Illustrasjonsfoto: Scanpix
Illustrasjonsfoto: Scanpix

Raser mot tolldirektøren som vil ta chiptrimmerne

Debatten går høyt på Broom etter uttalelsen om å avsløre motorlyd med lydkanoner.

Det var ikke fritt for at vi sperret opp øynene i Broom-redaksjonen også da Tolldirektør Bjørn Røse lørdag gikk ut i Dagens Næringsliv og lanserte en ny løsning for å ta chiptrimmerne. Vi siterer:

"En idé kan være å installere en slags lydkanon langs veien for å avsløre unormal motorlyd. Hvis vi så får klarlagt at det er avvik i parametrene på motoren, er det grunnlag for å ilegge en sjablongmessig avgift", sa Røse til Dagens Næringsliv.

LES HELE SAKEN: Sjokkert over Tollvesenes utspill mot chiptunerne

Andre og bedre ting...

Brooms bilekspert Benny Christensen trodde først at dette måtte være en sterkt forsinket aprilspøk, men det var det altså ikke.

- En ting er at dette gir meg ekle assosiasjoner til et overvåkningssamfunn jeg ikke tror mange av oss har lyst til å leve i. Men ikke minst synes jeg dette er å ta chiptrimmingsproblematikken ut av alle proporsjoner. Tollvesenet burde ærlig talt ha andre og bedre ting å bruke ressursene sine til, var Bennys kommentar.

Provoserer mange

Og kommentarene har virkelig strømmet inn fra Broom-leserne etter at vi publiserte denne artikkelen. Dette temaet engasjerer - og det er ikke vanskelig å skjønne at Tolldirektørens uttalelser virkelig har provosert mange.

Siste ord er helt sikkert ikke sagt hverken fra Tollvesenet eller fra Broom-leserne. Vi skal selvfølgelig følge opp saken videre - i mellomtiden kan du lese alle kommentarene som er kommet så langt:

LES OGSÅ: Dette må du vite om chiptuning

Her er de i kronologisk orden:

The Random Guy

75 000 kr!? Må stikke jeg..! :S

Volvomannen

Dei e gl i penga dessa folko

Volvomannen

Eg meinte gla

Helge

Jeg så denne overskrifta i butikken jeg også og tenkte akkurat det samme som Benny gjør. At det måtte være 1. april bare veldig forsinka. Nå lurer jeg på hva som skal til for å bli tolldirektør???

Tommen

Helt fantastisk! Hvorfor ikke montere mikroner inni bilene også? Så kan de høre om noen kanskje planlegger å chiptrimme bilen også? Det bør vel bli forbudt det også????

JoNi

Stakkars mann som passerer med frieksos... 75k i postkassa neste dag...

joakim

Hva er greia med chipping egentlig? Ikke slipper bilen ut mere co2 og ikke blir forbruket høyere heller. I enkelte tilfeller reduseres utslipp og forbruk om trimming gjøres riktig. Dette er kun for å få inn mere penger i kassa. En bil motor er aldri optimalisert fra fabrikk. Mye trimming skjønner jeg at det må betales for. Men hvis du Setter inn en chip og turbo på et turbo senter. Du bytter dyser og andre nødvendige komponenter i motoren + at du kanskje vil style og senke bilen litt, Lavere bil gir mindre luftmotstand og dermed mindre forbruk. I tillegg ligger bilen bedre på veien. Alu felger gjør bilen litt lettere. Noen monterer karbon panser, spoiler og bytter ut seterammer til carbon(disse punktene er for de litt mer ekstreme) Men alt dette er med på å redusere utslipp og forbruk via mindre vekt. Så mitt poeng er at siden staten vil ha mindre utslipp og forbruk så burde de som gjør dette faktisk belønnes ikke straffes. 150hk forurenser ikke nødvendigvis mer en 120hk i samme motor.

Fluor

Tolldirektør Bjørn Røse er et typisk eksempel på idiotene som jobber i norsk byråkrati. Helt åpenbart mangler han teknisk innsikt og sunn fornuft.

