jo oppfordret til å lese igjennom avtaler før man undertegner, men det får man ikke mulighet til her. Dette er elendig kundebehandling fra Elkjøps side, avslutter Bratland.

Forbrukerrådet reagerer

Bratland får støtte fra Forbrukerrådet som synes det er helt utrolig at kundene ikke kan ta med seg papirene hjem og lese gjennom vilkårene i ro og mak før de tegner forsikringsavtalen.

– Vi mistenker at kjedene frykter for salget når de gjennomfører denne praksisen, sier Martin Halsos som er kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

Han tror at kundene kanskje ville ha valgt annerledes dersom de hadde fått lese igjennom avtalene før de undertegnet.

– Vi mener jo generelt sett at denne typen forsikringer er unødvendige og undergraver de rettighetene man har gjennom Forbrukerkjøpsloven, sier Halsos videre.

Én glipp blir til flere hos Elkjøp

Elkjøp beklager behandlingen av Bratland og mener dette må være basert på en glipp fra butikkens side.

– Det skal være trygt å handle hos Elkjøp og vi skulle derfor ha hjulpet kunden på en bedre måte. De fleste kjøp av trygghetsavtale gjøres samtidig med et annet kjøp, men alle kan legge til trygghetsavtalen til kjøpet i inntil 30 dager, sier Christian Brekke som er kommunikasjonsrådgiver i Elkjøp.

Imidlertid gjorde TV 2 hjelper deg en sjekk hos Elkjøps kundeservice der vi skisserte problemstillingen og vi fikk samme svar som Bratland fikk i butikken.

Kundeservice mente at vi enten måtte kjøpe forsikringen samtidig som vi investerte i det aktuelle produktet eller at vi måtte komme tilbake til butikken med produktet i uåpnet emballasje.

Brekke lover at Elkjøp skal ta en oppstrammer på dette internt og oppfordrer Bratland om å ta kontakt med kjeden på ny.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter