- Det sinnssvake er at han ligger i venstre felt - selv om veien er tom!

Har du også irritert deg over venstresinkene? Se hva UP mener om saken.

Kjenner du igjen situasjonen? Hva ville du gjort her? Illustrasjonsfoto: Egill J. Danielsen
Kjenner du igjen situasjonen? Hva ville du gjort her? Illustrasjonsfoto: Egill J. Danielsen

Har du opplevd det samme som meg?

Å kjøre på tofelts motorvei med fin flyt: Venstre felt glir raskere enn høyre. Kjempefint for den som vil kjøre forbi. Og det vil du, fordi høyre kjører fem kilometer for sakte.

Du blinker og legger bilen over i venstre felt. Forbikjøringsfeltet. Trafikken glir bra, og alle bilene i dette feltet kjører litt fortere enn dem i høyre. Men så:

Snart tar du igjen en bil som kjører godt under fartsgrensen – i venstre felt! Den holder nøyaktig samme fart som bilene til høyre. Og blokkerer en hver mulighet til å kjøre forbi.

Hva gjør du? Jo, selvsagt, du blinker med fjernlysene, som en tysker i BMW 750 på Autobahn. Rett i nakken på den uoppmerksomme sjåføren foran deg.

Hva skjer? Ingenting. Tullingen foran deg fortsetter som før.

Hva gjør du så? Jo, du blinker med fjernlysene igjen, mer intenst nå. Lyser opp hele kupeen i bilen foran deg. Flere ganger. Han må vel se det i bakspeilet nå? Er han helt idiot, eller?

Se hva irritert Broom-leser tenker om venstresinkene

Gammel Mazda på motorveien

Selv opplevde jeg en smått dramatisk situasjon en kveldsstund på en av tofeltsveiene i Bergen:

Det var lite trafikk, og jeg skulle hjem fra jobb. Og jeg innrømmer at jeg tenkte følgende: "Godt det ikke er noen sinker her i kveld."

Generelt kan den rasen mennesker få både adrenalin og blodtrykk til å stige hos meg. Av og til lurer jeg på om det er bra for helsa med denne hormoncocktailen som kan fosse ut i årene mine i trafikken.

Etter å ha kjørt forbi et par biler ligger jeg naturlig nok i forbikjøringsfeltet felt da det dukker opp en enslig Mazda foran meg. Type liten sedan. 323 eller noe slikt. Bilen ligger i venstre felt – jeg tar den fort igjen.

Og vet du hva? Det sinnssvake er at den ligger i venstre felt, selv om veien er tom!

Jeg kjenner umiddelbart at pulsen stiger. Antakelig stiger temperaturen i skallen også.

Mazdaen holder drøyt 65 km/t - i venstre felt på motorveien!

Hva gjør jeg?

Ingenting irriterer meg mer enn sjåfører som kjører forbi i høyrefeltet. Slik oppførsel representerer elendig motorveikultur. Dessuten er det fullstendig ulovlig. Se bare hva UP-sjefen sier lenger ned i artikkelen.

Så hva gjør jeg?

Chiptrimmere - farligere enn mann med hatt

Kjørte nesten av veien

Jo, jeg blinker med 1000-meterne. Flomlyset treffer en grå hatt som strekker hals og stirrer over rattet.

Reaksjonen er voldsom: Det er som om noen skulle sjokk-droppet en 500-kilos stein gjennom taket og ned i baksetet på den rustne japan-bilen:

Mazdaen skjener først til venstre og treffer nesten midtdeleren, før den farer skrått over i høyre felt, vingler som en fyllekjører, tar en skarp oppretting, og når kontrollen er gjenvunnet plasserer han seg vel tilbake – hold deg fast – i venstre felt!

Farten er hele tiden ca 65 km/t når alt dette skjer foran meg. Hva gjør jeg nå?

(artikkelen fortsetter under bildet)

Enkelte suser forbi på høyre side, noe som kan føre til en kostbar bot. Illustrasjonsfoto: Egill J. Danielsen
Enkelte suser forbi på høyre side, noe som kan føre til en kostbar bot. Illustrasjonsfoto: Egill J. Danielsen

Skal jeg bare kjøre forbi til høyre? Jo, kanskje det faktisk er det enkleste – og minst farlige i dette tilfellet...

Nei, ikke søren, et prinsipp er et prinsipp. Og hva om politiet ser meg kjøre forbi til høyre?

LES OGSÅ: Politiet kontrollerer ikke på natten

Forsterker ukulturen

Situasjonen over er kanskje overtydelig. Dette var en gammel mann, som antakelig ikke skulle hatt lov til å kjøre bil i det hele tatt. Historien endte bra, men er likevel illustrerende:

For hva skjer når kunnskapsløse bilister blokkerer i venstre felt?

Jo, mange kjører forbi til høyre. Og bidrar dermed bare til en forsterking av problemet: Det blir nemlig ok å blokkere i venstre felt når ingen reagerer, men bare visper seg forbi!

Hva gjør politiet?

Men hva mener egentlig politiet om slik oppførsel? Jeg ringer distriktslederen i UP Vestlandet, Leon Nordanger:

- Hei, det er fra Broom, kan du fortelle meg hva dere gjør med venstresinkene på motorveien? Gjør dere noe i det hele tatt? Jeg synes det bare blir flere og flere av dem..?

- Joda, når vi ser bilister som blokkerer trafikken i venstre felt, reagerer vi. Vi har ved flere anledninger slått ned på slik framferd i trafikken. Men det finnes ikke noe forenklet forelegg for akkurat dette.

- Men det er altså ulovlig?

- Ja, blokkering kan føre til anmeldelse og det å kjøre forbi på høyre side er ifølge veitrafikkloven forbudt og kan bøtelegges. Og vi slår særlig ned på saksing i køen, det vil si bilister som kjører forbi litt til høyre og litt til venstre. Slik adferd skaper helt klart farlige situasjoner.

- Har dere ofte slike kontroller? Jeg vet ikke om jeg noen gang har observert politiet på den slags jakt...?

- Tja, nei det er ikke så veldig ofte vi har gitt bøter for dette i mitt distrikt. Vi har generelt mye større fokus på høy fart. Rett og slett fordi råkjøring er en mye større årsak til ulykker.

Satte opp laser-warning-plakat i veibanen

Hva koster det å venstresinke? ...om du blir tatt, altså?

Visste vi det ikke? Venstresinkene er ikke spesielt høyt prioritert. Andre synder er visst verre. Men likevel, disse proppene i trafikksystemet utgjør da et problem og en fare for sikkerheten? Hva skal vi gjøre med dem?

Er det eneste virkemidlet vi medbilister har å bruke lyshornet? UP-distrktslederen svarer igjen:

- Ja, det er nok det.

- Og vi må selvfølgelig ikke finne på å kjøre forbi til høyre?

- Nei, skal du følge lovens bokstav, kan du ikke det.

- Hva er så boten for slike forseelser?

- Boten for å kjøre forbi på høyre side er 5 200 kroner, sier Leon Nordanger.

Men venstresinkene får altså ikke forenklet forelegg. Politiets eneste sanksjonsmulighet overfor dem er anmeldelse, og da må forholdet være særdeles grovt. Som med mannen i Mazdaen?

Hva mener du om norsk motorveikultur? Er nordmenn kompetente til å kjøre på veier med to felt?

Bruk kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: Knut Skogstads blogg - la venstresinkene få svi: