Nå er det tid for å kjøpe firehjulstrekker

...og her er tre som ikke alle andre har.

Audi S3
Audi S3

Sommeren er ubønnhørlig over for de fleste av oss. Snart er det september - og vips er det snø og glatte veier igjen. Da skal "alle" ha firehjulstrekk, noe som også merkes på prisene.

Derfor skal du kjøpe nå - mens dette markedet ennå er ganske rolig.

Og firehjulstreker behøver heldigvis ikke være synonymt med en litt kjedelig stasjonsvogn eller en grå og trist SUV.

På denne bruktbilrunden har vi funnet tre tøffe og litt annerledes firehjulstrekkere. En i utgangspunktet litt kjip japse, en aristokratisk engelskmann og en liten, men kjapp tysker!

Det beste av alt: Ingen av dem koster over 250 000 kroner!



2001 Jaguar X-Type 2,5 awd. Kr. 243 000

Jaguar-X-type
Jaguar-X-type

For å se hele annonsen - klikk her:

Trodde du at engelsk bil med firehjulstrekk kun var Land Rover og Range Rover? Da tok du i så fall feil. Her har vi funnet en tøff knalltøff Jaguar X-Type med 2,5-liter V6 på nesten 200 hk og firehjulstrekk – så blir dette nesten for en ”Range-Rover-gocart” å regne.

Dette er en bil som er mye påkostet, og selv om den er rundens dyreste, så tviler jeg på at regnskapet til eieren fra Bodø viser pluss-tall når status etter salget skal gjøres opp...

Under det lekre Jaguar-karosseriet designet av Wayne Burgess, skjuler det seg mye teknikk fra Ford. Den bygger nemlig på Ford CD132 plattformen. Med andre ord samme plattform som forrige generasjon Mondeo.

En bil den også deler flere motorer med. X-Type finnes også som stasjonsvogn med awd om du skulle ha bruk for mer plass. Personlig liker jeg firedørs-utgaven bedre.

Dette bør du sjekke før du kjøper X-Type: Støttestagene i bakstillingen og at ABS-en virker som den skal.

Les mer om X-Type i Brooms bruktbilguide her:



2006 Suzuki XL7 Arctic Truck. Kr. 219 000

XL7
XL7

For å se hele annonsen, klikk her:

XL7 er i mine øyne en ikke veldig spennende bil. Men det er før gutta på Arctic Trucks har satt ”tenna” i den – da blir den tøff!

Dette er rundens eneste varebil – altså bare toseter. Og den er utstyrt med 2-liter-dieselen på 109 hk, så ikke regn med at dette er noen racerbil. De enorme – men tøffe hjulene – krever nemlig sitt. Både i form av økt rullemotstand, og dermed økt dieselforbruk.

Ombyggingen med de store hjulene medfører også et par andre "bivirkninger". Støy, sporing og redusert svingradius. Men man må lide litt for skjønnheten... Det du taper på komfortsiden, vinner du igjen i terrenget – for der er den ganske så rå, og du skal ha grom redskap for å holde følge med denne når veien slutter...

XL7 har et enkelt, men robust firehjulstrekksystem og så klart lavserie-gir.

Det er en stor jobb som ligger bak en bil som dette. Akselavstanden er økt med 5 cm. Den har 5 cm høyere bakkeklaring enn originalt og karosseriet er løftet 5 cm på ramma.

Skjermutbyggere, stigtrinn og frontbøyle med 1000-metere bidrar ytterligere til å løfte den visuelt.

Dette bør du sjekke: Endeledd og bærekuler får økt belastning på grunn av store hjul og slakke i disse er ganske vanlig. Sjekk også at glødingen fungerer.

Les mer om XL7 i Brooms bruktbilguide:


1999 Audi S3. Kr. 140 000,-

Audi-S3
Audi-S3

For å se hele annonsen, klikk her:

Dette er en skikkelig barsk liten tass som mange har drømt om. Nå begynner prisene å komme på et nivå som gjør at drømmen endelig kan oppfylles for mange. Dette er rundens billigste og sprekeste bil! For 140 000 kroner blir den din.

En kompakt bil, 210 bensinturbo-hestekrefter klemt ut av Audis velkjente 1,8-liter og firehjulstrekk sier det meste. Dette er en versting! 0-100 går unna på kjappe 6,8 sekunder.

Dette er Brooms Broomling. Og tallkoden er 12345
Dette er Brooms Broomling. Og tallkoden er 12345

I forhold til en vanlig A3, er skjermene utbygd 30 mm, og sporvidden økt med 10 mm. Både bremser og understell for øvrig er også oppgradert. I tillegg har den fått litt diskré utvendig styling.

Knallrød lakk og fete BBS-felger gjør heller ikke saken dårligere!

Denne bilen har imidlertid noe karosseri-rusk som ikke bør være all verdens stor sak for en som er litt handy-man. Det er også grunnen til at prisen er såpass lav.

Sjekk før du kjøper: Fjærbeinslagere, bremseskiver, clutch og hjullagre. Og ikke minst at det elektriske fungerer.

Les mer om Audi A3 i vår bruktbil-guide her: