Vil Saab 9-3 ePower kunne bli en velfungerende, elektrisk familiebil? Foto: Saab
Vil Saab 9-3 ePower kunne bli en velfungerende, elektrisk familiebil? Foto: Saab

Saab 9-3 elbil har virkelig power under panseret

De ligger ikke på latsiden hos söta bror.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Her der den elektrisek versjonen av 9-3 stasjonsvogn.

Bilen vises på bilutstillingen i Paris og utviklingen av bilen skal være kommet så langt at et testflåte på 70 eksemplarer vil bli plassert hos utvalgte familier allerede neste år.

Spør Benny om Saab her;

Bra med gamp

Saab 9-3 ePower er altså ingen hybridløsning, men en hundre prosent eldrevet, rommelig familiebil.

Under panseret finnes en elmotor på hele 184 hestekrefter. Den får energi fra litiumion-batterier som er plassert mellom hjulakslene – der eksosanlegg og bensintank vanligvis sitter.

Saab hevder at plasseringen av batteriene gjør at vektfordeling og kjøreegenskaper blir omtrent som for en vanlig 9-3. Kollisjonssikkerhet har vært et annet argument for å plassere strømkilden akkurat der.

Batteriene som er konstruert for å fungere med full kraft ned til minus 30 grader, gir bilen en beregnet rekkevidde på 200 kilometer. Det må sies å være bra – bilens størrelse og motorkraft tatt i beregning.

Nissan Leaf var en revolusjon - da den ble lansert

GTI-akselerasjon

I motsetning til andre produsenter har Saab valgt å gjøre batteriene lufkjølte og ikke væskekjølte. Det bidrar til å holde vekten nede. Batteriene er konstruert for en levetid på ti år.

Saab 9-3 ePower skal kunne lades i vanlig stikkontakt på tre til seks timer, avhengig av hvor mye reststrøm det er i batteriene.

Etter at Mitsubishi viste fram den første "normale" elektriske bilen med sin e-MiEV, har stadig flere produsenter vist fram sine enda mer "normale" elbiler. Og hvis Saab 9-3 ePower vil fungere like bra som spesifikasjonene tilsier, ser dette lovende ut.

Denne elbilen blir rett og slett en morsom familiebil som vil gjøre 0-100 på 8,5 sekunder og ha en potensiell toppfart på 150 km/t.

Innen 2015

Men enn så lenge er den et konsept. Saab sier ikke noe om når den eventuelt kommer i produksjon, men Saab-direktør Jan Åke Jonsson understreker at de vil jobbe hardt i årene som kommer:

– I 2015 regner man med at det globale salget av elbiler vil passere 500 000 eksemplarer, og vi er fast bestemt på å være representert i dette voksende segmentet, sier Jonsson.

Nye motorer

Saab har forresten nye motorer på gang også. 9-3 kommer med en ny 1,9-liters dieselmotor i tre versjoner. 130, 160 og 180 hestekrefter. Alle versjonene av 9-3 for 2011 går ned i pris, mellom 10.000 og 40.000 kroner.

I 9-5 kommer en ny og sterkere 2- liters dieselmotor på 190 hestekrefter. Denne kan kombineres med firehjulsdrift, og blir første diesel-Saab med denne kombinasjonen.

I tillegg skal Saab kjøpe en 1,6-liters bensinturbo fra BMW.

Les våre tester av Saab her

Hva mener du? Ser 9-3 ePower lovende ut? Kunne du tenkt deg å ha den som familiebil? Bruk debattfeltet under