Audi Q5 08 side
Audi Q5 08 side

Hvordan får jeg mer krefter i min Audi Q5?

Ikke råd til både stor motor og mye utstyr? Da kan dette være løsningen.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Kraftløs? spør:

Hallo Benny bilekspert! Jeg har et spørsmål som du kanskje har besvart tidligere, men tar sjansen likevel.

Vi skal kjøpe nybil før første gang og jeg har strukket det opprinnelig budsjettet en god del for å kunne få drømmebilen: Nemlig Audi Q5. "Problemet" er at vi kke har råd til å gjøre som Ole Bromm (eller er det Broom, HE HE) og si ja takk begge deler til både det utstyret vi synes er nødvendig og den motoren jeg gjerne skulle ha hatt. Derfor må det bli minstemann på 143 hk.

Jeg synes den er i snaueste laget (kjører A6 med betydelig mer krefter nå) og skulle veldig gjerne hatt litt mer sprut i motoren. En kollega mener det ikke skal koste mer enn max 10 000 kroner å ta ut mye mer hester fra motoren. Hva er enkleste måte å gjøre dette på og hva er realistisk å få til uten at det skal gå ut over levetid og kvalitet på motoren?

Manges drømmebil: Les testen av Audi Q5 her

Benny svarer:

Hei du kraftløse! Den problemstillingen der er ikke helt ny, nei. Dessverre er det få av oss som har mulighet til å få i både pose og sekk når vi skal kjøpe nybil. Utstyr er viktig, både for bruksglede og for verditap, så det gjelder å velge riktig her.

Det er i utgangspunktet ingen vanskelig sak å få mer krefter i denne motoren. Den finnes da også originalt i flere versjoner med adskillig mer hestekrefter enn 143.

Det enkleste er såkalt datatuning. Vi har laget flere saker om dette på Broom tidligere, her et utdrag fra det vi har skrevet om datatuning:

Her henter man ut de fabrikkleverte dataene for motorstyringen. Det gjøres enten gjennom diagnosekontakten eller direkte på styreenheten.

Så er det bare å sette i gang egen skreddersøm - etter hva som ønskes. Mer krefter på lavere turtall? Bedre akselerasjon? Mindre drivstoff-forbruk?

Ved å ta vare på bilens opprinnelige data kan den enkelt tilbakestilles til original stand.

Jeg anbefaler ikke å ta ut mer enn 20-25 prosent mer krefter.

Vær også klar over at du selvfølgelig tar en risiko her. Nybilgarantien gjelder ikke hvis du har "tuklet" med motorstyringen og trimming kan også føre til andre problemer.

Pris: Ja, du kommer langt med 10 000 kroner for selve jobben, men i tillegg sier loven at du også skal betale avgift til Staten. Jeg vil også anbefale at du sjekker litt rundt i forhold til priser og referanser. Det er viktig å få jobben gjort hos noen som kan det de driver med! Lykke til.

LES OGSÅ: Dette må du vite om chiptuning - klikk her

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen - og lykke til!

Sjekk Brooms samling av biltester - klikk her

Har du synspunkter eller innspill til dette temaet? Bruk kommentarfeltet under: