Designkommentar: Mazdas nye designspråk Kodo

Brooms designekspert er i tvil. Hva mener du?

Dette er Mazdas konseptbil Shinari som akkurat er vist på bilutstillingen i Los Angeles. Den symboliserer Mazdas nye designretning, kalt Kodo.
Dette er Mazdas konseptbil Shinari som akkurat er vist på bilutstillingen i Los Angeles. Den symboliserer Mazdas nye designretning, kalt Kodo.

Jeg ble litt overrasket da jeg fikk høre at den superhyggelige nederlenderen Laurence van den Acker hadde sagt opp som sjefsdesigner i Mazda.

Det er han som har stått bak mye av det Mazda har blitt i dag, og Van den Acker kunne kanskje dratt Mazda enda lengre hadde han fått fortsatt med sit Nagare-designspråk?

I store fotspor

Hvis du spør ti bildesignere om hvilken bildesigner de ser mest opp til og lar seg inspirere mest av, så vil ni av dem svare Patrick le Quement. Han var sjefsdesigner i Renault. Så hvis man får tilbud om å gå i hans fotspor så takker man kanskje ja?

Det var i hvert fall det Van den Acker gjorde da Le Quement gikk av med pensjon. Det er litt pussig at jeg så Van den Acker komme kjørende i en Renault Spider utenfor Weissach i Tyskland - jeg var egentlig åå en miljølansering hos Mercedes-Benz, men snek meg avgårde til Porsche en liten tur - akkurat i tidsrommet dette skjedde, men det er kanskje en annen historie?

Van den Acker har helt klart flere talenter enn å gå i kule sko, som han er en innbitt tilhenger av.Han skal også ha mye av æren for at Mazda de siste årene har laget noen av bilverdens beste designkonsepter. Så hans overgang til Renault betyr nok ikke at det nå er nedenom og hjem for Mazda.

Her kan du lese mer om Mazda i Brooms store bruktbilguide

Kul kis

Mazda Shinari 2
Mazda Shinari 2

Mannen som har tatt over etter Van den Acker er japaner. Det er ikke så veldig overraskende - for Mazda har en meget sterk japansk designavdeling. Mannen heter Ikuo Maeda.

Er du Mazda-autist så vet du kanskje at det er en Maeda som står bak designet på den opprinnelige Mazda RX-7? Det var faren til Ikuo.

Maeda junior er ikke helt uerfaren han heller, og har biler som RX-8 og Mazda 2 på samvittigheten. Det er heller ingen hemmelighet i designkretser at han brenner for å få lov til å designe en ny RX-7.

Det fikk jeg vite av ham personlig, da jeg var invitert på en Mazda-tilstelning i på fiskerestauranten Tokyo Fish Bank i forbindelse med Tokyo Motor Show for noen år tilbake. Jeg ble stående og prate hele kvelden med den utrolig kule Maeda. Vi pratet også mye om motorsport, han har blant annet en MX-5 han kjører på bane med!

Kodo?

Mazda er de flinkeste japanerne til å bruke japanske ord i merkevaresammenheng, bortsett fra Zoom-zoom da. Nå viser Mazda konseptbilen Shinari, en firedørs coupé som skal vise designretningen mot framtiden. En retning Mazda kaller Kodo, det betyr noe kult japansk noe som jeg har glemt.

At Maeda som altså har designet Mazda RX-8 velger en firedørs coupé for å vise sin nye designretning med, bør vel ikke overraske alt for mye. Men selv om det i det siste har vært mye fram og tilbake om en eventuell etterfølger av RX-8, så blir nok konseptet Shinari værende nettopp det. Et konsept.

Derfor heter det selvmordsdører

Et fram og to tilbake

Mazda Shinari 3
Mazda Shinari 3

Skal jeg si min ærlige mening om Shinari-konseptet vil jeg si at det er et skritt tilbake for Mazda. Bilen er meget bra proporsjonert og ser stilig ut - uten tvil - men det kunne stått hvilket som helst merke i grillen. Den ligner veldig på Fisker Karma, litt mindre på Jaguar XK, og enda litt mindre på BMW CS. Har dette designspråket noen identitet så sier det Opel. Hekke er veldig lik Insignia. Det er ingen ting som sier Mazda.

Grunnen til at Mazda viser dette konseptet er for å teste sin nye designsignatur på publikum, nemlig aluminiumvingen som går under grillen og som fortsetter gjennom frontlysene. Så hva synes du?

Vanna ut

Jeg har en mistanke om at Van den Acker sluttet i Mazda fordi designene hans ble for mye vannet ut før de nådde produksjon. Shinari-konseptet bør således ha detajer det er lettere å videreføre til produksjon, men mangler totalt spenstigheten, blant annet ved den bølgete linjeføringen vi fant på biler designet under Nagare-retningen.

Men når det gjelder designeren Ikuo Maeda er jeg ikke skeptisk i det hele tatt. Han er en utrolig kul type som er bilmann på sin hals, og en du absolutt bør sette av en kveld til å prate med hvis du får sjansen!

Les mer i Brooms store bruktbilguide om en av verdens kuleste biler - Mazda RX-8

Hva synes du om Mazdas nye designkonsept? Skriv i kommentarfeltet under!