S60 er Volvos nyeste design på veien. Synes du det er vakkert, eller ikke? Svar i debattfeltet nederst. Foto: Volvo
S60 er Volvos nyeste design på veien. Synes du det er vakkert, eller ikke? Svar i debattfeltet nederst. Foto: Volvo

Er dette egentlig bra design?

Eller var Volvo bedre før? Vi ser nærmere på saken - og vil høre din mening!

Jeg har alltid blitt berørt av bilers utseende.

Fytterakkern – jeg kan huske da jeg som purung mann hadde polert den gamle BMW-en min for første gang. Den sto der på tunet så blank og nydelig at det nesten gjorde vondt.

Jeg brukte lang tid på å nyte den fra flere forskjellige vinkler. Fy så tøff den barske og firkantede formen var!

Spør Benny om Volvo her

Da Volvo ble moderne

Så – på midten av nittitallet – kjøpte fatteren en burgunder Volvo 850. Den var så utrolig moderne sammenlignet med andre Volvoer på den tiden. Fremdeles boksete, men nå myk i kantene.

Å kjøre bak den på svingete vei var en visuell nytelse. Volvoen virket potent og atletisk, på en ny måte. Når man så den skrått bakfra, i det den gikk inn i svingen, var det som om designet fikk nye dimensjoner. Bevegelsen ga den ny kraft, på en måte.

Da den nye generasjonen Volvoer ble introdusert med S80 og V70 rundt årtusenskiftet, endret svenskene fullstendig stil. Nå kom avrundede former for fullt, særlig var fronten utfordrende. Kraftig skulderlinje var gammel Volvo-DNA, mens hekken fortsatt var skarp og bratt. Jeg likte den nye stilen umiddelbart.

I i mine øyne kuliminerte denne Volvostilen i dagens V70 og S80. Her er linjene renere – på en nesten kjølig måte. Flere biljournalister har sagt at det var slik S80 skulle sett ut i begynnelsen, så vi hadde sluppet den padde-aktige fronten fra første generasjon.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Volvo V70, i dagens versjon. Foto: Volvo
Volvo V70, i dagens versjon. Foto: Volvo

Slik jeg ser det, er Volvo igjen midt oppe i en ny stilendring. Eller er de egentlig det? Uansett: Vi så de første tegnene med XC60, og ser det i fullt monn med nye S60.

Nå er jeg så heldig å få jobbe med en journalist som har mye mer peiling på bildesign enn meg, nemlig Brooms Ole Martin Lundefaret. Fristelsen blir stor til å spørre ham litt om den nye Volvo-streken:

Les om Broom-guttas tur til Italia i Volvo 262C Bertone

Brooms design-ekspert

- Du, Ole Martin, jeg sliter litegrann med å få grep på den nye Volvo-looken. Det er ikke så rent og enkelt som før i tiden?

- Nei, det stemmer nok det. Det var engelskmannen Peter Horbury som tok Volvo inn i en verden av hoftelinjer og duvende karosserisider. Dette markerte et ganske dramatisk skifte fra Volvo 850, som var kuliminasjonen av Volvo sitt kantede design. Siden kom Steve Mattin inn i bildet, og linjene ble enda flere og enda mer utpreget.

(artikkelen fortsetter under bildet)

XC70 har fremdeles orden i linjene. Men hvordan blir Volvo i
  fremtiden? Foto: Volvo
XC70 har fremdeles orden i linjene. Men hvordan blir Volvo i fremtiden? Foto: Volvo

- Jeg synes dagens V70 og særlig XC70 er stilrene og flotte. XC60 og S60 virker litt overlesset med linjer?

- Her snakker du nok om skillet mellom Horbury og Mattin. Mattin går for mer modellerte former, nesten litt karikerte og overtydelige. Han har også dilla på detaljer, gjerne i krom. Og oppdelingen av frontlysene på S60 er også en typisk ekstradetalj som roter til bildet litt.

Er XC60 tøffest i fart?

- Ford har snakket om design som beveger seg når det står stille, "kinetic design". Jeg synes Volvo XC60 er tøffest når den kjører forbi meg – IKKE når den står stille. Hvorfor er det slik?

