mini_countryman_wrc
mini_countryman_wrc

Nå er det offisielt - Mini skal stille i rally-VM

- Dette kan redde hele sporten. Men Petter Solberg er nok uaktuell, mener Broom-ekspert.

- Dette er det beste som har skjedd rallysporten siden Petter Solberg vant VM i 2003, sier Brooms rallyekspert Ole-Martin Lundefaret. .

Reglene for WRC-bilene i rally-VM blir gjort om fra 2011 for å kutte kostnader, og for å få flere team til start. Dette har tydeligvis hatt en effekt. Nå er det endelig offisielt at Mini skal stille til start i den grommeste klassen i rally-VM i utvalgte runder i 2011, og vil kjempe om fører- og konstruktørtittel mot teamene fra Citroën og Ford fra 2012.

- Rally-VM har lenge bestått av kun to konstruktør-team. Å få inn et tredje vil bety enormt for sporten, og det vil gjøre hele mesterskapet mer troverdig, mener Lundefaret..

Lang rally-historie

- Hva tror du ligger bak denne satsingen?

- Mini har jo mye av historien sin fra den internasjonale rallysporten, og da spesielt Rally Monte Carlo, forteller Lundefaret.

- I 1964 kjørte Paddy Hopkirk inn til seier i løpet og slo langt større og sterkere biler, i 1965 gjorde Timo Mäkinen det samme, og i 1967 var dett Rauno Altonen sin tur. Riktignok tjente Mini på handikappregler, men de var absolutt å regne med når pokalene skulle deles ut.

- Nå lanserer Mini SUV-en Countryman, og rally-VM er et utmerket utstillingsvindu i så måte.

Les mer om Mini i vår ny- og bruktbilguide her

Ut av Formel 1 - inn i rally

- Er det flere grunner til at dette skjer akkurat nå?

- Vél, BMW har trukket seg ut fra Formel 1, og da er det nok lettere å forsvare finansieringen av et slikt prosjekt. Det er motorsport-selskapet Prodrive som skal bygge og drifte rallybilene fra Mini. Det var dette selskapet som stod bak Subaru sin satsning i rally-VM - med både oppgang og fall.

Negativ spiral

- Kan de hevde seg med denne bilen?

- Prodrive står bak mange suksesser, blant annet vant de fører-VM for Subaru med Colin McRae i 1995 og Petter Solberg i 2003, og de tok konstruktørtittelen for det samme merket tre år på rad fra 1995.

- Men etter 2004, da ting begynte å gå nedover, viste de noen veldige svakhetstegn og var tydelig uten evne til å komme ut av den negative spiralen. Nå starter de med blanke ark. Spytter Mini inn nok penger så kan det gå bra, men det forutsetter en holdningsendring.

Neppe aktuelt med Petter

- Er Petter Solberg aktuell som sjåfør for Mini?

- Han ville vært den perfekte førsteføreren, med den rutinen og den fortsatte vinnerviljen. Men jeg tror nok at det ville være nærmest utenkelig for Prodrive å hanke inn Petter. De var ikke akkurat på bølgelengde da Solberg sluttet i Subaru. Det ville nok vært en litt for tøff kamel å svelge for dem.

- Prodrive gikk jo så langt som å prøve å sverte Petter ved å la Marcus Grönholm kjøre noen løp for dem etter at Petter hadde sluttet. Liksom for å bevise at det var Petter sin skyld. Og siden de allerede har en god dialog med Grönholm, tro jeg han kan være aktuell som en seniorfører i teamet.

Norske førere?

- Er det andre nordmenn som er aktuelle for Mini?

- Både ja og nei. Mads Østberg som i dag kjøper Subaru og kjøper tjenester av Prodrive er nok aktuell som kunde på en av bilene de skal selge til privatteam. Men han har nok for få og små internasjonale resultater å vise til for å bli en fører på fabrikkteamet.

- Hva med Andreas Mikkelsen?

- Han er vel kanskje den norske føreren, bortsett fra brødrene Solberg, som ligger lengst framme i internasjonal målestokk. Men han har nok for lite å vise til allikevel. Spanske Dani Sordo har en usikker framtid i Citroën, han kan være aktuell. Kanskje får vi et comeback fra Markko Märtin eller Francois Duval? Det er vanskelig å si, men at Marcus Grönholm kommer til å ha en rolle er jeg temmelig sikker på, uansett er dette veldig spennende og det beste som har skjedd i rally-VM siden Petter ble verdensmester, avslutter Lundefaret.

Her kan du se hvorfor Petter Solberg burde blitt førstefører i Mini

Hvem mener du bør kjøre for Mini? Skriv i kommentarfeltet under