Illustrasjon: Ole Martin Lundefaret
Illustrasjon: Ole Martin Lundefaret

Endelig - nå kan den ta Passat!

Nå får denne det som trengs for å utfordre - les mer her:

Opel Insignia har ikke klart å markere seg like godt på salgsstatistikkene her hjemme som den har gjort i de fleste andre europeiske land. Men nå får Opels forhandlere endelig en modell som er som skreddersydd bilønskene til Kari og Ola.

Snart kan du nemlig kjøpe Insignia med kombinasjonen diesel og 4x4. Og dermed har Insignia mye bedre forutsetninger til å lykkes i denne tøffe klassen.

Hovedmotstander blir VW Passat som har rundt 30 prosent av salget sitt med firehjulstrekk.

Nært i pris

Storselgeren hos VW er 2,0 TDI på 140 hk - med 4Motion. Dagens Passat blir snart erstattet av en ny modell, og derfor har VW en tid kjørt kampanjepris på denne.

Nå får du bilen i Highline-utgave til 392 180 kroner. Det må kunne sies å være en god pris - selv om det gjerne baller på seg med noen flere utstyrskroner før du er helt i mål.

Det er neppe helt tilfeldig at Insignia legger seg nært dette. I Essentia-utgave, koster stasjonsvogna med diesel og firehjulstrekk 410 000 kroner. Da får du altså 20 hester mer enn i Passaten. Interessant er det også at Opel tilbyr automatgir helt fra starten, det får du for et tillegg på 20 000 kroner.

Les testen på Opel Insignia - klikk her

400 biler i året

- Vi ser fram til å få Insignia med 4x4 for da å ha et svært bredt og komplett tilbud til kundene. 4x4 er svært interessant for det norske markedet, og vi var en sterk pådriver mot fabrikken for å få tilgjengelig en 160 hk versjon med 4x4. Vi regner med at ca 20% av Insignia-salget på sikt vil være 4x4 og det utgjør ca 400 biler på et fullt år - av et salg på 1600 Insignia, sier informasjonssjef Anita Svanes i General Motors Norge AS.

- Dette blir helt klart spennende for Opel, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Sliter tungt

- I Insignia har de en av klassens beste biler. Av en eller annen grunn gjenspeiles ikke det så godt på salgsstatistikkene. Årsakene til det er nok flere, vi vet blant annet at mange av Opel-forhandlerne sliter tungt. Men her får de i alle fall et produkt som vil være lett å selge inn til kundene, sier Benny.

- Passat har en knallsterk posisjon i Norge og kommer dessuten snart i kraftig oppgradert utgave. Derfor tror jeg ikke det er modellen som vil merke 4x4-Insigniaen mest.

LES OGSÅ: Hvorfor gjør Opel det så dårlig i Norge?

Kommer i september

- Da tror jeg heller at Mondeo- og Avensis-kunder kanskje tar en ekstra tur innom Opel-forhandleren før de bestemmer seg. Ingen av disse kommer som kjent med firehjulstrekk. Og det er synd i et segment der mange ser på kombinasjonen mye plass, diesel og firehjulstrekk som den optimale.

De første Insignianene med diesel og 4x4 ventes til Norge i september.

KOMMER SNART: Her er de siste spionbildene av VW Passat

Hva er din favoritt i denne klassen? Skriv i vei i kommentarfeltet under: