Ingen tvil   dette er en Audi. Nye A1 likner på sine større søsken.  (Foto: Marius Christensen)
Ingen tvil dette er en Audi. Nye A1 likner på sine større søsken. (Foto: Marius Christensen)

Test: Audi A1 1,6 TDI Ambition

Audi lager småbil for tredje gang. Og nå tror vi de lykkes.


Bil: Audi A1 Type: 1,6 TDI Ambition Motor: 1,6-liter diesel Effekt: 105 hk / 250 Nm 0-100 km/t: 10,5 sek Toppfart: 190 km/t Forbruk: By: 0,47l/mil, landevei: 0,35l/mil, blandet: 0,39l/mil Vekt: ca 1200 kg Mål: L: 3,95 m. H: 1,41 m B: 1,74m Pris fra: 187 700,- (1,2 TFSI) Pris testbil: 281 120,-

Audi har forsøkt seg med småbiler to ganger tidligere uten den helt store suksessen. Den første var Audi 50 fra 1974, som kun ble produsert i 180 000 eksemplarer fram til 1978.

Den andre var en bil som på mange måter kom for tidlig, nemlig aluminiumsbilen Audi A2. En bil som absolutt hadde noe for seg. Den var nyskapende på mange måter. Både fordi den var svært drivstoffgjerrig. På grunn av aluminiumskarosseriet var den lett og ikke minst var det en av det en av de første premium-småbilene. I 2005 måtte Audi kaste inn håndkleet. Kombinasjonen dyr produksjon og dårlig salg, satte spikeren i kistelokket for A2.

Men skam på den som gir seg! Audi prøver igjen. For tredje gang. Denne gang heter nykommeren A1. I bilens hjemland, Tyskland, er markedsføringen rettet spesielt mot unge, urbane kvinner. Her hjemme har importøren tonet dette noe ned, for å selge den til et bredere publikum.

Vi skal finne ut hva som bor i denne lille Audien og ikke mist sjekke om den har livets rett denne gangen.


Audi markedsfører A1 som en
Audi markedsfører A1 som en


Kjøreglede: 6/6

Oversiktlig, lett på rattet, lett å manøvrere, og å håndtere - samt utrolig lettkjørt. Det man kjapt kan oppsummere i et eneste ord - snerten – er nye Audi A1 i et nøtteskall.

Understellet og den lette styringen er harmonisk og definitivt avpasset trange gater, lyskryss, små parkeringsplasser og urbane miljøer. Da er det lett å tenke at denne bilen går under kategorien tapetsert moped. Men det er feil. Fryktelig feil.

Støynivået og komforten er som i en langt større og dyrere bil, og imponerer. Dieselmotoren på 105 hk har mye tilgjengelig moment ved lave turtall og gjør kjøringen stress-fri og harmonisk, selv i hektisk bytrafikk.


A1 er Audis minstemann - men det er ikke småtterier som skal finne veien under panseret når den snart kommer i S1-utgave. (Foto: Marius Christensen)
A1 er Audis minstemann - men det er ikke småtterier som skal finne veien under panseret når den snart kommer i S1-utgave. (Foto: Marius Christensen)


Men den kan så klart også brukes både på landevei og motorvei. Uten noen som helst problemer. Det merkes imidlertid at akselavstanden er kort i høye hastigheter, men da snakker vi over det som er lovlig her hjemme. Jeg føler også at styringen da blir litt for lett.

Understellet derimot, balanserer fint mellom bykjøring og landevei og ivaretar både komforten i byen - og det litt mer sporty på landeveien.

Motoren murrer behagelig, vibrasjonsfritt og oppleves både som sprek nok og sterk nok, under alle forhold.

Interiør / plass: 4/6


God materialkvalitet og høy finish
God materialkvalitet og høy finish


Plassen i forsetene på A1 er faktisk imponerende stor, både i bredde og høyde. Selv jeg med mine 192 cm. på strømpelesten sitter godt i sportssetene som er standard om du velger Ambition-pakka. Seter og ratt har gode justeringsmuligheter, så det er ikke noe problem – uansett kroppsfasong - å finne en god sittestilling her.

