Eksklusivt: Audi A7 – nå er den i Norge!
Hva synes du: Er dette Audis lekreste bil?
For å ta det første først: Ja, den ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Audi A7 er lav, lang og bred.
Disse bildene har jeg tatt utenfor lokalene til Audi-importøren Møller som holder til på Frysja i Oslo – bilen er altså på norsk jord.
Det vi si: Det er her noen få dager. Så skal den tilbake til Tyskland igjen. Så kommer det noen flere biler til lanseringen i oktober.
Går du deg litt vill i alle Audi-modellene etter hvert? A7 er en stor, firedørs coupe som er basert på A8 (og neste generasjon A6)
Nå skal jeg ta deg gjennom designet, bilde for bilde. Så håper jeg du vil følge med en tur rundt bilen!
Aggressiv front
Les mer om Audi i Brooms store ny- og bruktbilguide her
Kanskje greit å begynne med den klassiske "front quarter view", som det heter på designspråket.
Her ser vi Audi-signaturen med lyslinje under hovedlyset. Det du kan legge spesielt merke til, er linja som går fra grillen, over hovedlykta og ut på forskjermen. Her er det en bevisst skyggevirkning over frontlykta for å gi et litt morskt uttrykk.
Ellers kan vi se to klare linjer, der den ene går over forskjermen og bakover, og den andre går fra grillen og opp over panseret. Dette er en linje inspirert fra Pininfarinas Nautilus-konsept fra en del år tilbake. Vi fortsetter med litt mer av siden på bilen. Følg med videre!
Kort overheng
BMW har et kjennemerke ved svært kort overheng foran, noe Audi ikke har klart å matche på grunn av motorplassering. Nå har de gjort to ting med dette. Det ene er faktisk å jobbe for å få motorene lengre bakover, det andre er å bruke design for at frontpartiet skal virke kortere.
Grunnen til at dette er viktig er at biler ser mer dynamiske ut, og dynamikk og sportslighet er inn om dagen.
Les mer om hvordan de har fått fronten til å se kortere ut.
(NB! Forventet pris kommer nederst i artikkelen!)
Linje, men mange navn
Ved å dele opp avstanden fra forhjulet til fronten - med en profillinje som går fra forskjermen og ned mot bakken - så ser fronten kortere ut.
Profillinjen, karakterlinjen, eller hoftelinjen – litt ettersom – er det mest synlige designgrepet Audi har tatt i bruk etter at Walter da Silva tok over designroret.
DLO (day light opening) blir vinduene kalt, og linjen er veldig Aston Martin-aktig med kromkant, og en liten Hoffmeister kink bakover, som er et BMW-grep.
Litt som R8? Les videre:
Sint front
Jeg skal ikke påberope meg å være noen mesterfotograf, men jeg har ikke sett andre bilder som bedre får fram den aggressive fronten til Audi A7 enn det du ser over denne teksten.
Her ser du også veldig godt den tydelige "power bulge" på panseret, altså krafthumpen." Søk opp Pininfarina Nautilus, og du skjønner hva jeg mener med inspirasjon.
Fronten er litt A5, litt A8 og litt R8.
Audi-kjennetegn nummer én
Det er inne i frontlyktene det skjer om dagen.
Audi er en av de beste på dette i verden, og også A7 har fått spesialbehandling. Det ser definitivt bra ut!
Maserati eller Mazda?
Audi A7 er definitivt mer kombicoupé enn ren coupé, selv om den klarer seg bedre enn Porsche Panamera.
Den skarpe avkuttingen av hekken - med baklys som spisser inn mot midten i overkant - gir den et Maserati-aktig preg.
Det er også mye Aston Martin i måten sideruten og bakruten er delt fra hverandre.
Velkommen inn!
Dette er ikke det verste stedet å bli bedt inn – det kan jeg love deg!
Nå skal vi gå over interiøret, men først en titt på hekkspoileren:
Ekstra downforce
Hekkspoileren kommer opp enten via en knapp eller via at du kjører fort.
Den ser lekker ut og gir bilen et eksklusivt preg.
Tøffe hjul og lisser
Ja da, jeg har lovet at vi skal ta for oss interiøret.
Men først – kule felger! Ikke sant!
Som en konge
A7 har (ikke helt overraskende) et meget bra designet interiør, med en gigastor displayskjerm i midten.
Områdene rundt dørhåndtakene på siden går lekkert over i dashbordet.
Dette er absolutt et hyggelig sted å være.
Detaljer
Hvis den høyre viseren begynner å nærme seg 300, så bør du være ett annet sted enn i Norge!
Kongeplass
Du sitter helt herlig bak rattet i en A7.
Kongeplass 2
...og du sitter nesten like herlig i baksetet. Det er godt med plass både til hodet og til beina.
Når det gjelder pris, vil ikke importøren ut med noe ennåpå grunn av at forhandlingene fortsatt er i gang, men vi i Broom er ganske gode til å spekulere – så her kommer spekulasjonene:
Innstegsmodellen tipper vi rundt 720.000 kroner til 740.000 kroner. Modellen på bildet med en deilig tre liters turbodiesel, quattro og nok utstyr, nærmer seg nok 900.000 kroner. Og det er blir null og niks problemer med å få A7-regningen opp i godt over en million kroner.
Litt fakta:
Motor: 2,8 liters TFSI og en 3,0 TFSI er innstegsmodellene med bensinmotor. Da snakker vi henholdsvis 204 og 300 hester. 3,0 TDI kommer både som 204 hester og som 245 hester. Den med minst effekt har et utslipp på 139 gram per kilometer.
Bilen er 497 centimeter lang, 191 centimeter bred, og 142 centimeter høy. Og den er veldig tøff!