SVR_bilde_3
SVR_bilde_3

Bilen min: Lamborghini Diablo SV-R

Et mareritt å skaffe reservedeler, men det er det verdt - Les om Jacob sin Lamborghini!

I spalten "Bilen Min" har broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin, eller sine egne biler, og litt om bilinteressen.

Denne gangen får vi møte Jacob som har en helt spesiell Lamborghini.

Eier: Jacob Andersson

Alder: 46

Bosted: Nesodden

Litt om meg selv: Jeg er ekstremt interessert i motorsport, og da spesielt baneracing, sånn som Formel 1 og FIA GT.

Luftjekker og senterbolter

På jakt etter en drømmebil? Se om du finner den i Brooms store bruktbilguide

Fabrikkbygget racerbil som er både vanskelig og dyr å holde i drift - men for en bil!

Bilen: 1996-modell Lamborghini Diablo SV-R fabrikkbygd racerbil.

Hvor lenge har du eid bilen? I cirka sju år.

Hva har du gjort med bilen? Bilen er 110 prosent gjennomgått teknisk. Det er vanskelig å skaffe deler, men Reiter Engineering i Düsseldorf har en del, om enn til en ganske drøy pris.

Liker best med bilen: Det at det er en ren og veldig spesiell racerbil - og at den har et veldig bra vekt/effekt-forhold.

Liker minst med bilen: Det er et mareritt å skaffe reservedeler!

Beste opplevelse med bilen: Den er sponset av klokkeprodusenten Tag Heuer i Norge, og under en prisutdeling for Tag Heuer internasjonalt i Dubai så tok Norge 1. plassen for kreativ markedsføring. Da ble de veldig fornøyde, og da blir jeg fornøyd! Ellers var det veldig moro å få vist fram bilen på Broom Live!

Litt mer om bilen: Fra 1989-93 leverte Lamborghini motorer til Formel 1. Lamborghini Diablo SV-R er den første Lamborghini racerbilen der alt er produsert på fabrikken. Denne bilen ble kjørt i perioden 1996-1998, blant annet på Le Mans. Bilen er eksemplar nr 2 av totalt 21 biler. Bil nr 2 var eid av hovedsponsoren Philippe Charriol, en kjent Sveitisk klokkeprodusent (Philippe Charriol watches). I dag er det Tag Heuer - også en kjent sveitisk klokkeprodusent - som er hovedsponsor.

Dette er en ren racerbil. Det er ingen lyddempere på eksosrørene, det er rette rør helt ut. Det er ingen elektroniske hjelpemidler som ABS, antispinn eller stabilitetskontroll. Bilen har innbygde luftjekker, og hjulnav med senterbolter. Magnesiumsfelgene er av dimensjonene 8,5 x 18” foran og 13 x 18 ” bak. Det er ikke noe varmeapparat eller vifte, den eneste ventilasjonen er luften som kommer inn via rør ved speilene. I dag finnes det ca 10 biler igjen, de fleste er i Japan.

Tekniske spesifikasjoner:

Motor: V12 5,707 liter

Effekt: 540 hk ved 7.300 rpm

Dreimoment: 610 Newtonmeter ved 5.800 rpm

Karosseri: Karbon og aluminium

Vekt: 1280 kg

0-100: 3,8 sek

Toppfart: 305-341 km/t avhengig av utveksling

Framtidsplaner for bilen: Nå skal jeg gå over karosseriet, så også det blir 110 prosent. Også skal jeg få kjørt den mer på bane. Problemet i Norge er at det er så strenge grenser for lyd, og denne bilen har rake rør, så det må bli i utlandet.

Drømmebil: Dette er vel drømmebilen, men ville vil ikke sagt nei takk til en Pagani Zonda R!

Marius har en bil i andre enden av prisskalaen - men den er meget tøff den og!