SMART: Märtha Louise kjenner media
SMART: Märtha Louise kjenner media

Eksperter: Märtha driver en bevist mediestrategi

Har fått omtale verdt millioner de siste dagene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

PR-eksperter mener prinsesse Märtha Louise bedriver en bevist mediestrategi for å få mest mulig omtale i forkant av lanseringer av bøker og kurs

Mellom fire og seks millioner

– Redaksjonell omtale er verdt veldig mye, både positiv og negativ. Jeg anslår verdien av fokuset på prinsessen fra de siste dagers aviser, nett, tv og radiosaker til å være mellom fire og seks millioner kroner, mener Espen Barås Bye i mediebyrået OMD til Dagbladet.

Han får støtte av andre reklameeksperter som mener timingen for de kontroversiele uttalelsene fra prinsessen henger sammen med at hun skal selge kursplasser i Stavanger.

Hele Norge vet

– Nå vet hele Norge om at hun skal holde kurs. Om hun skulle kjøpt reklameplass som alle andre, hadde det blitt kjempedyrt. Bare hør med BI om hva de bruker på reklame når de holder kurs. Det er en bevist mediestrategi, og man ser akkurat det samme når hun gir ut eventyrbøkene, sier Elisabeth Hartmann i reklamebyrået Siste Skrik til Dagbladet.

– Hun driver en kommersiell virksomhet, og hele kongefamilien lever av oppmerksomhet for å holde på markedsverdien. Det er klart hun skremmer bort noen, mens andre kommer til. Men jeg tror Märtha tjener mer på oppmerksomheten enn hun taper på den, sier Elisabeth Hartmann.