Volvo 262C Bertone

Uoppnåelig for de fleste da den kom - men nå er 262C Bertone veteran.

Volvo 262 Bertone coupe, en vakker Volvo klassiker! (Foto: Volvo)
Volvo 262 Bertone coupe, en vakker Volvo klassiker! (Foto: Volvo)

Volvo 262 Bertone coupe ble vist første gang på Geneve-messen i 1977. Jeg husker det godt, jeg var 12 og hadde kjøpt NÅ Bilextra hvor det var et stort svart/hvitt bilde av den. Jeg kan love deg det ble grundig studert. Og jeg bestemte meg der og da – en slik bil skal jeg ha!

Nære på

Sånn ble det riktignok aldri, men det har vært veldig nære på - to ganger. Første gangen ramlet jeg helt tilfeldig over en fin og veldig spesiell Volvo 242 GT samtidig og valgte den i stedet. Den andre gangen hadde kona mi fått en merkelig kul på magen – hun likte 262-en godt, men forlangte stasjonsvogn med plass til barnevogn og bleier. Så det ble en Volvo 245 Turbo isteden...

Kjetil og Benny har fått start på Volvoen og kjørt i land i Kiel - klare for mange mil sørover i Europa! Foto: Ditlev
Kjetil og Benny har fått start på Volvoen og kjørt i land i Kiel - klare for mange mil sørover i Europa! Foto: Ditlev

Drømmejobb!

Derfor var det på mange måter en gammel drøm som gikk i oppfyllelse da jeg fikk ”i jobb” å kjøre nettopp en slik bil – attpåtil med gode venner og kolleger - ”hjem” til Italia!

Les mer om turen her:


Italia + Volvo = Sant

Hjem og Italia, tenker du kanskje?

Her er forklaringen. Volvo 262C er lik sine firedørs-(Volvo 264) søsken rent teknisk. Men karosseriene ble sendt til Italia og selveste Bertone for modifisering.

A-stolpen ble lutet ytterligere bakover og taket ble senket med 60 millimeter, bakre sideruten og C-stolpen er også ting som skiller seg eksteriørt fra ”normal-Volvoene”.


Tegnet i Sveige, men bygget i Italia. Dette er en 1978 modell
Tegnet i Sveige, men bygget i Italia. Dette er en 1978 modell


Bilene ble montert og lakkert hos Bertone i Torino. De første ble kun lakkert i sølv metallik, og hadde sort vinyltak. Ryktene sier at vinyltaket var der på grunn av litt ”grov-jobb” ved taksenkingen og at dette var en lett måte å ”dekke over” på. Om dette stemmer vet jeg ikke – men jeg tviler...

USA viktig

Vi må huske ar USA var det viktigste markedet for 262C og de er jo glade i vinyltopper. Også innvendig ser du at den er rettet mot USA. Overdådige skinnseter, treverk, aircondition, servostyring, el. vinduer, el antenne osv er godt bevis på det.

Så fant da også over 75 prosent av Volvo 262C-ene veien over dammen. Bare drøyt 200 ble igjen i sitt andre hjemland - Sverige. Både Italia, Tyskland, Østerrike, men også Australia ble tilgodesett med denne Volvo-godbiten.

Motoren

Apropos godbit. Motoren i denne bilen har aldri vært i faresonen for å bli kalt nettopp det. Det er en V6 på 2664 ccm, utviklet i samarbeid med Peugeot og Renault. Den har mildt sagt noe ujevn kvalitet!

2,7-liter V6. B27 på Volvo-språket.
2,7-liter V6. B27 på Volvo-språket.

Det var særlig kjølesystemet som skapte trøbbel, med defekte topp-pakninger og topplokk som følge. Ytelsene var på henholdsvis 129, 140, 141, 148 hk avhengig av markedet den skulle selges til. De aller første bilene hadde 3-trinns automat, men kom fort med 4-trinns-kasser. Du fikk de også med 4-trinns manuelt gir med elektrisk overdrive, men automatgir var det vanligste.

Endringer

Fra 1979 fikk den nye rundt-hjørnet-baklamper – på lik linje med resten av Volvo-familen, og nytt bagasjelokk for bedre tilgjenglighet.

Den fikk frontspoiler og andre felger – og ikke minst kunne du få den i gullmetallik med matchende vinyltak. På spesialbestilling kunne man også få andre farger.

Tok en pause

På sommeren 1980 gjorde man et opphold i produksjonen, og først på våren 1981 kom den i gang igjen med siste serie av bilene.

Da hadde den fått den nye fronten som kom i nettopp 1981 og også en oppgradert versjon av V6-motoren. Nå var den på 2,8-liter og hadde 155 hk. Og ikke minst, den kunne leveres uten vinyl-topp på taket. Kun 912 biler ble lagd i denne siste serien og 6622 biler totalt.

