Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ducati 888 er forgjengeren til den mer kjente 916. Men 888 er en like stor klassiker. Her gir Brooms MC-frelste journalist Ole-Martin Lundefaret deg en bruktguide rundt denne klassikeren - men det starter med en personlig opplevelse:

Vi ble vist inn i garasjen til Rune Rørby på Greverud. Han levde av å importere motorsykler fra Statene, og nå hadde han fått inn nye.

Motorsykkelen vi egentlig var der for å se på var en Kawasaki ZXR 750 R som kompisen min Joar endte opp med å kjøpe. Men den motorsykkelen som åpenbarte seg for meg som nedsendt fra himmelen der den stod blodrød og glinsende under lyset fra lysstoffrørene i taket - det var en Ducati.

Oppgradering

Vi kjørte trimma moped ut Gamle Mossevei og hang på Tyrigrava hver onsdag sammen med MC-gutta. Og ble uglesett. Men så ble det stor sykkel. Espen var først med sin svarte RD350. Han var også nummer to med sin hvite og blå 1987-modell Yamaha FZ-R 1000. Fy søren så mye bedre enn en trimma moped den gikk!

Joar var nummer to med en Honda CBX 750. Den gikk greit den også, men det blei spett i forhold til en FZ-R, og nå skulle han oppgradere.

Overskygget

Verdens rareste motorsykkel?

Uansett hvor irrgrønn den var klarte ikke Kawaen å fange min oppmerksomhet. Den ble overskygget av den glinsende skjønnheten i den andre enden av dobbeltgarasjen.

Motorsykkelen var en Ducati trippel åtte (888) SPO. En snillere versjon av homologeringsmodellene til Superbike, men like brutal i utseende og LYD!

Fogarty

I 1993 kjørte fattern og jeg ned til Anderstorp Raceway i Syd-Sverige for å se på VM i Superbike. Forresten det samme løpet Rolf Kåre Valderhaug ble den første nordmann til å ta VM-poeng i roadracing.

Giancarlo Falappa var rå, Carl Fogarty var på vei oppover, men mest inntrykk gjorde det da Ducati-mekanikerne i depotet skulle løpe i gang trippel åttene.

Det var så høy komp at bakhjulet låste seg hver gang. Da det først fyra smalt det til, og det brant i nesa av racingbensin.

På langsidene i de to løpene hørte vi enda høyere smell da de gira på full gass. Tenningskutt var oppfunnet, og det var rått.

Ducati 888 var etterfølgeren av 851, og ble produsert fom. 1991 tom. 1993. Dette var også siste året den ble brukt av fabrikken i Superbike. Året etter kom en enda større Ducati-revolusjon, nemlig 916.

Gnissing

På Tyrigrava hadde Ducatigjengen egen plass med egen benk. Det var ikke vanskelig å høre da de kom. Etter en tordendundrende ferd på en av Østlandets fineste kjøreveier svingte de inn på "Grava" og holdt inn clutchen. Da hørte man ikke bare broomlingen fra V-motoren, men gnissingen i tørrclutchen. Fantastisk.

Den samme lyden hørte vi nå, svakt, under en ekstrem twin-låt som gikk i ekko inne i garasjen så murpussen spruta fra veggene. Rune hadde fyrt opp drømmesykkelen, og den låt som Åsgårdsreia!

Sær?

Er jeg sær som synes at den firkanta lykta på trippel åtten med de litt melankolske luftinntakene på siden er finere enn katteøynene på en 916?

Uansett. Ducatien vekket følelser for mer enn bare fart og akselerasjon, men for sjel og dybde.

Min første motorsykkel ble en 1990-modell Yamaha FZ-R 1000. Men jeg drømte om Ducatien. Og sånn er det vel for mange andre. Ducati klarer på samme måte som Ferrari å vekke drømmene.

Bruktkupp!

For en motorsykkel som er like mye skulptur, og som du kan pynte hvilken som helst stue med, så er under 100.000 kroner gi-bort-pris. I skrivende stund ligger det to Ducati 888 på Finn, og den billigste koster under 70.000 kroner. Med litt pruting kanskje nærmere 60.000.

Høsten er en fin tid å kjøpe motorsykkel på. Det er lettere å prute. Vinterlagring ordner du lett. Du tar ut bokseksjonen og setter denne i stua i stedet - lykke til!

Utgaver av Ducati 888

Strada er innstegsmodellen, denne har også baksete til passasjer.

SPO som jeg var å så på var en USA-modell igangsatt av Ferraci for å homologere 888 til roadracing i USA. Denne har Strada-motoren med 100 hester på bakhjulet.

SP3 (1991), SP4 (1992) og SP5 (1993) er homologeringsmodellene til Superbike.

SP4S eller SPS er den råeste utgaven motormessig, i tillegg har den en del karbonfiberdeler - blant annet bensintank - som gjørd en til den letteste SP-modellen (185 kilo). Her snakker vi 122 hester på bakhjulet (SP5 har samme motor, men mangler mange av karbondelene.)

Dette må du sjekke:

Kambelter: Disse må byttes jevnlig. Alternativet kan bli DYRT!

Skruer og muttere: Denne motorsykkelen vibrerer, så alle bolter og muttere bør festes med Lock-tite.

Bensinfilter: Kan ha en tendens til å tette seg, noe som kan skade bensinpumpa ved at den må jobbe overtid.

Bensinslanger: De originale holder ikke alltid mål.

God stand: Sjekk at sykkelen er i godstand, og det er en fordel om den blir brukt jevnlig.

Nordmann bak vinnersykkelen for MC-bygging!

Hva er din drømmemotorsykkel? Skriv det i kommentarfeltet under!