Bruktbil: Mini Cooper

Dette er en av de morsomste bilene på veien – og nå er den kjempebillig!

Mini Cooper_2004_1024x768_wallpaper_0f
Mini Cooper_2004_1024x768_wallpaper_0f

Mini-Cooper_2004_1024x768_wallpaper_0a
Mini-Cooper_2004_1024x768_wallpaper_0a

Hvis du er enig i at 100.000 kroner er billig for en kjempetøff entusiastbil – da skal du lese videre!

Det å gi tips om hva slags bil folk skal kjøpe – det er risikosport. For uansett hvordan du snur og vender på det, så legger du hodet ditt på blokka, og skulle det bli noe feil med bilen du har tipset om – ja da kapper de hodet av!

Så det er med lett skjelving i stemmen jeg nå skal tipse deg om en supergøyal bil som begynner å få en veldig hyggelig pris – nemlig Mini Cooper!

Les mer om Mini i vår store brukt- og nybilguide her

Kunne endt med katastrofe!

Mini-Cooper_2004_1024x768_wallpaper_0c
Mini-Cooper_2004_1024x768_wallpaper_0c

Men først en hemmelig historie:

– Oj-oi-oi!

Min kamerat Even, som stadig er å finne smilende i passasjersetet når jeg tester tøffe biler, satt smilende denne gangen også. Det var sen høst, veiene var passe glatte, og jeg satt bak rattet i en Mini Cooper S Works. Da spurte Even meg om jeg kunne vise han hvordan man venstrebremser.

– FARTSDUMP!!!

Venstrebremsing kommer fra rallysporten og brukes for å få bilen til å styre bedre inn i svingene. Du bruker venstrebeinet til å bremse med, samtidig som du gasser med høyre. Sånn får du fronten til å dukke ned over forhjulene så disse får mer tyngde, og du gjør rumpa lettere.

Vél, jeg lot meg ikke be to ganger og satt i gang med pedagogisk undervisning.

Her kan du lese testen av Mini Cooper S

Mini-Cooper_2004_1024x768_wallpaper_04
Mini-Cooper_2004_1024x768_wallpaper_04

– Å-nei-å-nei!

Vi kjørte ned en bakke med krappe svinger, og ved hjelp av venstrebremsing og en fantastisk bil så fikk vi veldig god fart. Da vi kom til en nylaget fartsdump hadde vi alt annet enn riktig avpasset hastighet, og det var alt for sent å bremse.

Det gikk av en vei inn til høyre etter fartsdumpa, der det sto en pizzabil og ventet på å kjøre inn på hovedveien. Vi stirret inn i et oppsperret par øyne, og han stirret inn i våre. Vi passerte han i en høyde på en halv meter over bakken!

– Nå vil jeg ikke lære mer om venstrebremsing!

Minien har heldigvis et hjul i hvert hjørne, så utrolig nok slo den ikke nedi i landingen. Vi kunne fortsette vår ferd, riktignok med et mye roligere tempo.

Men det jeg skal fram til er at Mini ikke bare ser kul ut, men den byr på skikkelig bra kjøreegenskaper og er en reel entusiastbil som byr på genuin kjøreglede – og nå kan du altså kjøpe én for under 100.000 kroner!

Les bruktbilguide om Mini her

En revolusjon

BMW fikk med varemerket Mini som en gavepakke da de kjøpte Rover. De solgte senere Rover, men beholdt Mini. Og nå skal du få lære en liten detalj. BMW døpte nemlig Mini om til MINI (altså med store bokstaver), dette for å skille den gamle klassikeren fra den nye retrobomben.

Det er Ford sitt designoverhode Jay Mays som har fått mye av æren for den pågående retrotrenden i bildesign, men det er Mini som virkelig har kapitalisert. Bilen er designet av Frank Stephenson, som senere har jobbet både i Fiat og Ferrari og nå er sjefsdesigner for McLaren.

