FÅR IKKE SVAR: Roger Pedersen fra Hamar kjenner seg igjen i at det er vanskelig å få kontakt med NAV. I snart fire måneder har han ringt og ringt til NAV for å få vite hva han vil få i uføretrygd når han blir uførepensjonist neste måned - uten hell.  (Foto:  Tord Kristian Skancke / TV 2)
FÅR IKKE SVAR: Roger Pedersen fra Hamar kjenner seg igjen i at det er vanskelig å få kontakt med NAV. I snart fire måneder har han ringt og ringt til NAV for å få vite hva han vil få i uføretrygd når han blir uførepensjonist neste måned - uten hell. (Foto: Tord Kristian Skancke / TV 2)

Ringte Nav i fire måneder uten å få svar

Roger Pedersen fra Hamar opplever Nav-systemet som ugjennomtrengelig.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Uholdbart at brukerne ikke får kontakt med Nav, sa sivilombudsmann Arne Fliflet til TV 2 mandag. Så langt i år har han fått over 300 klager fra misfornøyde Nav-brukere.

En annen som er misfornøyd er Roger Pedersen fra Hamar. Han kjenner seg igjen i at det er vanskelig å få kontakt med Nav. I snart fire måneder har han ringt og ringt til Nav for å få vite hva han vil få i uføretrygd når han blir uførepensjonist neste måned - uten hell.

– Ja, var det Pedersen du sa du het, ja... hva lurer du på? lyder det i telefonen når han igjen prøver å ringe til Nav mens TV 2 er på besøk.

– Jeg vil gjerne vite hva jeg har å leve for i neste måned, spør Roger.

– Da må jeg gå og se...da spørs det vel om det står noe beløp som jeg kan se nå, men jeg må bare prøve, vent da skal jeg se, lyder det fra damen hos Nav.

Måtte slutte som snekker

Roger Pedersen har fått psoriasisleddgikt og måtte slutte som snekker. Han har fått innvilget 100 prosent uføretrygd, men aner ikke hvor mye han får utbetalt fra oktober.

– Jeg ser det står noe...første i tiende...men jeg ser jo at de ikke... ja jeg må se ett sted til, jeg, før jeg setter deg over til et annet sted, lyder det fra Nav.

Hver gang Roger har ringt til Nav har det samme skjedd.

– Jeg kommer til den første personen og den sitter og roter att og fram og opp og ned og hit og dit på den dataen sin og så ender det opp i ingenting og så er det ikke mulig å bli satt videre til andre som kan gi meg et svar på det, forteller han.

Ugjennomtrengelig

Roger Pedersen forstår at sivilombudsmannen blir nedringt av klager på dårlig tilgjengelighet hos Nav.

– Det er helt ugjennomtrengelig.

Men denne gangen blir han faktisk satt videre til de som skal beregne trygden.

– Jeg synes jeg bør vite hva jeg har å leve for i neste måned, sier Roger igjen.

– Skal vi se...bare vent litegrann, lyder det fra en annen saksbehandler.

Får ikke svar likevel

Endelig får han svaret: NAV har faktisk ikke fått beregnet trygden ennå.

– Du får et brev når vi er ferdige med å beregne dette, vi har mange saker, forteller saksbehandleren.

– Så snart vi kommer til deg sender vi et brev til deg.

– Nå kom du endelig til en som kunne svare, men fikk du noe svar?

– I grunnen ikke, det kan visst bli både den 10. og 15. oktober før jeg får noe svar, sier Roger.