Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mazda har solide pickup-tradisjoner og har i flere tiår laget noen skikkelige arbeidshester. Enkle og nesten primitive konstruksjoner - som har gjort jobben dag ut og dag inn. Akkurat som en pickup skal gjøre.

Men nå skjer det ting også i dette segmentet og det vil Mazda absolutt være med på. Japanernes satsning på individuelt design har nemlig nå kommet til pickupen BT-50 som vises i helt ny versjon om bare noen dager.

Japansk jernhest: Her kan du lese testen av dagens BT-50

Skissetriks

15. september har den verdenspremiere på Australian International Motor Show. Kanskje ikke den mest prestisjetunge bilutstillingen i verden, men Australia er et stort marked for pickuper. Duger de her, duger de som regel også de fleste andre steder i verden.

Foreløpig har Mazda bare sendt ut denne skissetegningen. Det er nok grunn til å vente noen litt mer diskrete hjulbuer og ikke minst mindre hjul (skissetriks nummer én), men likevel ser vi at dette blir noe ganske annet enn bilen den erstatter.

Mazda planlegger meget spesiell SUV - se bildene her:

Utviklet fra bunnen

Fronten tar med seg familielikheten til langt mer sporty Mazda-varianter og sjekk C-stolpen: Her er det ikke mye som minner om tradisjonelt, kantete pickup-design.

Foreløpig vet vi ikke veldig mye mer om bilen, men i følge Mazda selv skal den presenteres som en “active lifestyle vehicle” som tar over for den mer tradisjonelle, kompakte pickup med en moderne og forfinet styling.

Altså sporty klær. Men Mazda kommer nok likevel til å ivareta de røffe bruksegenskapene. Det er uansett hvordan man snur og vender det, det viktigste i denne klassen.

Nye BT-50 har blitt utviklet fra bunnen av. Og design har vært viktig hele veien, som Mazda selv sier det:

LES OGSÅ: Dette er råskinnet ingen kjøper

Amarok kommer

"Stylingen av nye Mazda BT-50 øker forventningen av kjøreglede og representerer en ny retning i det kompakte pickupmarkedet. Dette er en global modell som også vil bli solgt i Europa".

Konkurrentene er selvfølgelig hele kobbelet med japanere i samme klasse, men det er nok også grunn til tro at Mazda har skjelet spesielt til nært forestående VW Amarok. Det er den første bilen på veldig lenge som kan utfordre japanerenes hegemoni i denne klassen og det vil de selvfølgelig ikke sitte stille og se på.

VWs nye tøffing: Se bildene av Amarok her: