Bruktbilene fra Helvete: Audi Allroad

BRUKTBILENE FRA HELVETE: Bli med å stemme i vår store kåring - i dag Audi Allroad.

Audi allroad_quattro
Audi allroad_quattro

Benny Christensen har lang erfaring fra bilbransjen, som bilselger, bilmekaniker og diverse andre stillinger. Han er Brooms bilekspert, og sammen med resten av Broom-redaksjonen og leserne på Broom.no har han plukket ut 20 kandidater til tittelen: "Bruktbilen fra Helvete".

Nå er det opp til deg å stemme fram én vinner!

Kandidat 13: Audi Allroad før 2004

Les mer om bruktbilene fra helvete

Audi Allroad: Bilen som sammen med Subaru Outback og Volvo XC70 startet opp en helt ny bilklasse. Høyreiste stasjonsvogner med firehjulstrekk og litt ekstra plast-styling. Og det fungerte som bare det!

Det er ikke mye som skiller Allroad fra en vanlig A6 med quattro, men Audi tok seg likevel solid betalt for "forskjellen". Denne modellen må ha vært noe av det mest lønnsomme Audi har funnet på - på mer enn en måte. Dyr nå - og dyr å holde.

Dyr å reparere

Ikke nok med at den er dårlig, den er ekstremt dyr å reparere også! Og jo eldre bil – desto verre! Det er nemlig ikke vanskelig å finne biler som har kostet mer reparasjoner enn de gjorde i innkjøp. Og mang en fortvilet Allroad-eier har grått seg i søvn på grunn av bilen.

Med et par av disse i nærområdet så er man i alle fall helt sikker på at den lokale Audi-forhandleren ikke går konkurs med det første... Har man først rotet seg borti en slik bil, får man se på det som et slags lokalt sysselsettingstiltak.

OBS! DEN DESIDERT VERSTE MODELLEN ER AUDI ALLROAD 2,5TDi FRA FØR 2004 - HOLD DEG UNNA!

Understell: En av de virkelig dyre feilene er når luftfjæringen går i stykker - og det gjør den. Det er gjerne en eller flere nivåfølere som ryker, i tillegg er demperen inne i belgen et svakt punkt, og systemet kan få lekkasjer. Kompressoren er også en del som går i stykker. Det finnes oppgraderte deler å bytte til, det hjelper - men ikke på lommeboka.

Motor: Du får Audi Allroad med forskjellige motorer, men den vanligste er også den dårligste, nemlig 2,5 TDi. Register, kamaksler, dieselpumpe, og turbo... Kammene er en vanlig og potensielt dyr feil, og høres gjerne ved overdreven dieselkakling.

Girkasse: Automatgirkassa er også en fast - og meget dyr -feil. Oljefilteret til girkassa kan tette seg, og da blir det gjerne problemer. Både motor OG girkasse er av langt bedre kvalitet på 4,2-literen.

Prislappen for denne ”gullrekka” med feil ligger vel på omkring 200 000 koner. Så kan man jo spe på med en hel del spennende og uforutsigbare småfeil på toppen av det hele – så, jo da - det kan absolutt bli et spennende bilhold med en slik i garasjen!

Les om SUV-ene fra Helvete her

Stem på din kandidat til tittelen "Bruktbilen fra Helvete"

3251671

Hva mener du er bruktbilen fra Helvete? Skriv i kommentarfeltet under