Balder

Joakim du har helt rett! jeg tror ikke de aner hva de snakker om. dette utspillet beviser i alle fall det!

Mannen

Denne røse burde mistet jobben umiddelbart. Han fremviser en prioritering tollvesenet ikke er tjent med. Utover ren dummhet selvfølgelig. Det å ha en slik dust som tolldirektør gjør meg skremt med tanke på hva han da nedprioriterer.

Og noen må fortelle ham at disse 75000 han ber om, går ikke i hans private lomme. Ei heller taper han på avgiftene noen tydeligvis "lurer" seg unna ved chipping.

Men her syns nok sosialistene de har rett mann på rett plass, da han angriper norges største kriminelle gruppering, nemlig bilistene.

For ikke å snakke om at ulykker med trimmede biler er UHYRE SJELDEN. Det er vanlige bilister i vanlige biler som er innblandet i ulykker.

Så hans agenda er KUN økonomisk motivert. Dessuten er det mye tryggere å slå ned på en 20-åring i chippet bil, enn en dop-smuglende halvgal russer...

Bamsemums

Hahahaha! For en DUST!!! Denne "lydkanonen som skal avsløre unormal motorlyd" må være et flott redskap ( tviler på at den finnes ). Hørtes lettvint ut å bare sende en regning på kr 75000 i posten fordi det er en rar lyd i motoren din. Syntes forresten at Røste burde heve denne enda litt til +++ moms da. Dette viser bare hvor maktesløse staten er når det gjelder chiptrimming.

Derek

jeg er langtifra enig med Benny i alt han skriver på Broom men her treffer han spikern på hodet! Bra jobba!

stats hater,n

he he...tenk hvor mye penger de går glipp av..stakars staten a..men de får vell til no tenker jeg..men helt ærlig så er jeg ikke redd for å bli tatt for no slikk viss jeg hadde trimma bilen min..skulle ha gjort alt for å vinne over staten..det er et løfte..sikkert umulig da..men i norge så for man ikke lov til noe lenger..alt skal overvåkes

Woody

Moderat chiptuning gjør motoren mer effektiv, dvs. reduserer forbruk og utslipp. Tollvesenets avgiftskalkulator tar neppe hensyn til dette.

I Tyskland vurderer myndighetene å pålegge bilverksteder å sørge for at alle biler har det mest effektive programmet til motoren av årsaker som nevnt over. DET kunne norske myndigheter kanskje lært noe av!

shølaaa

to(i)llvesnet kunne ikke hatt mer passende navn!

02

Ikke umulig at bilen min mangler noen hester , enn det som står oppført i vognkortet . kan jeg stikke inom dette tollkontoret å ta en liten "lydprøve" på dette ?

Mangler det 10 - 15 hester , får jeg vel tilbake 15.000 kr ? jeg har kjørt bil i 20 år og hatt ca 10 biler - får vel tilbake 150.000 kr ? pluss renter.

Påsan

"Moderat chiptuning gjør motoren mer effektiv, dvs. reduserer forbruk og utslipp"

Dette stemmer for en chiptrimmet sugemotor som har blitt optimalisert for 98-oktan i stedet for 95, da "chippingen" bare gir vassere tenning, og dermed bedre virkningsgrad. Da kan forbruket (og dermed utslippene) gå ned, FORUTSATT at kjørestilen ikke endres.

For en turbobensinmotor har jeg vanskelig for å tro at chipping skal gi noe lavere utslipp eller forbruk. Høyere turbotrykk fordrer som kjent mer bensin. For en turbodieselmotor varieres lasten stort sett ved å sprute inn mer drivstoff (+ noe høyere turbotrykk). Det er det heller ingen grunn til å anta at gir noen merkbar besparelse.

knut

større motor eller mere hester gjør at bilen går lettere og trenger mindre gasspådrag for og gjøre samme jobben dermed mindre forbruk spesielt på motorer med turbo,bruker selvsagt litt mere ved store gasspådrag

øystein olsen

han har tydelighvis ikke chiptrimmet hjernen i det siste.

