Forsikringssvindel (Foto: Helene Spurkeland)
Forsikringssvindel (Foto: Helene Spurkeland)

Forsikringsagent mistenkt for forsikringssvindel

Forsikringsselskapet If gransker nå en av sine eksterne forsikringsagenter for å ha oppført falske opplysninger i forsikringspolisene.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hensikten skal ha vært å kapre kunder. Båtimportør Stein Elling Wirum anbefaler nå alle som eier båter med mange hestekrefter og høy topphastighet å sjekke polisene sine.

I fjor sommer var båtimportør Stein Elling Wirum uheldig og fikk betydelige skader på sin båt. Da han kontaktet forsikringsselskapet viste det seg raskt at han ikke fikk utbetalt forsikringsoppgjør. Årsaken var at polisen innholdt feilaktige opplysninger om båtens hastighet.

Hastighet nedsatt til en tredjedel

– Det viser seg i ettertid at hastigheten var satt ned til en tredjedel av hva båten gjør. Antageligvis i den hensikt for å presse ned prisen, sier Wirum til TV 2 Nyhetene.

TV 2 har vært i kontakt med forsikringsselskapet, som tilbakeviser påstandene fra Wirum. Selskap og båtimportøren skylder på hverandre.

Wirum, som er innehaver av selskapet Norsk Båtimport Salg AS, hevder han oversendt forsikringspapirene fra et konkurrerende selskap, for å se om han kunne få et bedre pristilbud. I forsikringspapirene står det at båten går over 50 knop. Båtens makshastighet som skal være over 100 knop, ble satt ned til 44 knop.

Stappet i hylla

– Du burde kanskje ha sjekket polisen da du fikk den tilsendt? Da kunne dette ha vært avdekket.

– I mitt tilfelle så ble dette tatt på telefon og jeg fikk en innbetalingsblankett hvor det ikke sto oppført noen data. Vi fikk i ettertid tilsendt hele polisemappen med et stort antall sider og denne ble stappet opp i hylla med alle de andre forsikringene. Og så ser man på den når uhellet er ute og da sitter man i saksen. Du kan gjerne si at jeg har vært naiv, ja, sier Wirum til TV 2.

Dermed er det ord mot ord, og saken vil nå trolig havne i retten. Tvisten dreier seg om et beløp på drøyt 300.000 kroner, ifølge Wirum.

– Sjekk polisen

I dag er båtforsikring en frivillig sak. Wirum mener saken faller på sin egen urimelighet ettersom det er lite lurt å oppgi falske opplysninger, fordi det ofte vil avdekkes av selskapenes utredere i ettertid.

– Derfor budskapet mitt til båtfolket, gå hjem, og sjekk polisen din, sier Wirum.

RASKT OG EKSKLUSIVT: Stein Elling Wirum importerer båter av det raske slaget. (Foto: Helene Spurkeland)

Gransker egen agent

Forsikringsselskapet If gransker nå en selskapets eksterne agenter som er mistenkt for å ha trikset med opplysninger om hestekrefter og hastighet. Dette for sannsynligvis å kunne gi sine kunder gode pristilbud.

– Vi har ikke kommet dypt nok inn i dette til å kunne trekke noen konklusjon. Hvis det avsløres noe triksekultur i denne sammenheng, vil vi naturligvis reagere i forhold til de brudd på etiske retningslinjer som eventuelt blir avdekket, sier Jack Frostad, informasjonsdirektør i If.

Agenten som har solgt forsikring til Wirum er ikke den agenten som blir gransket av If og har derfor ingen direkte sammenheng.

Nulltoleranse

Frostad påpeker at If har absolutt nulltolleranse for triksing og brudd på etiske retningslinjer. Det er like strenge regler uansett om det er If`s egne ansatte eller eksterne partnere som selger for If.

– Hvis det er snakk om en triksekultur, må vi gjennom utredningen få fastslått omfanget. Slik vi ser saken på dette tidspunkt utredes dette som et enkelttilfelle, og i så fall ikke uttrykk for noen utbredt triksekultur. Men ettersom det her er tale om en dyp internutredning, ønsker vi ikke å foregripe noe med konklusjoner om det ene eller det andre, sier Frostad til TV 2 Nyhetene.

Finansnæringens Fellsorganisasjon (FNO) opplyser til TV 2 Nyhetene at man ikke kjenner til om det eksisterer en såkalt «triksekultur» blant agenter som ofte jakter på hverandres kunder.

Trikser med hestekreftene

I møte med TV 2 fremlegger Wirum flere forsikringsdokumenter overfor TV 2, som gjelder andre båter og andre eiere. Og hvor ulike agenter har vært i sving.

– Jeg har selv gjort tre undersøkelse på tre konkrete tilfeller, rundt meg, og i de tre tilfellene så stemmer ikke hastigheten og motorstyrken på de båtene, sier Wirum til TV 2 Nyhetene.

Wirum viser et par konkrete tilfeller hvor båter med langt over tusen HK, i forsikringspapirene er justert ned til 999 HK. I følge Wirum er dette gjort med hensikt, for å komme under grensen på 1000 HK som i så fall utløser andre betingelser. Wirum mener det er påfallende, når det i begge tilfellene er snakk om et HK-antall på mellom 1200 og 1300.

Løper stor risiko

– Hvis det foregår triksing, er jo det alvorlig i seg selv fordi noen da bevisst manipulerer systemer. Spørsmålet er jo om begge parter er fullt ut klar over en eventuell triksing. En båteier som bevisst oppgir feilaktige tekniske opplysninger vil jeg tro tar en kalkulert risiko og vet at det vil kunne få følger for et eventuelt oppgjør etter skade. En selger som prøver seg på triksing løper jo stor risiko for å miste jobben, presiserer Frostad overfor TV 2 Nyhetene.