Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Illustrasjonsfoto (Foto: Benny Christensen)
Illustrasjonsfoto (Foto: Benny Christensen)

Test: Volvo V70 DRIVe

Vi har vært på prøvetur i Norges mest solgte Volvo.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bil: Volvo Type: V70 DRIVe Motor: 1,6-liter diesel Effekt: 109 hk / 240 Nm 0-100 km/t: 12,8 sek. Forbruk: 0,45 l/mil ved blandet kjøring Vekt: 1584 kg. Pris fra: Kr 338 900,- Pris testbil: Kr 420 100,-


De siste årene her det vært utrolig mye fokus på redusert drivstoff-forbruk og utslipp. Mye på grunn av at nybilene blir avgiftsberegnet på nettopp blant annet CO2-utslipp.

Volvo har vært noen av de aller flinkeste til å kaste seg rundt her. De har i løpet av de to - tre siste årene klart kunststykket å nesten halvere CO2-utslippet på sin V70 modell. Dette har gjort at bilen er prisgunstig – som igjen fører til at den er Norges fjerde mest solgte bilmodell hittil i år!

V70 har fått en helt ny vår med den nye motoren - og den nye prisen. I praksis konkurrerer den nå med biler som Avensis, Mondeo og Passat på pris. Det store spørsmålet er selvfølgelig om den lille 1,6-literen kan duge i en så stor bil - eller om gleden over lav pris fort overskygges av en undermotorisert bil.

Det skal vi finne ut nå. Etter en uke med V70 både i "normal" bruk og i test, er jeg klar for å gi deg min konklusjon på denne bilen:

Billig bil


DSC_0205 (Foto: Benny Christensen)


Du får faktisk Volvo V70 DRIVe til 338 900 kroner. Da snakker vi ikke akkurat noen utstyrsbombe og det er nok ytterst få som ender med å betale denne summen. Men plassen og komforten er jo der.

Grunnen til at det har blitt slik finner du mellom forskjermene. Volvos tidligere ikke altfor økonomiske – men sterke - 2,4-liters dieselmotor, har måttet vike plassen til fordel for en 1,6-liter diesel på 109 hk. Samme motor som du får i blant annet Volvo C30 og V50 – ja til og med store S80 kan leveres med denen motoren.

Les også: Svensk mesterskap i 4x4



På veien

Jeg må innrømme at jeg var spent da jeg hentet bilen og svingte ut på landeveien. Holder dette? Førsteinntrykket er ja.
Joda, den lille dieselmotoren på 1,6-liter gjør jobben. Den protesterer ikke på 50 km/t i femtegir engang.

Denne V70-utgaven fikk endel kritikk da den kom- for at den ikke var premium nok i forhold til A6, og 5-serie og E-klasse som Volvo så gjerne vil sammenligne den med. Bak rattet er jeg ikke så sikker på om jeg er enig med kritikerne. Volvo har gått litt egne veier, særlig på interiørdesign. Her er det enkelt og nesten minimalistisk, men det er også gjennomført og stilig. Komforten er god, støydempingen likeså. Og Volvo-setene er blant de beste på markedet. Jeg sitter utrolig godt og jeg sitter godt i mange timer.

DSC_0228 (Foto: Benny Christensen)



Motoren:

Motoren er som allerede nevnt en 1,6-liter diesel på 109 hk / 240 Nm. Forbruket oppgis til 0,45 l/mil i Volvos brosjyre. Noe jeg ikke helt klarer å matche under testuka. CO2-utslippet er på 119 g/km. Det er helt klart godkjent.

Du får den ikke med atomatgir – kun 5-trinns girkasse og start/stop system er standard på DRIVe.

Jeg hadde absolutt ikke stusset om det var en 2-liter under dette panseret. 1,6-literen imponerer. Men noen racerbil er V70 DRIVe definitivt ikke. Den føles noen ganger litt tung i rumpa, særlig ved akselerasjon. Du kan bare glemme heftige forbikjøringer og stress-kjøring. Den går rett og slett for dårlig til at du kan tøffe deg! Men når du har kommet opp i fart, så oppleves den som både velkjørende og behagelig.

Full bil merkes bedre enn det ville gjort med en større motor. På ferietur med full oppakning, må du regne med at du bør nøye deg med å følge trafikken. Da blir nok også forbruket fort høyere, for motoren må presses endel,

Volvo må forresten snart stoppe produksjonen av denne bilen med denne motoren (se egen link). Den klarer ikke de nye Euro 5 kravene som gjelder fra 2011. Det er ikke CO2-utslippet som er problemet, men utslippet av de svært skadelige NOX (nitrøse) gassene.

Men nye og enda mer miljøvennlige motorer er underveis, og ganske tidlig i 2011 er den igjen å finne på samlebåndet.

Les også: Volvo må stoppe produksjonen av bestselgeren


DSC_0217 (Foto: Benny Christensen)


Les mer om Volvos nye miljø-motorer her:


Legger om kjørestilen

Komforten er vel i varetatt. Og testbilens Summum-pakke- som betinger at du legger på 45 000 lapper i pris, gir deg Volvo-premium følelsen. Du føler at du kjører en skikkelig velutstyrt bil – og du glemmer fort at dette er en sparemodell når du først har fått den i siget.

Jeg merket at jeg nesten automatisk la meg til en myk og trafikksikker kjørestil med denne bilen. Beregnet avstander, planla motbakker etc. Livet oppleves som litt mindre stressende. Men moroa en sterk motor gir deg, den får du selvfølgelig ikke.



Konklusjon:

Jeg må jo innrømme at jeg synes denne motoren passer enda bedre i den mindre og lettere Volvo V50 – som forresten også selger veldig bra. Men har du bruk for plassen – ja, så fungerer det i V70 også!

Min litt uhøytidlige og personlige drivstoff-måling under testuka viser at jeg har brukt 0,52 liter diesel på mila, og da er det iberegnet en del køkjøring. Det er søren meg ikke dårlig det, med en så stor bil!

I følge min kalkulator så sparer man faktisk så mye som 50 000 drivstoff-kroner i bilens totale levetid – i tillegg til at man sparer miljøet.

Derfor: Trenger du plassen og komforten og kan leve med en motor som fungerer helt greit, men ikke så mye mer - da er dette et veldig smart kjøp.

Da kan du også glede deg over å kjøre rundt i en bil som føles som en god klasse over de aller fleste konkurrentene til samme pris: Så får du heller leve med at de knuser deg i lyskryssene hvis de har lyst.


Her finner du alle Volvo-testene våre:



DSC_0213 (Foto: Benny Christensen)