At baksetet ikke byr på all verdens plass er ingen stor overraskelse. Selv om fordørene er store, er det plundrete å ta seg ut og inn her. Moderne barnseter tar ofte stor plass, og jeg vil absolutt anbefale deg å test-montere dette for å sjekke plassen FØR du kjøper bilen, om du har – eller snart kommer til å få - behov i den retningen.

Bagasjerommet er på 280-liter - det er ikke mye... (Foto: Marius Christensen)
Bagasjerommet er på 280-liter - det er ikke mye... (Foto: Marius Christensen)

Det som derimot overrasker er at bagasjerommet er så lite som det er, både i lengde og dybde. Hattehylla måtte demonteres for å få plass, da vi på vår shoppingrunde med bilen kjøpte en helt alminnelig trillekoffert. 280 liter, (nøyaktig det samme som VW Polo) er det du får med deg her. Barnevogn kan du bare glemme... Når vi slår ned bakseteryggen, økes volumet til 920 liter.

Dashbordet er ryddig, pent og intuitivt. Materialkvalitet og finish holder høy klasse, og premiumfølelsen er absolutt påtagelig. Det tykke, lille skinnrattet er deilig å holde i, det samme er girspaken. A1 har gode koppholdere og bra med smårom for oppbevaring av mobiler, nøkler, lommebøker etc.

Både navigasjonspakken og kjørecomputeren i testbilen er det samme som på nye Audi A8 – noe som ytterligere bidrar til å styrke det sofistikerte preget.

Navigasjons og informasjons-skjermen sitter oppe på dashbordet. (Foto: Marius Christensen)
Navigasjons og informasjons-skjermen sitter oppe på dashbordet. (Foto: Marius Christensen)


Nye A1 kan fås med flere forskjellige typer stereoanlegg, navigasjonspakker og en rekke andre tilleggspakker. Her har du absolutt alle muligheter til å skreddersy bilen etter eget ønske og behov.

Større Audi? Lest test av Q5 her:



Motor: 5/6

To motorer er foreløpig tilgjengelige. I vår testbil står det en 1,6-liter TDI (dieselmotor) på 105 hk / 250 Nm. En motor som passer bilen svært godt. Sterk nok, seig nok og rask nok. 0–100 km/t gjøres unna på 10,5 sekunder og toppfarten er 190 km/t. Dieselforbruket er oppgitt til lave 0,39 l/mil ved blandet kjøring. Girkassen er femtrinns, lettsjaltet og passer godt sammen med motoren.

For ca 7000 kr ekstra får du en 1,4 TFSI (bensinmotor) Denne yter 122 hk / 200 Nm. Dette er en raskere og mer leken motor. Her går 0 – 100 km/t unna på 8,9 sekunder, mens toppfarten klokkes til 203 km/t. Bensinforbruket her oppgis til 0,52 l/mil. Og du kan velge mellom sekstrinns, manuell girkasse eller S-tronic dobbeltclutch-automat-girkasse mot pristillegg.

A1 vil etter hvert også komme med en 1,6-liter 90 hk dieselmotor, og en 1,2-liter bensinmotor på 86 hk.

Design: 5/6


Takbuen i en kontrastfarge vil nok bli et kjennetegn på Audi A1 (Foto: Marius Christensen)
Takbuen i en kontrastfarge vil nok bli et kjennetegn på Audi A1 (Foto: Marius Christensen)


Selv hoveddesignelementet på Audi A1 er den kontrastfargete takbuen. Det koster riktignok 4190,- ekstra å få den lakkert i en annen farge enn bilen, men det kommer de fleste kundene til å bla opp. Fronten er typisk Audi. LED-lykter og single-frame grill – det har vi sett før, så det er ikke så spennende. Bakparten har klare familietrekk fra Audi Q5.

Alt i alt et pent, moderne og vellykket design som er en liten preimiumbil verdig. Ønsker du en mer sporty variant, så finnes den som S-line også. Da er det andre, tøffere fangertrekk foran og bak, tåkelys i frontspoileren og ikke minst doble eksosrør.

Ønsker du en skikkelig ”rampete bil” velger du Competition Kit: Det består blant annet av spoilere foran og bak, kanalskjørt og 18 tommers hjul - samt flere kule interiørdetaljer.

Det er med andre ord ikke noe problem å gjøre sin A1 personlig og individuell. Det er bare å betale...