Siden lydforskjellen er i bestefall super,mikro bitteliten med chip så er det heller typen hjemmelaget eksosanlegg som tollsjefen får sette sine wienerbrødklissete byråkratfingre på.

Dette forslaget krever veldig veldig lang fartstid i staten for å klare å hoste o...pp.

Men i god rødgrønn ånd vil det jo sysselsette en hel bande med ulønnsomme statsansatte så om regjeringen slår etter ville det jo ikke være en bombe.

Espen

Stakkars ungdommer som har monter "lyd-potte" for at det skal høres ut som 1.6 golfen har 500 hk .. 75.000,- i bot for å lure seg selv ..

Påsan

"større motor eller mere hester gjør at bilen går lettere og trenger mindre gasspådrag for og gjøre samme jobben dermed mindre forbruk spesielt på motorer med turbo,bruker selvsagt litt mere ved store gasspådrag"

Med den argumentasjonen burde enhver Ferrari være bestemann i klassen på forbruk. Er den det?

"Mindre gasspådrag" med høyere effekt betyr selvsagt bare at "chippen" legger på litt ekstra gasspårdrag for deg. For å holde en bil i konstant hastighet (f.eks. 100km/t) krever en viss effekt uansett. Ingen grunn til å tro at høyere turbotrykk eller mer drivstoff skal gjøre saken bedre. Ser du hvordan en chippet turbodiesel ryker, er det i hvert fall ingen grunn til å tro at den går mer effektiv enn originalt.

Påsan

"Stakkars ungdommer som har monter "lyd-potte" for at det skal høres ut som 1.6 golfen har 500 hk .. 75.000,- i bot for å lure seg selv "

Leste du artikkelen? Prøv igjen med min uthevning:

"Hvis vi SÅ får klarlagt at det er avvik i parametrene på motoren"

Planen er altså i så fall å bruke det til en grovsiling av biler som kommer kjørende, får så å sjekke saken nærmere.

For all del, jeg mener ikke at det er et godt forslag. Mange trimmede biler slipper forbi, og mange med eksoslekkasje vil bli tauet inn. Fordelen måtte være at 1 av 5000 biler som blir sjekket er er en av de 18 år gamle tullingene som har trimmet riskokeren sin way beyond hva de klarer å håndtere.

joakim

Et lite eksempel. Se for deg 2 typer motorer i samme type bil. Her blir regnestykke for mere hk = mere utslipp og forbruk helt feil. Sett opp VW sin 1,4 170 hk opp mot 1,8 125hk. Jeg er ganske sikker på at 1,4 literen IKKE bruker mere drivstoff og slipper ut mere co2 enn 1,8 literen. Men avgifts systemet til staten vil ha det til at 170hk motoren trenger mere avgift. Akkurat for disse motorene, så er vel ikke dette tilfelle. Men hvis 1,4 literen hadde hatt 70 hk f.eks så hadde 1,4 literen kosta deg mere. Hva er logikken der. Du må jo gjøre ting riktig selvfølgelig. Bytte bremser osv. Men som jeg også skrev litt før her så holder det ikke med chipping for godt redusert utslipp forbruk, men optimalisering. Det vil si bytte/justering/montering av turbo, stempler, topp, dyser, kammer osv. Dette tar tid, men du vil få reduser utslipp og forbruk om du gjør dette riktig. Det er også forskjell på optimalisering og det å sette alt på max. Vekt reduksjon reduserer luftmotstand akkurat som spoiler/vinge og senk også gjør det. Mindre luftmotstand gir som jeg også skrev her tidligere mindre forbruk og derfor lavere co2. Mindre luftmotstand gjør jo at bilen "glir" lettere.

joakim

En liten rettelse. Men hvis 1,4 literen hadde hatt 70 hk f.eks så hadde 1,4 literen kosta deg mere. Var hvis 1,4 literen originalt hadde hatt 70hk og den ble trimmet opp eller byttet ut med 170hk. Nå er vel ikke akkurat 70hk motoren og 170hk motoren helt den samme. Men litt like er de.

