Minitest: Ford S-Max 2,0 TDCi Powershift

Med 140 hk og automatgir blir Ford S-Max den perfekte familiebilen.

S Max har vært en stor suksess for Ford, men nå begynner modellene å dra på årene.
S Max har vært en stor suksess for Ford, men nå begynner modellene å dra på årene.

Tidligere i år kjørte vi facelift-utgaven av Ford S-Max med 2-liters diesel på 115 hk. Konklusjonen endte med et sterkt terningkast 5 - til tross for at litt svak motor trakk ned. 115-hesteren er en typisk "spare-versjon".

Vil du ha litt mer krefter i S-Maxen (noe som kommer godt med når du virkelig skal laste inn og utnytte plassen) er 2-liters utgaven med 140 hk absolutt verdt å vurdere.

Nå har vi kjørt den med den nye powershift-girkassen. Dette er en såkalt dobbeltcluch-girkasse, i praksis gjør den samme jobben som en automat.

Her kan du lese den komplette S-Max-testen:

Enda hyggeligere

115-hesteren er absolutt tilstrekkelig, men den mangler overskuddet som kjøreegenskapene til denne bilen fortjener. Med 140 -hesteren er vi akkurat der vi skal være. Litt kjappere og en god del sterkere - og dermed blir S-Max et enda hyggeligere bekjentskap.

I Titanium S-utgave starter S-Max med denne motoren på 464 800 kroner. Det blir fort 500 000 kroner før du er helt i mål: Mye penger? Ja, så absolutt. Men samtidig er det få, om noen, konkurrenter som gir deg så mye bra familiebil for pengene.

De mange styrkene til S-Max kan du lese mer om i stortesten av 115-hesteren. Men kjapt oppsummert er dette en bil som gir deg veldig mye plass, høy grad av fleksibilitet - og i tillegg er den både god og morsom å kjøre. Og det siste er absolutt ikke noen du kan ta som en selvfølge når det gjelder flerbruksbil.

Bare 140 hk?

Hvor mye forskjell er det så fra 115 til 140 hester i S-Max?

En stor og tung bil som kanskje ofte skal lastes både mye og tungt, trenger selvfølgelig krefter. 115-hesteren holder, men det er heller ikke mer. Med 140 hester under panseret føles bilen helt komplett.

Denne motoren er både seig og kjapp og det er nesten så jeg funderer på om det virkelig kan være "bare" 140 hk under panseret her. 10,9 sekunder på 0-100 km/t er langtfra racerbilprestasjoner, men den er sterk og overbevisende der du trenger kreftene mest: Til vanlig landeveiscruising og forbikjøringer.

Dessuten går den kultivert og rolig, pluss også for god støydemping mot motoren. Så, ja. De 25 ekstra hestekreftene gjør en vesentlig forskjell. Smart å koste på seg hvis du har mulighet til det.

S-Max får veldig snart en tøff utfordrer - les mer om den her:

Godt og smart kjøp

Powershift-kassa er bittelitt treg i oppfattelsen. Ikke noe stort problem, men den nøler liksom litt før den skifter gir. Her har VW-konsernet et lite forsprang i forhold til Ford. Deres DSG-kasse har også syv trinn, Fords powershift må "nøye seg" med seks.

S-Max starter på 365 500 kroner. Da er det 115-hester og Trend-utstyrsnivå. Det er altså nesten nøyaktig 100 000 kroner opp til vår testbil. I tillegg må du ut med 8200 kroner for de to bakerste setene ( og det bør du absolutt gjøre, både med tanke på bruksverdi og annenhåndsverdi). Parkeringssensor er også smart på en bil som dette, og sluttsummen blir som sagt kjapt rundt 500 000 kroner.

Visst, det er mye penger! Men er du så heldig å ha både mange unger og mye penger, er dette definitivt et godt og smart nybilkjøp.

LES OGSÅ: Derfor er dette den perfekte familiebilen

Ford-S-max-bakfra
Ford-S-max-bakfra