erlend (Foto: Privat)
erlend (Foto: Privat)

Verstingfirma truet Erlend med inkasso

Intermedia AS lovte å selge båten til Erlend raskt og enkelt, men la ut ubrukelig annonse som de ikke rettet opp.

Tidligere i sommer la Erlend Dahl Olsen fra Vikersund ut båten sin for salg på Finn.no.

Kort tid etter at annonsen var publisert, ble 27-åringen kontaktet av annonseselgere fra Intermedia AS i Oslo og Båttorget som ønsket å hjelpe ham å selge båten.

Selv om han fikk forhandlet ned prisen 1500 til 998 kroner, angrer båtselgeren nå på at han bet på det forlokkende tilbudet deres.

– De snakket som om båten var så godt som solgt. Der og da tenkte jeg at det var verdt det, sier Erlend til TV 2 hjelper deg.

Etter telefonsamtalen med Intermedia, svarte han «JA» på tekstmeldingen de sendte, og dermed startet problemene.

Ville bli solgt raskere

Da Intermedia kontaktet Erlend, fortalte de at 90 % av båtene de annonserte ble solgt innen 14 dager, og at de et par dager i forveien hadde solgt en identisk båt i Sarpsborg.

Etter at Erlend så annonsen han hadde måtte betale Intermedia for å lage, prøvde han å kontakte de for å få de til å slette den.

– Et par timer etter at de ringte meg, dukket båten min opp på Båttorget, men selve annonsen var svært mangelfull. De skulle kopiere den annonsen som lå ute på Finn, men den nye annonsen de la ut var svært mangelfull, sier Erlend.

båten (Foto: Privat)

Den 8.juli sendte han en mail til selskapet og ba de fjerne den, og forklarte at han ikke ville betale for annonseringen på Båttorget, fordi den var mangelfull.

Men det skulle ta tid før han fikk svar fra selskapet, selv etter gjentatte e-poster, og i mellomtiden mottok han ingen telefoner fra potensielle kjøpere på Båttorget.

– Ikke en eneste en av telefonene kom fra folk som hadde sett båten min, kom fra annonsen de hadde lagt ut, sier Erlend til TV 2 hjelper deg.

Da han til slutt fikk svar, den 22.juli, skylte selskapet på menneskelig feil, og tilbydde seg å rette på annonsen. Prisavslag eller heving kunne Erlend ikke få, så regningen på 998 kroner måtte han betale, selv om han vil benytte seg av angreretten.

– Nå har jeg mottatt varsling om inkasso på regningen, men den kommer jeg ikke til å betale. Jeg betaler ikke for urimeligheter. «Jobben» de har gjort for meg er ikke verdt noen ting. Det er bare tull alt sammen. Det tok sikkert to sekunder å lage den annonsen. En femåring kunne ha gjort det samme, sier Erlend til TV 2 hjelper deg.

Annonser med feil

Intermedia AS er et selskap som i lengre tid har vært i forbrukermyndighetenes søkelys. I 2009 forsøkte Forbrukerombudet å bøtelegge firmaet for brudd på reservasjonsretten, men selskapet klagde vedtaket inn til Markedsrådet og vant.

Så sent som i sommer uttalte direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, at det var beklagelig at et firma kunne holde på slik. Uttalelsen kom etter at Forbrukerrådet hadde mottatt 90 henvendelser fra Finn.no-brukere som hadde blitt kontaktet, på tross av at de hadde reservert seg mot det. Kundene hadde heller ikke blitt opplyst om angreretten som gjelder ved telefonsalg.

Med mangelfull mener Erlend blant annet at Intermedia hadde skrevet at båten hadde innebygd motor, noe den ikke hadde. Den nye annonsen som lå ute på Båttorget inneholdt også bare to bilder. Erlend har en teori på hvorfor.

Brukte angreretten

Etter å ha sett korrespondansen mellom Erlend og Intermedias kundeservice, er ikke juridisk seniorrådgiver i Forbrukerombudet, Tonje Hovde Skjelbostad, i tvil om at Erlend har brukt angreretten sin rett.

Derfor har Erlend krav på å få slettet kravet sitt slik han ønsker.

Til kunder som angrer på at de har inngått en avtale med Intermedia, sier Hovde Skjelbostad:

– Bruk angreretten innen 14 dager etter at avtalen er inngått og du har mottatt informasjon om angreretten. Får du ikke slik informasjon fra firmaet, så blir angreretten forlenga. Klag til Forbrukerrådet dersom du trenger mer bistand i spørsmål om angrerett, de kan gi råd i sivilrettslige tvister, sier hun til TV 2 hjelper deg.

Har du brukt angreretten, men Intermedia sender kravet til inkasso, er det viktig at du gir beskjed til inkassoselskapet om at du har brukt angreretten din og det derfor dreier seg om et omtvistet krav. Inkassoselskapet vil da måtte fastslå gyldigheten av kravet før de eventuelt krever inn samler inn pengene ved inkasso. Dersom et inkassoselskap driver inn et omstridt krav, kan man klage til inkassoklagenemnda.

Intermedia snur

I likhet med Erlend, har TV 2 hjelper deg hatt problemer med å komme i kontakt med Intermedia og deres kundetelefon. Onsdag kveld derimot, etter at vi hadde forsøkt å ringe og sendt mail til selskapet, fikk Erlend mail fra selskapet hvor de beklaget seg.

«Saksbehandler du har vært i kontakt med hadde sin første dag her når han behandlet din sak, og ordlyden som han har henvist til i fkjl. § 29 3. ledd var desverre noe fremmed for ham. I henhold til angreretten er fakturaen kreditert og annonsen slettet» sto det blant annet i mailen som ble sendt i går kveld.

Til TV 2 hjelper deg skriver styreleder i Intermedia AS, Sigbjørn Rivelsrud:

– Vi er enige med Forbrukerombudet om at det er helt korrekt at Erlend Dahl Olsen har gjort angreretten gjeldende og slettingen ble effektuert i går, altså 11.08.2010. Som skrevet i eposten til Erlend så beklager vi sterkt det inntrufne, og vi vil gjennomgå saksforløpet og se hva som har gjort at hendelsesførløpet har vært som det har. Vi har forøvrig ingen tvister hos Forbrukerombudet som omhandler angrefrist, og beklager virkelig belastningen som er påført Erland Dahl Olsen grunnet menneskelig svikt.

Videre skriver Rivelsrud at Markedsrådet fastslo i sin dom fra at firmaets rutiner var tilfredsstillende, men at de uansett jobber kontinuerlig med å forbedre disse.

– Det er deilig å endelig ha det ute av verden. Jeg har gått og irritert meg i nesten fem uker, sier Erlend til TV 2 hjelper deg.

Har du opplevd noe lignende? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook! Klikk her.