Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det høres kanskje ut som en litt merkelig match: At erke-tyske Volkswagen skal ønske å ta over like erke-italienske Alfa Romeo.

Men det er akkurat det vanligvis svært velinformerte bransje-nettstedet autonews.com hevder skal være tilfelle. De siterer kilder både i VW og Alfa Romeos eierselskap Fiat - som bekrefter dette.

Autonews.com hevder av VW er så oppsatt av å overgå Toyota som verdens største bilprodusent, at de vil kjøpe andre merker for å øke volumet den veien - samtidig som de også har fullt fokus på salgsvekst blant volummerkene de allerede har i familien: VW, Audi, Skoda og Seat.

Femdoble produksjonen

Men en høyt plassert Fiat-sjef sier - under forutsetning av å få være anonym - at de overhodet ikke har noen planer om å selge Alfa Romeo til VW.

Fiat har nemlig store ambisjoner for Alfa. I april gikk toppsjefen Sergio Marchionne ut og erklærte at målet er å forvandle merket til en premium-produsent med fullt modellutvalg innen 2014.

Da er målet å selge 500 000 biler årlig. Det må trygt kunne sies å være ambisiøst, all den tid produksjonen nå ligger på nesten nøyaktig 100 000 eksemplarer i året.

Lekker - og rimelig: Les mer om brukt Alfa Romeo 156 her

Mange ting på én gang

Fiat har de siste årene gjennomført en gedigen snuoperasjon, men de har ikke klart å få plusstall fra Alfa. Tvert imot. I følge autonews har tapene de siste ti årene ligget mellom 1,6 og 3,2 milliarder kroner - per år!

- Slik sett kan det jo høres fornuftig ut for Fiat å selge - og heller bruke ressursene sine på å styrke blant annet "modermerket". De har også gitt seg i kast med store utfordringer i Chrysler. Dette er veldig mye på en gang, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

Rålekker stasjonsvogn: Les testen av Alfa Romeo 159 Sportwagon her

Sliter med Seat

- Men ifølge autonews vil altså ikke Fiat selge?

- Joda, men det kan selvfølgelig like gjerne være taktikkeri. Alt har sin pris, også i bilbransjen. Og hvis Fiat skulle vurdere salg, vil de selvfølgelig ønske seg mest mulig penger. Men her spiller nok også nasjonalisme sterkt inn. I Italia er det nok mange som mildt sagt grøsser av tanken på at Alfa skulle ha tyske eiere, sier Knut Skogstad.

VW eier allerede Seat, et merke de tidligere har ønsket å legge tett opptil Alfa Romeo, både i image og design. Men det var ikke vellykket og Seat har i mange år vært problembarnet i VW-familien. En av teoriene rundt ønsket om å ta over Alfa, skal være at VW da rett og slett legger ned Seat - og rendyrker Alfa Romeo som sitt "sydlandske" merke.

SE OGSÅ: Du trenger ikke være snobb eller millionær for å kjøpe denne