Benny tester S60 T6 AWD

- Jasså – driver du og blir forbikjørt, altså? Hvis en bil kjører forbi deg, må du forholde deg til flere former og flere sider på en gang. Da får du en mer dynamisk opplevelse enn om du skulle stå stille og se på bilen kun fra én vinkel.

Dessuten er bilen tegnet med modellerte linjer som skyter frem- og nedover for å skape bevegelse. Og dette ser enda riktigere ut når bilen faktisk ér i bevegelse.

- Er det lov å mene at X60 er litt rar fra noen vinkler, selv om jeg egentlig liker Volvo?

- Ja, absolutt. Spesielt hekken er dratt litt i overkant ut i bakkant. Den er litt uformelig.

- Hvorfor er noen biler – som XC60 – tross alt bedre i virkeligheten enn på bilder?

- Det har gjerne med fotovinkler, lys og linser å gjøre. Det er rett og slett kjempevanskelig å ta gode bilder av biler. Dessuten henger formene sammen, og du er avhengig av å kunne flytte på deg for å ta dem inn alle sammen. En bil er jo tross alt designet for å se bra ut i tre dimensjoner – ikke bare to.

Denne Volvoen får hjertet til å banke

Bedre i virkeligheten

- Tror du S60 også vil fungere bedre live enn på bilder?

- Ja, hoftelinjene og den litt aggressive fronten som er trukket ned mot bakken ser veldig bra ut i virkeligheten.

- Kan du beskrive de viktigste endringene i Volvos design med de nye modellene?

- Runde, dynamiske former, og utpregete hoftelinjer, som vi kjenner fra tidligere S80 og S60, men nå enda mer karikert. Og enda flere detaljer.

Artikkelforfatteren mener XC60 ser litt rar ut fra noen vinkler.
  Foto: Volvo
Artikkelforfatteren mener XC60 ser litt rar ut fra noen vinkler. Foto: Volvo

- Er dette begynnelsen på en helt ny stilretning for Volvo?

- Nei, egentlig ikke. Dette er en videreføring av Horburys revolusjon. Men det er en retningsforandring i at bilene ser mer sportslige og ungdommelige ut. De har klart blitt yngre i fremtoningen.

- Har Volvo funnet sitt beste design noen sinne? Eller var det bedre før?

Volvo var kjent for sikkerhet

- Jeg synes Volvo er helt på villspor. De var inne på noe med 850, men har siden mistet tråden fullstendig. Volvo hadde posisjon som verdens sikreste familiebiler, og burde fortsatt og rendyrket dette. Men de har sporet av med motebiler som C30, og den nye S60 der stasjonsvogna blir liten og upraktisk. De hadde et av bilverdens sterkeste varemerker med full fokus på sikkerhet – nå er de i ferd med å vanne det ut fullstendig.

- Hvorfor tror du dette skjer?

- Jeg er redd at det dessverre er designerne som har skylden. De er mer opptatt av å lage kule biler de kan skryte av til designkompisene sine, enn å lage biler som symboliserer det Volvo har stått for, og burde stå for.

Bli fan av Broom på Facebook

- Og hva er det?

- Jo, Volvo var selv ikonet av verdens sikreste familiebil, avslutter Lundefaret.

En tanks av en Volvo

Tilbake til min fars 1996-modell Volvo 850: Det var den siste firkantede Volvo (sammen med V70 gen1 som egentlig er samme konstruksjonen). Tøff, rektangulær og praktisk i formen. Og så utstrålte den pansersikkerhet!

Og slik var den også. Sikker. Alt den utstrålte var ekte. Volvo var nordisk soliditet på sitt beste.

Nå lever vi i en ny tid. Volvo har ny stil og nå også ny, kinesisk eier. Har Volvo forlatt en av sine bærende verdier som verdens sikreste biler? Er historien ofret på designets alter?

Hva mener du? Har Volvo funnet sitt beste design noen sinne? Eller var det bedre før? Skriv i kommentarfeltet!

Hvis Volvo 240 kommer tilbake, blir kanskje designet slik? Eller hva?