Jan

Kanskje man heller burde fokusere på sikkerhet enn penger i statskassa?! Greit nok at fart dreper - men den dreper like godt i 90 kmt som i 180 kmt..

harald

Kjøp bruktimportert bil!

Da risikerer du ikke å få bil som er trimmet, og en potensiell konto-tyv.

I Tyskland koster det 20 EURO, (Kr 160) å få inn i vognkortet at bilen er trimmet.

Og er det ikke innført har den ikke forsikring.

Altså får ALLE det innført i vognkortet.

I Norge koster det mange ti-tusener, og folk gjør det altså ikke.

Kjøper du er NORSK BIL kan du risikere å sitte der med bil som ødelegger privatkontoen.

Og har feil eksos, går dårligere, har varmgangsproblem og snart kollapser.

Altså STYR UNNA norske biler.

Einar

Her er litt snadder til å forvirre mikrofonene til tollvesenet. Ca 7 liter slagvolum og 500 HK.

http://www.dinside.no/848583/gir-deg-v8-lyd-og-en-god-latter

P1KK

Dette skal i så fall gå begge veier om prinsippene for lovene fortsatt skal gjelde. Eller så kan man likegreit fjerne dem rett og slett. Likhet for loven, eller ingenting.

Skal dem måle bilene, så skal penger betales tilbake om det viser seg at bilen har for lite HK som det er betalt avgift for.

Så Statens Vegvesen for åpne opp slik at alle kan komme å måle bilene sine hos deres ruller, for rullene dems er vel 100% nøytrale?

Viser det seg da at bilen mangler 30 HK, så får staten betale ut, er det omvendt så får eieren betale ut.

Om boten skal være på 75.000 begge veier, så tenker jeg det blir mange glade norske bil eiere fremover, for det er liten tvil om at det er svært få biler som leverer det antall HK som står på papiret og ut på hjulene bak.

En annen digresjon er hvordan dette vil påvirke bruktmarkedet, må man nå framover kjøpe seg en tuning forsikring i tilegg, når man kjøper seg bruktbil som har vært i 2-3 eieres hender? Hvordan skal ett normalt individ kunne vite om det er gjort noe med bilen?

For meg framstår Statens Vegvesen mer og mer som en vits.

I Sveits feks så kan man eie så mange biler man bare orker, men avgiften er knyttet opp til ett skiltet, slik at man kan fullt lovlig flytte dette skiltet over på en annen bil når man føler for dette å bruke en av dem andre bilene. I Sveits har dem funnet ut noe som norske Statens Vegvesen ikke har skjønnt, man får kun kjørt 1 bil om gangen.

Sitat Harald

Kjøp bruktimportert bil!

Da risikerer du ikke å få bil som er trimmet, og en potensiell konto-tyv. I Tyskland koster det 20 EURO, (Kr 160) å få inn i vognkortet at bilen er trimmet.

Og er det ikke innført har den ikke forsikring. Altså får ALLE det innført i vognkortet.

Nok ett element som bidrar til å bekjempe byrokratiet.

bjørnar

hei staten sier jeg bare!!!!!!!! er ikke rart folk gjør ting som ikke er lovlig med tanke på avgifter m.m

visten

Hei. Og jeg som var overbevis - så lenge - at en så høgt stylling i staten krever en minimum av intelligens!! Jeg er dypt lei meg at så er IKKE tillfelle. Få vekk den idioten fra denne stillingen snarest. Har tenkt litt videre og kunne ikke finne at de er 01.04. aprilspøk heller. Ja, ja vi skal få ledere istaten - untatt noe få hederlige - som vil dumme seg endå mer hvis vi ikke velge de beste - også intelligente!!

Stig K

For et nisseforslag . Mikrofoner og avlytting av biltrafikken.

Var det ikke bedre å bruke penga på vedlikehold av Albaniaveiene våre.

