Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hallo Benny takk for en god side med mye interessant bilstoff. Selv sluker jeg alle artiklene om gode kjøp på bruktimprterte biler, har en Passat TDI 4Motion som jeg hentet i Tyskland for noen år siden og der sparte jeg i alle fall 30 000 kroner. Nærmer seg bilbytte nå og i den forbindelse har jeg letet rundt etter nye kandidater, men også hørt at det kan være veldig mye å spare på å hente hjem helt ny bil.

En kollega mener han leste om eksempler helt opp i 70 000 kroner. Kjenner du til dette? Vet du i såfall hvilke merker det er som er mest gunstig. Høres litt rart ut for meg at det kan være så store forskjeller, bilene koster vel det samme ut fra fabrikken så betyr dette at de norske importørene beregner seg kjempeavanser? Hadde vært interessant å høre hva du mener om dette. Hilsen Are.

Benny svarer:

Hei Are. Ja, det kan absolutt være penger å spare på å kjøpe nybil i utlandet. Dette går litt i bølger og avhenger mye av valutakurser. Men også det at bilprisene varierer mye fra land til land - og i noen tilfeller kan det gjøre at du sparer mange titusener på å kjøpe nybilen din i et annet land og importere selv, eventuelt få noen til å gjøre den praktiske jobben for deg.

Det din kollega refererer til tipper jeg er en sak i VG. De intervjuet en kjøper som hentet hjem en splitter ny Volvo V70 DRIVe fra Sverige og mente han sparte mellom 50 000 og 70 000 kroner på det. Summen høres kanskje ekstremt høy ut, men jeg tviler ikke på at det kan stemme, særlig hvis det er mye og kanskje litt spesielt utstyr på bilen. Det kan nemlig gi store utslag.

I samme sak var det også et eksempel på Skoda Superb stasjonsvogn - besparelse på nesten 50 000 kroner.

LES OGSÅ: Slik importerer du drømme-veteranen

Du må imidlertid huske at det er fabrikkgarantien i det landet du kjøper bilen som gjelder i slike tilfeller, ikke garantien i Norge. På en svenskkjøpt Volvo får du bare to år, mens samme bil i Norge har tre år. Og ikke minst: Du mister også fem års reklamasjonsrett. Det kan bety mange penger etter at den vanlige garantien har gått ut.

Nei, de norske importørene har generelt ikke kjempeavanser. Det er nemlig slik at fabrikkene ofte priser bilene sine forskjellig til ulike markeder, blant annet i forhold til bilavgifter. At Volvo er rimelig "hjemme" i Sverige overrasker vel heller ikke.

Det er flere selskaper som kan hjelpe deg med å importere nybil og som helt sikkert også kan være behjelpelig med en oversikt på hva som lønner seg mest. Et av disse er Din Bilpartner som har et veldig strømlinjeformet opplegg på dette.

Lykke til!

LES OGSÅ: Dette må du vite om bruktimport

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen - og lykke til!

Sjekk Brooms samling av biltester - klikk her

Har du synspunkter eller innspill? Bruk kommentarfeltet under: