Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det hender vi tar fram begrepet "skuddsikker" når vi skal beskrive kvaliteten på biler – og her er en bil som absolutt fortjener å bli kalt nettopp det. LX470 er Lexus-versjonen av Toyota Land Cruiser 100. En fra før bunnsolid bil som etter litt spesialbehandling hos Lexus-gutta blir enda hakket bedre. Mange regner den som verdens beste SUV, vi sier oss ikke uenige i det.

Denne har aldri blitt solgt ny i Norge, men det finnes en del privatimporterte eksemplarer. Som Endres 2004-modell. Den har rullet 112 000 kilometer og nå har han lagt den ut til salgs på finn.no med prisantydning 628 574 kroner.

Klikk her for å se hele annonsen på bilen

Kjøpte usett

Lexus_LX470_siden

– Jeg importerte den fra Florida for noen år siden og dette er virkelig en fantastisk bil. Jeg kan vanskelig tenke meg noen biler som så godt klarer kombinasjonen av å takle de aller tøffeste utfordringer – og samtidig tilby den ultimate luksus og komfort, sier Endre.

– Men hvordan fant du på å importere akkurat denne bilen?

– Litt tilfeldig egentlig. Jeg har alltid hatt sans for Land Cruiser og begynte vel å se etter det. Så leste jeg om denne bilen og jo mer jeg fant ut, jo mer lyst fikk jeg på den. Så til slutt fant jeg dette eksemplaret på eBay og tok sjansen. Dro over og kjøpte den. Og etter litt kjøring rundt i USA satte jeg den på båten og sendte den hjem. Det har jeg ikke angret på ett sekund!

Gjetter du hva som er mest solgte bilmerke i USA? Her får du svaret:

Plass til åtte

Lexus_LX470_taktelt

Endre har bygget den om til gassdrift. Det betyr at driftskostnadene blir svært overkommelige.

– Ja, jeg synes det gir den det beste av to verdener. Styrken og gromfølelsen av V8 bensin, men til prisen av diesel. Det gjør ingenting å fylle tanken når gassen koster ca. fem kroner per liter. Drivstoffkostnader per mil ligger mellom seks og åtte kroner. Og dessuten er dette langt mer miljøvennlig.

– Og her er det plass til en stor familie?

– Ja, dette er en åtteseter, dvs. 2+3+3. Bruker du den bare som femseter er bagasjeplassen gedigen. Og så har den selvfølgelig full pakke med utstyr. Jeg kan nevne ryggekamera, regulerbar fjæring: velg mellom komfort eller sport – fire trinn, høydejusterbare hydrauliske fjærer, stereo fra Mark Levinson, integrert iPod-kontroll, styres via bilens stereo, integrert bluetooth for mobil og ekstra kraftig subwoofer – i tillegg til alt det "vanlige".

Diskre koloss: Les testen av Land Cruiser V8 her

Urbant bosted

Lexus_LX470_interiør

– Komfortabel bil, eller?

– Ja, veldig! Dette er gjennomført, solid luksus. Jeg har prøvd biler som BMW X5 og Mercedes ML og synes de faller temmelig igjennom i forhold til denne. Det blir mye plastfølelse i forhold.

– Men etter å ha hatt en bil som dette – hva i all verden kjøper du da?

– Nei, si det ... Det er egentlig ikke med veldig lett hjerte jeg selger, men jeg synes den blir litt for dyr i forhold til hvor lite jeg bruker den. Jeg bor midt på Grünerløkka i Oslo, skjønner du. Og har dessuten hjemmekontor, så den står stort sett parkert.

Denne Toyota-veteranen har plass til sju

Fra størst til minst?

– Jøss, det var en viss kontrast mellom bil og bosted ...

– Ja, ikke sant. Derfor har jeg vel bestemt meg for å kjøpe noe mindre og kanskje litt rimeligere.

Har kikket litt på den nye Golf-rivalen fra Lexus, kanskje gå fra den aller største til den minste. Eller kanskje det blir en Land Cruiser vare på leasing, jeg er faktisk ikke helt sikker, avslutter Endre.

LES OGSÅ: Norges billigste Lexus er fortsatt til salgs

Lexus_LX470_bakfra