Per

Tipper det vil koste skattepenger , når de må bruke en så avansert teknikk, for å skille ut alle motorlyder i landet. Lurer på om de skiller ut lyden på eksosen om du har et billig eksosanlegg fra bilteme kontra et litt annen farikant fra mekonomen på snåsa, opp mot orginaleksos.

Dette på alle biler i landet. Blir nok verdens største utfordring, etter romfarten.

Åge

Tenk på utbygging av alle rettsaler hvor alle tusener på tusener av rettsaker om tvilstillfeller, og tvister det blir av et fylleforslag som dette.

Yngvar Olsen

Denne teknologien finnes nok ikke tilgjengelig i dag, kun i drømmen til sosialistene

Torfinn Agnalt

Dessverre, så er ikke dette mulig, som Ynvar skriver.

Jeg vet det, da jeg ingeniør innen databaserte lytteteknikker innen forsvaret.

Eirik Kristiansen

Hvis myndighetene skal ilegge oss bøter fordi motoreffekten er større enn det som står på papiret synes jeg også at de bør stå til ansvar og betale det det vil koste å modifisere biler med mindre krefter enn orginalstand. Det vil være en fiin ordning og så kan vi da se hvem som virkelig er opptatt av at oppgitte opplysninger skal stemme fulstendig!

Perofrmance

Tråkker inn clutchen om jeg ser dere !

Påsan

Jeg aner ikke hva Joakim prøver å argumentere for eller mot, men hvis du tar en titt på spesifikasjonene for de ulike golfmotorene, så ser du entydig at forbruket går opp med effekten. Det gjelder også for samme motor med ulikt effektuttakt. Å sammenligne en TSI-motor med en steinalderkonstruksjon blir å sammenligne epler og pærer.

Citroën

Tollvesenet i pengekrise? Kunne høres slik ut.

Terje1

Forseeeeint, vi lever i et kontroll og overvåkelsessamfunn allerede... :(

Hugo

Stem !!!!! Rød grønn. Så må vi snart telle millimeter på toalettpapiret, Sovjets stat nr 1 !!!!!!!!!

Måtte alle en dag, få nok av avgift staten norge.

Alf

Mat til barnen i skolan isted!!!! Man skall betale for allt og våre barn får INGENTING tilbake!

Sturla

I bakvendtland...eeeeh Norge, kan alt gå ann.

Dyre

hva f er problemet? :S som jeg, jeg shipper bilen, pga diesel, efekter og utslipp! med en shipp, bruker bilen mindre fuel, og mer krefter og mindre forurensing? ikke sant?? hva er problemet? -.-

PA

Trimming av bil har jo vært diskutert flere ganger her, og jeg gjentar meg selv: Ved lav trimmingsgrad så er det så store feilmarginer ved disse målingene at det er vanskelig å entydig bevise at bilen er trimmet. For effekten på bilen din er målt i et laboratorie etter DIN standarden betyr effekt på VEIVA inkludert innkoblet servopumpe, generator, AC pumpe etc og med originalt eksosanlegg. Men selv om du selv prøver å måle etter DIN metoden så vil du få omtrentlige tall og tallene vil variere med hvor mye generatoren din drar akkurat nå, hvor varmet/kaldt det er, om AC anlegget ditt står på etc Men hovedproblemet er jo at tollvesenet i beste fall kan måle seg frem til effekt på drivhjulene, og så må de regne seg frem til effekttap i drivverk og komme frem til et circa tall, og dette er et tall som det hefter stor usikkerhet med. Dette gjør at trimmingsgrader på ca 20%-25% er HELT UMULIGE å bevise, og dette er den typiske trimmingsgraden på norske biler. Eneste de entydig klarer å bevise trimming på er på Skyline, Supra, 200SX etc med svært harde trimmingsgrader.

Bjørn Mener

Utrolig hva nissefant Ola finner seg i..

Alle varsellampene burde blinke, pluss de som er slukket, i takt med rødt lys.

Finnes det noen krefter som kan hindre slikt tullball?

Her kan du lese hele saken:

Har du ennå ikke sagt din mening om dette? Da kan du gjøre det i kommentarfeltet under: