Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Peer Toftner (44) og hans Veon Motorcycles slo knockout på konkurrentene under World Championship of Custom Bike Building i Sturgis, USA sist uke. Det skriver Sarpsborg Arbeiderblad.

Sykkelen, som er utstyrt med en Harley-Davidson V-Rod motor, er i seg selv et flott custombygg. Men det er ikke det som er det spesielle med Toftners Veon.

Med et patentert system utviklet av sarpingen selv, kan både kjørestilling og rammegeometri endres med et tastetrykk. Hvilket vil si at den bedagelige cruiseren forvandles til en sportslig «versting» med høy hekk og framoverlent sittestilling i løpet av sekunder. Mellom der finnes også mer turvennlige rett opp og ned-varianter. Veon er følgelig også utstyrt med to sett fotkontroller tilpasset ulike sittestillinger.

Guttedrøm

Peer Toftner har gjennom sin yrkeskarriere jobbet mest med robotsystemer til bruk i industrien. Deriblant bilindustrien. Men drømmen har hele tiden vært å skape noe helt eget.

– Jeg har vært interessert i bil, motorsykler og teknologi siden jeg var liten gutt. Ingeniøryrket var det derfor et naturlig valg, forteller han.

Som 21-åring gjorde han et annet viktig valg.

– Da kjøpte jeg min første motorsykkel.

Justerbart

Siden har Toftner undret på hvorfor det meste i verden, bortsett fra motorsykler, er justerbart.

– Kontorstoler kan reguleres, og bilseter kan justeres både framover bakover og i høyden. Etter noen mil på en motorsykkel, uansett type, vil du etter hvert bli stiv og støl. Med Veon kan du altså endre både sittestilling og motorsykkelens kjøreegenskaper ved å trykke på en knapp. Det er også mulig å gjøre det i fart, forteller han.

Masseproduksjon

Produksjon Peer Toftner er beskjeden mann. Utviklingen av motorsykkelen hans har tatt åtte år uten at så mange har vært kjent med planene, og ideen er det enda flere år siden han fikk. Han er heller ikke særlig meddelsom hva framtidsplaner angår, men røper dog at det endelige målet er masseproduksjon av Veon motorsykler.

Det er likevel for tidlig å si noe om hvordan det skal kunne skje, eller eventuelt hvor og når det kan skje. Etter USA-turen har imidlertid bransjen merket seg både navnet Veon og dens innovative teknologi.

Du kan lese mer om bil og trafikk på sa.no - klikk her