Likte du den? Og kjenner du også et akutt ha-begjær i mellomgulvet? Du skal nok slite litt med å skaffe deg en. Bare 351 stykker ble produsert på slutten av 60-tallet. Nærmere bestemt mellom 1967 og 1970. Og skulle du være så heldig å snuble over en av disse som er til salgs, må du være forberedt på å gjøre opp for deg!

Toyota 2000 GT blir nemlig priset svært høyt og blir av mange betegnet som den mest attraktive japanske veteranklassikeren noensinne.

Moderne teknologi

I motsetning til mange andre japse-biler fra denne tiden som ble bygget på gammeldags og vel utprøvet teknikk, hadde Toyota 2000 GT avansert teknologi som slett ikke sto noe tilbake for datidens konkurrenter fra Europa.

En Toyota 2000 GT i historisk racing.

Bilene ble forresten produsert av Yamaha for Toyota. Og konkurrentene de siket i mot med 2000 GT var ingen ringere enn Porsche 911 og Jaguar E-Type.

Behov for en mer praktisk Toyota? Sjekk denne:

Motoren

Motoren var som betegnelsen sier en 2-liter (1988 ccm) rekkesekser på 150 hk v/ 6600 o/min og 176 Nm. Den hadde doble overliggende kamaksler og fikk ”suppe” tilført gjennom tre doble Solex forgassere. Girkassa var femtrinns og den lave vekten på 1122 kg gjorde bilen rask etter datidens målestokk. 0 – 100 km/t gikk unna på 8,4 sekunder. Mens topphastigheten lå på over 200 km/t.

2-liter rekkesekser på 150 hk.

Også en racingversjon med 200 hk ble bygget i et svært begrenset antall.

2000 GT hadde også ventilerte skivebremser på alle hjul, lette magnesium-felger og et meget avansert hjuloppheng.

Les vår test av Toyota IQ her:

Kostet mye

Bilen var svært dyr, og kostet mer enn for eksempel Jauar E-Type. Det kombinert med at den manglet noe av statusen og imaget som konkurrentene hadde, gjorde at salget gikk trått. Dette til tross for at selveste James Bond (Sean Connery ) kjørte en 2000 GT i filmen ” You Only Live Twice” fra bilens fødeår 1967. Han hadde selvfølgelig en cabriolet og så klart en skjønnhet ved sin side.

Også selveste James Bond kjørte 2000 GT i filmen: You Only Live Twice.

En viktig modell

Veldig få ble eksportert og selv i hjemlandet gikk salget tregt. Som nevnt, bare 337 produserte eksemplarer på tre år.

Men nå, mer enn 40 år senere står Toyota 2000 GT fram som en viktig modell i bilhistorien. Den bidro på mange måter til å endre folks oppfatning av japanske biler.

Les også: Topp 5: James Bond-biler

Hva er din japanske favorittbil? Skriv i vei i kommentarfeltet under: