Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ingen tvil om at det er et par Porsche-skeptikere som har fått seg (nok) en på fleisen etter at de gikk ut og meldte dommedag etter å ha sett Porsches firedørs coupé Panamera.

At det har blitt en slags dommedag for Porsche, etter at planer om å kjøpe opp Volkswagen slo tilbake som kickstarten på en Husaberg-crosser som ikke vil fyre - det er opplest og vedtatt. Men økonomisk er det for tiden latter og glede hele veien til banken for Porsche - og det på grunn av denne kladeisen av en bil.

Vil du vite mer om Porsche? Les her

Solgt til gull

Porsche-Panamera_2010_1024x768_wallpaper_28

Porsche har nemlig solgt langt over forventet. Hele 25.000 biler kommer de til å ha kvittert ut i løpet av det første året.

Når det gjelder hvor i verden Panamera har solgt best, så er det få overraskelser. Byen Los Angeles regjerer på førsteplass med 890 biler, og New York på plassen bak med 760. Asia er også representert. 300 biler er solgt i Hong Kong, 223 i Tokyo og 188 i det sterkt voksende luksusbilmarkedet i Shanghai i Kina.

Særegen

Porsche-Panamera_2010_1024x768_wallpaper_1f

Porsche selv mener at salgsuksessen kommer av at de har posisjonert Panamera veldig tydelig som den sportsligste bilen i luksusmarkedet, og resultatet er at de har en markedsandel på hele 13 prosent.

Men noe skyldes nok også bilens meget særegne design. Vi lar Brooms designekspert Ole-Martin Lundefaret overta roret:

- La oss ta det første først, Porsche Panamera er en stygg bil, sier Ole-Martin.

- Mener du virkelig det?

- Ja, men stygg trenger ikke være negativt.

318 km/t i Panamera - les mer her

Sammenligner med Prius

- Det må du forklare.

- Det handler om at design ikke kun har den funksjonen at det skal få gjenstander til å se vakre ut, men gjenstanden skal også signalisere sine verdier gjennom utseendet.

- Kan du spesifisere dette?

- Ja. Den bilen som det designmessig er lettest å sammenligne Porsche Panamera med er Toyota Prius. Toyota Prius er ikke pen, den er stygg. Men den er stygg på en riktig måte. Toyota Prius er så særegen at det ikke går an å ta feil av den.

Ikke viktig at pen

- Hvorfor er det bra?

- Den som kjøper en bil med et spesielt signal, for eksempel at bilen skal være miljøvennlig, har også et behov for å vise omverden at man har fattet dette valget. Derfor har designet en viktig signalfunksjon når det gjelder å spre dette budskapet.

- Det som kjennetegner Toyota Prius er den veldige buen over takprofilen. Den er så viktig at da Honda skulle lansere sin hybridbil Insight, var det helt naturlig å lage akkurat den samme takbuen. Da signaliserer man til omverden at man kjører en hybridbil.

- Men hva med Panamera da?

- For en som kjøper en Porsche Panamera så er det ikke først og fremst viktigst at bilen ser pen ut.

LES OGSÅ: Superbilen blir toppløs

Må ligne 911

- Nei vel, hva er viktigst da?

- At den ser ut som en Porsche. Det er bare én Porsche, og det er 911. For at en Porsche skal se ut som en Porsche så må den på en eller annen måte ligne en 911. Det betyr en avrundet hekk med klart definerte baklys, det betyr frontlykter oppå panseret, ja - de fleste Broom-lesere vet hvordan en 911 ser ut.

- Derfor har det også vært viktig at Panamera ser mest mulig ut som en 911 - selv om det går på bekostningen av de estetisk vakre.

Dekadent og barokk

- Men hva synes du om designet?

- Hvis vi tenker oss en verden der Porsche 911 ikke finnes, og denne bilen skulle lanseres i dag, så tror jeg man ville tippet at produsenten var en eller annen litt obskur russisk bilfabrikk. Det er både dekadent og barokk.

- Men Porsche 911 finnes, og derfor er det en logikk bak utseendet. Fronten er riktignok for høy, og taklinjen ikke helt hundre, men bilen har en voldsom tilstedeværelse. Ikke bare sier den at den er en Porsche, den skriker det. Sånn sett er det en innertier.

På jakt etter ny bil? Les testene i Brooms store testbase her

Hva synes du om Porsche Panamera? Skriv i kommentarfeltet under