2011 Ford Mondeo: Hvor mye drivstoff kan vi få den til å bruke?
Omvendt sparekjøring. Bli med på kjøretur i nye Ford Mondeo.
Brooms Ford Mondeo-team har landet etter prøvekjøringen i Tyskland – av 2011-utgaven av Mondeo. Den har fått en midtlivsoppdatering, eller som det heter på bilspråket: En facelift.
Henrik Borchgrevink og Knut Wilthil er gutta som i sommer kjørte 1988,3 kilometer på en tank diesel, i en helt alminnelig Mondeo stasjonsvogn. 200 mil i ekstremt sparetempo: Dermed måtte vi jo gi dem en helt annerledes utfordring: Nemlig hvor MYE drivstoff det er mulig å få en diesel-Mondeo til å bruke.
Og da er selvfølgelig tysk autobahn den perfekte lekegrinda.
Her kan du lese hvor rekordforsøket deres endte:
Lurte seg unna testruta
– Vi må vel innrømme at det tok litt tid å omstille seg! I rekordforsøket kjørte vi ekstremt forsiktig hele tiden og satt og så omtrent konstant på snittmåleren. Det endte til slutt på 0.35 liter/mil. Ikke verst for en stor stasjonsvogn med to hundrekilos karer og en del bagasje innabords!
– Men utfordringer er morsomt, så vi tok selvfølgelig denne også, sier Henrik og Knut som måtte lure seg litt unna den planlagte ruta for å finne gode forhold til litt motsatt økonomikjøring.
– Nei, Ford hadde vel ikke akkurat tenkt på noe sånt da de la opp testrutene sine. Men Tyskland er jo drømmelandet for de fleste kjørestiler – inkludert dette.
Hadde det morsomt
– Men fortell: Hvordan gikk det???
– Jo da, vi la Mondeoen i 150 km/t over en lengre periode og sørget også for mange akselerasjoner, nedbremsinger og forbikjøringer. Vi var oppe i 200 km/t og hadde det faktisk ganske morsomt, det må vi innrømme. Dette var jo 2,2-hesters dieselen på 200 hestekrefter. Men tross kjørestilen fikk vi den ikke over 0.72 liter/mil!
– Overrasket?
– Ja, absolutt. Det er nesten så dette er like imponerende som at det var mulig å kjøre nesten 200 mil på 0.35 liter/mil. Det sier veldig mye om moderne dieselmotorer – og selvfølgelig også om resten av bilen. Mondeoen er fantastisk å kjøre selv i hastigheter opp mot 200km/t, noe som forteller litt om hva Ford har klart å skru sammen. En meget velbalansert, retningsstabil, og komfortabel bil med det du kan vente deg av teknologi i 2011!
Verdens beste flerbruksbil? Les testen av Ford S-Max her:
33 punkter
– Men det var ikke bare maksforbruk dere målte?
– Nei da, vi måtte jo gå litt grundigere til verks enn bare det. Ved 70km/t målte vi snittforbruk på 0,37. Vi testet normalkjøring mellom 60-100km/t da dette er representativt for norske forhold og hadde da snittforbruk på 0,4l/mil.
– Hva annet fant dere ut i løpet av prøvekjøringen?
– Etter mye erfaring med Mondeo, hadde vi notert oss 33 punkter vi gjerne ville se om var ivaretatt/forbedret, og vi ble ikke skuffet. Ford har gjort en kjempejobb med støyskjermingen og bilen har videreført de gode kjøreegenskapene som Ford etter hvert har blitt så kjent for.
Norske bilkjøpere?
– Det er kanskje ikke så synlig utenpå, men dette er faktisk en ganske omfattende facelift og detaljene blir fort viktige i det store bildet. En aktiv grill styrer til enhver tid luftstrømmen som trengs for å kjøle ned motoren. Dette sammen med ny integrert spoiler bak som minsker turbulens bak bilen, er med på å optimalisere med tanke på luftstrømmen rundt bilen og drivstoff-forbruket. Vi har tidligere latt oss imponere over trilleegenskapene på Mondeo og de er tatt godt vare på også i denne modellen.
– Når man setter seg på flyet og kikker ned på tyske motorveier med kurs for Oslo, må man forsøke å modifisere seg noe. Hva er det egentlig som passer norske bilkjøpere? Ford regner selv med at Titanium-utgaven vil bli en bestselger der stasjonsvognen står for 88 % av salget. Titanium gir deg utstyr som er ettertraktet på bruktmarkedet, samt at den har det du kan forvente av utstyr i dagens marked. Her får du også luftdyser i 'B-stolpen", til glede for dine passasjerer – og duggfrie bakruter med A/C på.
LES OGSÅ: Denne Forden har null feil etter fem år
115-hesters diesel
– Ettersom Ford tilbyr kundene sine en del ekstrautstyr, tillater vi oss å nevne bi-xenon-lyktene som er i en klasse for seg selv og leverer ekstremt godt lys! Du kan til tider bli lurt til å tro at du kjører med gode fjernlys på hele tiden.
– Om man skal gå for en 115hk TDCI, 140hk TDCI eller 160hk Ecoboost-bensin som vel er de mest gunstige for det norske marked, blir først og fremst et spørsmål om hva du er villig til å betale – samt litt smak og behag. Etter å ha kjørt mye Mondeo med 2.0l 115hk TDCI mener vi dette er mer enn nok til å dekke en stor families behov.
Kommer i oktober
– Tar du utgangspunkt i en Mondeo Titanium med 115 hk og bi-xenon lys ender du opp med en pris på 327.300,- for en stor velutstyrt stasjonsvogn med høy komfort, meget gode kjøreegenskaper og lavt forbruk. Det er sannelig ikke verst!
Vi legger til at nye Mondeo er i landet fra oktober av. Og importøren har store ambisjoner for den. Målet er at Mondeo skal bli Norges mest solgte bil i sin klasse.
LES OGSÅ: 1144 har forhåndsbestilt nye Mondeo