Volkswagen Passat CC
Volkswagen Passat CC

Statusbil til under halv pris

Denne bilklassen er hottest blant de rike nå. Du kan betale mye mindre.

Firedørs coupé scorer høyt på trendbarometeret akkurat nå. Dette er bilklassen for dem som ønsker å vise at de har mye penger - og som mener de har funnet den perfekte kombinasjonen av sportsbil og familiebil.

Mercedes CLS har fått æren av å starte det hele. Så har det strømmet til med konkurrenter: Porsche Panamera, Aston Martin Rapide, Audi A5 Sportback og kommende BMW Gran Coupe - bare får å nevne noen.

Flere kommer, men en har vært her en god stund allerede og er nå et lite kupp på bruktmarkedet: Nemlig VW Passat CC.

LES OGSÅ: Dette er noe av det lekreste vi har sett på lenge

Godt utvalg

Volkswagen fikk med seg hva som skjedde veldig kjapt og kom med CC-utgaven av Passat allerede i 2008. Og med priser langt under de nevnte konkurrentene, var det ikke rart at bilen solgte bra.

Det gjorde den også her hjemme - i alle fall i starten. Dermed er det også ganske bra utvalg av brukte Passat CC nå. Og her er det absolutt mulig å gjøre et bra kjøp.

Det rimeligste eksemplaret på finn.no akkurat nå, koster 368 344 kroner. Det er en 2009-modell som ikke har gått mer enn 23 500 kilometer - og som har både skinnseter og navigasjon innabords.

Norges største og beste bruktbilguide finner du her

Videreføring av Passat

Passat CC er en firedørs coupe. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
Passat CC er en firedørs coupe. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)

Det er mye å velge mellom til under 400 000 kroner - som later til å være det naturlige "taket" for veldig mange biler akkurat nå.

De fleste av dem har VWs utmerkede 2-liter TDI på 140 hk under panseret. En fin og sterk motor - men til en bil som dette passer det strengt tatt enda litt bedre med mer krefter. For eksempel 170-hesters versjonen av samme motor - eller enda mer korrekt: Bensinmotor.

Ja, dette er en Passat. Men det er på mange måter en videreføring av Passat. Som vi skriver i nybiltesten av bilen:

Riktig farge

I CC-utgaven har VW-teknikerne fintunet hjuloppheng, styring og understell ytterligere. Resultatet er svært overbevisende. Bilen er en nytelse å kjøre. Svært retningsstabil, utrolig stillegående, selv på feite 18-tommers hjul. Adaptiv Chassis Control (ACC) er standardutstyr, og du kan med et enkelt tastetrykk velge mellom Sport, Normal og Comfort.

Designet er også lekkert og skiller seg absolutt fra mengden. Bare sørg for å kjøpe i riktig farge - og ta deg råd til felger som matcher designet. Vi har sett CC i matt sort (sannsynligvis foliert). Det var et lekkert stykke bil.

Trenger du mer plass? Les testen på Passat stasjonsvogn her

Ganske praktisk

Moderne og fint dashbord med innslag av aluminium. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
Moderne og fint dashbord med innslag av aluminium. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)

Hva sier så Brooms bilekspert Benny Christensen om denne bilens posisjon på bruktmarkedet? Vi setter over til Benny:

- Biler som dette selger gjerne bra i starten, med nyhetens interesse - og så stopper det helt opp. Som regel går det også hardt ut over bruktprisene. Passat CC følger dette til en viss grad, men den klarer seg ganske bra som bruktbil så langt. Ja, verditapet er ganske solid, men ikke verre enn man må regne med.

- Til bilens fordel taler at den faktisk er ganske praktisk. Det er bare fire dører og bare fire seter, men den duger som familiebil for mange. Eller som jeg tror: Bil for godt voksne som attpåtil har plass til to barnebarn når det trengs.

- Samtidig er det klart at du kan gjøre et kupp på Passat CC. Gjerne hvis du kjøper privat - og kanskje en bil som ikke er maksimalt godt utstyrt. For kjøpegruppa til denne bilen er kresne, og har lov til å være det, sier Benny.

Lyst på Passat CC? Her kan du lese hele testen:

VW Passat CC er stilig også bakfra. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)
VW Passat CC er stilig også bakfra. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)