Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi skal ganske langt tilbake i tid for å finne en stor Volvo helt i toppen av bestselgerlista. Men med dagens V70 har Volvo en knallsuksess. Så langt i år er dette Norges nest mest solgte bil. Bare Golf selger mer enn Volvoen. Og dermed legger V70 mer folkelige konkurrenter som VW Passat, Ford Mondeo og Toyota Avensis bak seg.

– Ingen tvil om at Volvo har truffet spikeren på hodet. Jeg merker også at det er stor interesse rundt denne bilen på alle henvendelsene jeg får om den. Og jeg har absolutt ingen problemer med å anbefale ny V70, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Blitt oppnåelig for mange

Volvo V70 1,6 DRIVè (Foto: Fred Magne Skillebæk)

– Her handler det først og fremst om svært gunstig prising. Fra å være bortimot miljøverstingen blant bilmerkene for noen år tilbake, har Volvo nå motorer som er blant de aller mest miljøvennlige.

– I vårt avgiftssystem gir det store utslag. Og dermed har ny V70 blitt oppnåelig for mange som tidligere ikke kunne ta seg råd til denne bilen, forteller Benny.

For svært mange velger V70 i DRIVe-versjon. Da starter bilen på 338 900 kroner. Den prisen er det ikke mange konkurrenter som klarer å matche.

Holder motoren?

– Det store spørsmålet i starten var jo om den lille 1,6-liters dieselen på 109 hk kunne være tilstrekkelig til en så stor bil. Jeg var også skeptisk til det, men ble positivt overrasket . Det er ikke akkurat noen kraftorgie dette, men det duger til de flestes behov, mener Benny.

– V70 er jo tradisjonelt en bil vi har sammenlignet med blant andre Audi A6 og Mercedes E-klasse. De er rett og slett for dyre til å kunne bli bestselgere i Norge. Men med denne prisingen, tror jeg V70 har hentet mange kunder i Passat/Mondeo-segmentet.

Snillere sjåfør

Volvo-V70-Førerplass (Foto: Bjørn Olav Amundsen)

Dette skrev vi da vi testet V70 DRIVe for første gang:

V70 1,6 DRIVè har ingen skjulte skavanker i form dårligere utseende, mindre utstyr, eller at den på annen måte har fått lide for en mindre motor. Det eneste du merker det på er motoriseringen, men når du blir satt bak rattet i en sånn bil, så blir du automatisk en snillere sjåfør.

Du vet den ikke har sprut, så du konsentrerer deg mer om forbruksmåleren enn speedometeret.

Klikk her for å lese hele V70-testen

Leveringstid

Volvos informasjonsdirektør Tore Løvig er naturlig nok en fornøyd mann om dagen. Han kommenterer V70-suksessen slik:

– Med fare for at vi skal oppfattes som selvgode – dette kommer ikke helt overraskende på oss. DRIVe – variantene har lite Co2-utslipp, er drivstoffgjerrige og likevel med nok kraftressurser for veldig mange. Det gir utslag i konkurransedyktige priser, og tilbakemeldingene fra våre forhandlere og selgerne, og etter hvert fra markedet, har vært så positive at vi allerede for en god stund siden mente vi hadde et godt grunnlag for den salgsutviklingen vi nå ser, spesielt på V70 og V50.

– Om vi akkurat nå ser noen "skyer" på en ellers blå Volvo-himmel må det være at leveringstidene for enkelte kan bli lenger enn vi liker å arbeide med. Det går bra i flere andre markeder også, og da er det viktig med tett kontakt og oppfølging mot fabrikken for å gi riktigst mulige prognoser om hva vi forventer å selge fremover.

Like bra etter åtte år? Les brukttesten av V70 her

Volvo V70 1,6 DRIVè (Foto: Fred Magne Skillebæk)