Mini er den første, moderne premium-småbilen og har banet vei for en helt ny bilklasse. Så får det være nok historie for denne gang.

Mange muligheter!

Kjøper du først en Mini så er verden åpen. Dette er en bil som åpnet for mye personifisering allerede da den var ny, så det er lov til å style en Mini.

Det er i hovedsak to retninger å gå hvis du vil lage Minien din litt mer spesiell. Den ene er retro, den andre er moderne.

Med retrostuk snakker vi kanskje noen ekstra tusenmetre foran, søkelykt på taket, eller takstativ, rødt karosseri, hvitt tak, gule firkanter på dørene med startnummer i. Tenk Paddy Hopkirk – ja hele Rally Monte Carlo-greia.

Mini rally edition
Mini rally edition

Snakker vi moderne, kan vi gi deg stikkord som skikkelig senk, store felger, og hvorfor ikke matt folie over hele bilen? Kjempetøft!

Mini ombygd
Mini ombygd

Drømmebil?

Når de billigste Mini-ene nå har krøpet under 100.000 kroner er det på tide å sende ut et entusiastvarsel. Dette kan være veldig mye bil for pengene – hvis du finner den rette bilen.

Det er nemlig ett og annet å utsette på kvaliteten til Mini-bilene, spesielt de første årsmodellene, og det kan koste dyrt! Her får du en liste over de mest vanlige feilene:

Girkassehavarier:

Den vanligste alvorlige feilen er girkasseproblemer. Dette er mest utbredt på tidlige biler, men søker du litt på nettet er det MINI-eiere som rapporterer om girkasseproblemer på biler som bare er få år gamle. Dette gjelder BÅDE manuell og automat (CVT.) Det sier seg selv at det å skifte girkasse blir dyrt.

Sjekk dette: Du bør forsikre deg om at girkassen virker hel og fin. Gir mye under prøvekjøring, og gjør det fra bilen er kald. Lytt etter ulyder. Vær brå på og av gassen under kjøring imens bilen står i gir. Alt skal virke tight og fint.

Servostyring:

Servopumpa kan gå ad undas som fører til at du mister servokraften, men det er ikke det verste. Det er rapportert om tilfeller der servoen ikke slutter å gå selv etter at eieren har slått av tenningen, og det igjen har ledet til motorbranner på grunn av varmgang i elektronikken.

Sjekk dette: Vri hardt på rattet med en gang du har startet bilen. Kjenn om servoen virker skikkelig. Får du mistanker om noe kan du slå av tenningen samtidig som du vrir på rattet for å høre om servopumpen fortsatt går. Kjenn også etter at servoen er med på hele prøveturen.

Varmgang:

Det kan komme av forskjellige grunner. Den mest vanlige er at vifta slutter å virke. Når den er på hell hender det at den går hele tiden, selv etter at tenningen er slått av (hvis motoren er varm skal vifta gå litt etter at du har skrudd av tenningen, men skal slå seg selv av når termostaten sier ifra) og slutter ikke å gå. Dette kan føre til en total utladning av batteriet.

Elektrisk:

Vindusviskere og vindusheiser er de mest vanlige problemene. Men det har også vært rapportert om hele ECU-enheter som har tatt kvelden. Navigasjonsenheter som har feilet, Air Bag-systemer som har sluttet virke, etc.

Sjekk dette: Sjekk nøye at alle knapper virker, at det ikke er ulyder når du heiser opp og ned rutene, at det ikke er noen varsellamper som lyser.

Men moro allikevel!

Det virker litt som dommedagsprofetier alle disse feilene, men finner du et bra eksemplar der alt virker kan du få veldig mye bil for pengene.

MINI er som sagt en bil med mer enn utseendet med seg – den er kjempeartig å kjøre også!

Les test av Mini cabriolet her:

Fikk du lyst på denne? Eller kjøper du noe annet til 100 000.-? Skriv i kommentarfeltet under: