Forrige generasjon Saab 9 3 cabriolet var en stor suksess for Saab. Nå er også de svært rimelige på bruktmarkedet.
Forrige generasjon Saab 9 3 cabriolet var en stor suksess for Saab. Nå er også de svært rimelige på bruktmarkedet.

Nå får du fin turbo-cabriolet til 100 000,-

Du kan gjøre et lite kupp på toppløs Saab 9-3.

Lyst på en super sommerbil som også duger bra til helårsbruk? Da er Saab 9-3 et smart valg.

Saabs etter hvert legendariske cabriolet er en slager på brukmarkedet. Generasjonen som kom i 1993 og gikk fra til 2003 solgte bra som nybiler - og dermed er også utvalget på bruktmarkedet stort.

Morsommere med turbo

Alder og kilometerstand begynner å merkes her også, og nå får du biler fra rundt 2000 og med 150-hesters turbo helt ned mot 100 000 kroner. Til den prisen behøver kilometerstanden slett ikke være avskrekkende - og du kan få en bil som er pent behandlet og skikkelig fulgt opp.

Denne modellen kom første gang i 1993. Da het den 900, men skiftet navn til 9-3 i 1998. Utvendig er det ikke snakk om store endringer, men under skallet skjedde det ganske mye - også med kvalitet og driftssikkerhet. Vi anbefaler derfor å gå for en 9-3 hvis lommeboka kan forsvare det.

Mest vanlige motorisering er 2-liter på 130 hk. Men bilen blir mye morsommere med turbo og prisforskjellen er ikke avskrekkende.

LES OGSÅ: Her er Saab nye SUV

Fin feriebil

9-3 cabriolet er i praksis en helårsbil. Taket (elektrisk) er solid og godt isolert og varmeapparatet er absolutt dimensjonert til å takle vinter. Du sitter godt i typiske Saab-stoler og kan glede deg over et dashborddesign med mye særpreg.

Kjøreegenskapene er ikke riktig like imponerende. Du merker godt at dette er en cabriolet, i form av risting og litt ullen oppførsel. Men det er absolutt til å leve med. Baksetet har grei plass til to og bagasjerommet er også stort nok til helgebagasjen. Dette er faktisk en bil du fint kan reise på ferietur med.

Verdens mest solgte roadster: Les mer her

Rust-problemer

Er det så noe du bør se opp for? Ja, det er det! Brooms bilekspert Benny Christensen mener at 9-3 jevnt over er en god bil, men advarer mot blant annet rust nederst på dørene (klassisk Saab-problem), feil på klimaanlegg og varmeapparat og bensinpumpe som ryker altfor ofte.

Mange har også gått langt og det er all grunn til å sjekke servicehistorikken nøye. De beste kjøpene gjør du på eksemplarer som har levd et godt liv som bil nummer to. Som har hatt lite eller ingen vinterkjøring og som har tilbragt mye tid i garasjen og dessuten har fått jevn og god oppfølging Da kan det virkelig være mye bil igjen.

Her finner du alt du trenger å vite om bilen- i Brooms bruktbilguide

Hva er din favoritt-cabriolet? Fortell i kommentarfeltet under:

Saab-9-3-cabriolet-fart
Saab-9-3-cabriolet-fart