Miljø / økonomi: 5/6

Billigste Audi A1 (1,2 TFSI 86 hk) får en startpris på 187 700 kroner. Jeg tror ikke vi får se mange av disse i trafikken. Legger du først penger i det som skal være en premiumbil, så er det kanskje ikke smart å velge en ribbet utgave med minste motor. Da bør du kanskje heller velge Skoda Fabia eller VW Polo, som A1 deler plattform med.

Jeg tipper at gjennomsnittsprisen for nye A1 vil ligge rundt 250 000 kroner. De fleste vil (eller bør...) velge Ambition-pakka til 13 300,- og kanskje i tillegg utstyre den med diverse små-snacks som setter litt personlig preg på den som: Xenonlamper, kontrastfarget takbue, metallik lakk, kule felger, oppdatert stereoanlegg etc. etc. Det er mye å velge i!

Vår testbil med 1,6-liter TDI motor er godt, men ikke overdådig utstyrt. Den koster drøyt 280 000 kroner.

Det blir nok med A1 som med andre biler med litt snobbe-faktor, at ”riktig” utstyr har mye å si den dagen du skal selge den igjen. Og i mellomtiden kan du kose deg med fin og velutstyrt bil!

A1 er snill mot miljøet. Dieselforbruket er som allerede nevnt helt nede på 0,38 l/mil på blandet kjøring, og CO2-utslippet er på bare 103 g/km. Helt klart godkjent.


Xenon lys og LED-lamper. (Foto: Marius Christensen)
Xenon lys og LED-lamper. (Foto: Marius Christensen)


Konklusjon: 5/6

Alle god ting er tre, og denne gangen kan jeg ikke skjønne annet enn at Audi endelig har lyktes med sin småbil. Ikke at jeg trorAudi A1 blir Norges mest solgte bil – til det er den altfor liten for vi som drar med oss ski, vedsekker og store bikkjer så fort vi skal ut på helgetur.

Men at denne blir en slager, ja rett og slett en ny, kul, trendbil i premium-småbil-segmentet – det er jeg rimelig sikker på.


Bilen for deg hvis:

Du vil ha en kul, trendy bil og ikke har all verdens plassbehov.


Ikke bilen for deg hvis:

Du har stor familie, stor bikkje og hytte på fjellet


Hvilken utgave skal du velge:

Bensin eller desel? Se, det blir en smakssak. Selv mener jeg dieselmotoren passer bilen veldig fint, og hadde nok gått for den. I tillegg koster den ca 7000 kroner mindre enn bensin, og har lavere forbruk og CO2-utslipp. Men 122 hk bensinmotoren er noe sprekere. 1,6 TDI 105 hk har en startpris på 207 800 kroner.

Ambition-pakke, takbue i kontrastfarge, xenonlys og navigasjonsanlegg er ting jeg helt klart hadde krysset av for hvis jeg skulle kjøpt A1, og sikkert noen andre godbiter også - og vips - så står det 250 000,- på prislappen...

Se bildeserien med disse tøffe A1-ene!


to-biler
to-biler


Prøv også:


Volvo C30:

Dette er kanskje den nærmeste konkurrenten til A1. Prisene starter på 240 000 for C30, og motoriseringen er ganske lik. 1,6-liter diesel på 109 hk og også Volvoen byr på lavt utslipp og dieselforbruk. Volvoen er som A1 trang i baksetet og med lite bagasjerom - men med god plass foran. Volvoen byr på trygge kjøreegenskaper og svært gode seter.

Les vår test ac C30 her:


Mini:

Klassens morsomste, både på design og kjøreegenskaper, litt mer rampete enn de andre – og enda trangere. En retrobil og design-orgie. Det den taper på det praktiske, vinner den igjen på sjarm. Prisene starter på ca 180 000, men også her må du putte i litt mer penger for å få en morsom og kul bil.

Vi har testet Mini, les her:


Mercedes A-Klasse:

Dette er nok den av bilene som byr på best plass, tross alt. Men det er nok også den trausteste av dem. Og kanskje beregnet på en litt mer voksen kjøpegruppe. Den mangler litt av det lekne og litt av den friske sjarmen som de andre bilene har. For ca. 235 000 kroner blir du eier av bil med stjerne i grillen.

Vår test av A-klasse finner du her:

x A1 bak
x A1 bak