Sommerens store kåring her på Broom er over: I konkurranse med 19 andre bruktbiler, stakk Renault Scenic av med tittelen: Bruktbilen fra Helvete.

Etter en litt treg start, sanket Scenic stemmer jevnt og trutt - og endte til slutt opp med 16 prosent av samtlige avgitte stemmer.

En stor overraskelse? Nei, egentlig ikke.

- Den første generasjonen Scenic har fått et dårlig rykte og det er dessverre fortjent. Det er utrolig mye bra med denne bilen, men dessverre: Det kan fort bli utrolig mye trøbbel med den også, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

- Så dette er en verdig vinner?

- Absolutt! Og selvfølgelig også: Dessverre. Men tar du sjansen, får du i alle fall utrolig mye bruktbil for penga hvis du velger Scenic!

Her er Bennys vurdering av Scenic:

Av og til så virker det nesten som at jo mer praktisk en bil er jo, dårligere er den. Tenk bare på Chrysler Voyager, Volkswagen Sharan/Ford Galaxy og Renault Escpace. Første generasjon Renault Megane Scenic er også en svært praktisk bil. Og en fryktelig dårlig en.

Varmeapparat: Noe av det som er litt upraktisk ved denne praktiske bilen - spesielt på vinterstid - er at varmeappatet er veldig dårlig. Tett register, ulyd fra vifte og termostater som må skiftes OFTE er en av mange utfordringer.

Elektronikk/vannlekkasje: Fase 1 Scenic har takantenne. Som lekker i foten og inn i bilen. Rett under antenna, oppe i taket (av alle steder!) sitter et printkort for bilens sentrallås. Vann og elektronikk er som kjent en dårlig kombinasjon.

...og mer elektronikk: Apropos elektronikk, så har hobbyelektrikeren mye å bryne seg på i en Scenic. Svakt lys i hovedlampene, kronisk dårlig kontakt overalt, og problemer med airbager kan nevnes spesielt. Dårlig jording, lys som ikke virker, startsperre som tuller, radio som skrur seg av når vindusviskere brukes. Defekte vindusheiser, trøbbel med instrumenter kan vi også ta med...

...og enda mer elektronikk...: Bilenes mange styreenheter setter feilkoder i hytt og pine, og må ustanselig reprogrammeres. Egentlig bortkastet - det ender ofte med at de må skiftes uansett og det er dyrt. Igjen: Sentrallås og airbager kan nevnes spesielt.

Motor: Under panseret kan vi begynne med registerreima. Ryker denne (og det gjør den), så er det fullt motorhavari – og tom bankkonto. Vannpumpa kan skjære seg (også da ryker registerreima.) Svinghjulssensoren har ofte dårlig kontakt, noe som med fører motorstopp.

Drivverk: Defekte drivaksler og mansjetter til disse er også gjengangerfeil, sammen med defekte hjullagre.

Renault Megane Scenic er en utrolig praktisk bil, men altså ikke for lommeboka...

Les om brukt-SUV-ene fra Helvete her

Synes du Renault Scenic er en verdig vinner? Si din mening i kommentarfeltet under: