BMW-X5-broom
BMW-X5-broom

Vil straffe SUV-ene i bomringen

Arbeiderpartiet vil skru opp prisene for de som forurenser mest.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Co2-utslipp er allerede en faktor ved beregningen av nybilavgiften. Nå tar Arbeiderpartiet i Oslo dette et skritt videre og foreslår at bilenes Co2-utslipp og størrelse skal avgjøre hvor mye de skal betale for å passere gjennom bomringen.

Ifølge Aftenposten ser partiet for seg en skala, med fire-fem forskjellige takstgrupper.

Stimulere til mindre biler

- For eksempel kan småbilene med lavt utslipp betale som i dag, mens bilene deretter vil bli delt inn i klasser oppover etter utslipp og størrelse. De store, forurensende SUV-ene skal betale mest.

- En slik struktur vil stimulere til mindre biler og mindre utslipp. De som fremdeles vil kjøre store biler, har muligheten til det. Men da må de betale mer, sier Gerhardsen til Aftenposten.

Drømme-SUV-en til mange nordmenn akkurat nå: Klikk her

Droppet i London

Arbeiderpartiet ønsker ikke å gå ut med noen konkretisering av satsene, men Aftenposten refererer til kilder i bystyregruppen som antyder nær en dobling for de største bilene.

Et lignende system var nært på å bli innført i London for to år siden. Den daværende Labour-ordføreren Ken Livingstone ville innføre en avgift på 25 pund (rundt 225 kroner) for biler som forurenser mye, typisk store SUV-er. Men dette ble droppet da Livingstone tapte valget mot Boris Johnson. I dag er det lik betaling for alle biler i London.

SUV til en million? Her er favoritten

Hva mener du - bør miljøverstingene betale mer for seg enn de gjør i dag? Skriv i kommentarfeltet under: