Ferrari 458: Ulykker og brann
11 av disse vraket på kun tre måneder! Les om alle ulykkene:
Hvis de ikke blir krasjet så selvantenner de.
Broom spør om det hviler en forbannelse over Ferrari 458 Italia?
Alle ulykkene:
1) Polen
Det var den 20. mai i år at den første Ferrari 458 Italia var innblandet i en ulykke. I følge øyenvitner holdt Ferrarien cirka 100 km/t mot et veikryss da en buss plutselig svingte inn foran. Føreren klarte ikke å styre unna, og krasjet derfor inn i en annen bil.
Årsak: Ulykke/førerfeil
I Brooms bruktbilguide kan du lese om flere biler som IKKE selvantenner
2) Spania
Første juni var en Ferrari 458 Italia er innblandet i en høyhastighetskrasj.
Årsak: Ulykke/førerfeil
3) Tsjekkia
Nok en ulykke. Denne gangen på vått underlag på en racerbane.
Årsak: Ulykke/førerfeil
4) Frankrike
8. juli 2010 er en historisk dag i Broom-kretser. På denne dagen i år var første gang en Ferrari 458 selvantente. Heldigvis kom det en forbipasserende med brannslukningsapparat som fikk stoppet brannen før flammene slukte hele kjøretøyet.
Årsak: Brann
5) London
9. juli, dagen etter brannen i Paris tok en Ferrari 458 som ble transportert fra Saudi Arabia til London fyr på Heathrow flyplass. Bilen ble slukt av flammene og totalt ødelagt.
Årsak: Brann
6) Sveits
14. juli tar nok en Ferrari 458 fyr i det den går varm etter at eieren har kjørt opp et fjellpass i Sveits. Dette er den tredje Ferrari 458 som brenner på fem dager!
Årsak: Brann
7) Italia
Eieren har kun hatt bilen én dag når han krasjer utenfor Ferrari-fabrikken i Maranello der han har vært og hentet bilen. Artikkelforfatteren har kjørt på den samme strekningen i Ferrari, og må si at jeg er ganske uforstående til denne ulykken. Det er rett fram inne i et lite tettsted, så å krasje her må være maksimal uflaks?
Her kan du se videoen av denne krasjen:
Årsak: Ulykke/førerfeil
8) England
Vitner så føreren stille på Manettino-knappen der du velger de forskjellige kjøreinnstillingene på Ferrari 458. Vi i Broom mistenker at han har satt knappen på RACE, som betyr at det ikke er traction control. Skal vi spekulere enda mer om hvorfor han snurret og krasjet på det våte underlaget, så kan det ha noe med at han skulle tøffe seg for den kvinnelige passasjeren i bilen.
Årsak: Ulykke/førerfeil
9) Tsjekkia
Føreren hadde hatt bilen i mindre enn seks timer da han skulle prøve å kjøre forbi en bil og klarte å komme ned i en grøft i forsøket. Tsjekkia er representert på denne statistikken med hele to biler.
Årsak: Ulykke/førerfeil
10) USA
Den 18. august kom den første Ferrari 458-ulykken i USA. Denne gangen var det nok en bil som selvantente, og det skjedde i Costa Mesa i California.
Årsak: Brann
11) Kina
Den 22. august kom den første Ferrari 458-brannen i det som har blitt verdens største marked for luksusbiler, nemlig Kina. Bilen brant helt ned.
Årsak: Brann
Broom-ekspert er bekymret
Benny Christensen er Brooms bilekspert, og vi spør han om hva han mener om alle ulykkene og brannene der en Ferrari 458 er involvert:
- Det er helt klart at denne bilen er overrepresentert, spesielt når det gjelder motorbranner, sier Benny.
- Det er ikke uvanlig at superbiler med midtmotor selvantenner. Vi har sett flere eksempler på det blant annet på Lamborghini Gallardo. Men når det gjelder Ferrari 458 så har tilfellene kommet enda hyppigere.
- Gjør Ferrari noe med dette?
- Foreløpig er det ikke foretatt tilbakekallinger, men jeg vil allikevel tro at det er ganske frenetisk aktivitet i Maranello om dagen for å finne grunnen til disse feilene.
Ikke tilfeldig
- Når det gjelder alle ulykkene, tror jeg ikke det er helt tilfeldig heller. Ferrari 458 er virkelig en ren sportsbil, ja nesten en racerbil. Dette er en bil for viderekommende sjåfører, det holder ikke kun med stor lommebok og et stort ego. Så når det gjelder ulykkene der føreren har skylda, er det nok rett og slett mangle evne til å mestre bilen.
- Er denne bilen rett og slett for ekstrem?
- Kjøper du en Ferrari Enzo så er du forberedt på at du kjøper en racerbil for veien, og du behandler den med respekt deretter. Men en Ferrari 458 blir en annen greie. Denne er lettkjørt, men har fantastiske fartsressurser, og du kan nok bli lurt til å tro at du er en bedre sjåfør enn det du egentlig er. Og når det først slipper, så slipper det, og da kan du være ute å kjøre - bokstavelig talt! Jeg vil ikke si at den er for ekstrem, men at kundene ofte har mer penger enn erfaring.
- Hviler det en forbannelse over denne bilen?
- På noen måter kan du nesten si det ja. En sportsbil av dette kaliberet bør kun betjenes av kjøreinteresserte med erfaring og modenhet. Men det er ofte helt andre mennesker som faktisk har råd til å kjøpe en slik. De er gjerne mer interessert i status enn i selve bilen og kjøringen. Det er jo en slags forbannelse. Når den i tillegg selvantenner, ja da...!
For orden skyld: Slik ser Ferrari 458 Italia ut når den er hel!