Dette er en 1981 modell, med den nye fronten og uten vinyltak
Dette er en 1981 modell, med den nye fronten og uten vinyltak

Alt du må vite om brukt Volvo finner du her:


Perfekt bruksveteran

Bilen er en - etter datidens standard – en luksuriøs og komfortabel milesluker, med god plass i forsetene og bagasjerommet.

Baksetet derimot er som det skal være på en coupe – litt trangt, men slett ikke så lille. Dette er allerede en Volvo-klassiker og velholdte originalbiler kommer til å stige i pris framover. Dette er rett og slett en kjempe-hyggelig bruksveteran.

Det gikk fire år før vi fikk noen ny Volvo Bertone. Først i 1985 var oppfølgeren klar, nemlig Volvo 780, men det er en annen historie...

Slik ser den ut bakfra. dette er en 1979 / 80 modell. (Foto: Volvo)
Slik ser den ut bakfra. dette er en 1979 / 80 modell. (Foto: Volvo)


Les test av nye Vovo S60 T6 AWD her:


Dette bør du sjekke:

Motoren, som er et resultat av samarbeide med Peugeot og Renault, er en V6-er på 2,7-liter, 141 eller 148 hk. i de fleste bilene, men også 129 hk finnes. Motorene er bilens svakeste punkt. Og det er særlig topp-pakning og topplokkproblemer som er en gjenganger.

2,8-literen på 155 hk som kom i 1980 er heldigvis bedre.

Mange 262C har blitt bygget om til firesylinderet motor og manuelt gir. Lett å forstå da PSA V6-eren ikke er den enkleste å ha med å gjøre når den slår seg vrang. (og det gjør den...) Men originalbiler er det som er ”riktig” og det som garantert holder seg best i pris.

Vær oppmerksom på slitt og dårlig interiør er dyrt å fikse opp. Og at interiørdeler kan være vanskelige å få tak i.

Volvo-262C-interiør
Volvo-262C-interiør

Dårlig vinyltak er dyrt og komplisert å erstatte.

Pass på at bilen er komplett - og at alle lister og emblemer som ikke finnes på vanlig 240/260 er på plass. Dette er ting som er vanskelig å få tak i.

Riktig type felger er et pluss – her var det et skille på 1980-modellen, og mange biler har ”feil” eller uoriginale felger.

Og selvfølgelig rust. Gulv, hjulbuer bak, nedkant av dører, hjulbrønner i bagasjerom er vanlige steder hvor stålmarken trives godt. Sjekk også rundt frontruten og under vinyltaket på C-stolpen og rundt bakvinduet.

Hvilken skal du velge:

1978-modellen med de ”gamle”, brede baklampene og det gamle bagasjelokket. Alle disse var lakkert i sølv metallik og hadde svart vinyltopp. Disse er de mest klassiske, og liksom litt ur-Bertone coupe - den originale.

Ur-Bertone coupe, med de gamle baklampene.
Ur-Bertone coupe, med de gamle baklampene.

Men også den siste årsmodellen, 1981 som kun ble produsert i 912 eks, og som hadde den, nye fronten og den oppgraderte motoren på 2,8-liter, er et godt valg.

262 kunne originalt leveres med mauellt gir, men biler med automatgir er de mest populære.

Jeg tror at disse to er de som vil oppnå høyest samlerstatus. Men uansett hvilken du velger, gjør du ikke noe feil – 262C er en klassiker uansett!


Hva skal du betale:

Veldig få av disse ble solgt i Norge, men biler har blitt importert fra både Sverige og USA.

Du kan få en litt små-sliten 262C for ca 40 000 kroner, men den krever en del påkost. For ca 90 000 kroner får du en grei bruksbil, som ikke erstrøken. Skikkelig fine originalbiler koster fra 120 000 kroner og oppover.

volvo_262_c_bertone_side
volvo_262_c_bertone_side


Visste du at:

- Noen veldig få 262C også ble utstyrt med høyreratt og at disse er veldig sjeldne?

- Det ble også lagd en ”vanlig” 262, som ikke var coupe – altså en ”2-dørs 264”, i 1976-77? Bare 3 239 eksemplarer ble lagd.

- At du sitter lavere i en 262C enn i en vanlig Volvo? Seteunderstellet på forsetene ble senket for å gi nok takhøyde.

- Volvo planla å bygge bare 800 biler i året over en fireårsperiode. Altså 3200 totalt. Bilen ble en suksess og totalt ble 6622 eksemplarer laget mellom 1978 og 1981.

- 75 prosent av alle 262C ble eksportert til USA, og bare 200 biler ble solgt i hjemlandet Sverige.


Verdens lengst kjørte bil er en Volvo: Les mer her:


Vår engen Volvo 262C 1978 modell på vei ned fra Alpene. (Foto: Ditlev Eidsmo)
Vår engen Volvo 262C 1978 modell på vei ned fra Alpene. (Foto: Ditlev Eidsmo)