Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Vår visjon for framtiden er at den mye nærmere enn du tror. Mye av teknologien er allerede klar, sier Volvo Trucks designsjef Rikard Orell i en pressemelding.

- Prosessene går fortere og fortere. Om bare ti år ser lastebilene helt annerledes ut enn i dag sier Orell - ”hjernen” bak Consept Trucks 2020.

For langtransportens del tror han på lange trailere, kontrollert av autopiloter, som kjører non-stop i en tett konvoi på egne grønne motorveifiler som binder kontinentene sammen. Det er selve grunn-visjonen bak dette konseptet.

Ekte vogntog

Radiostyrt modell, bygget av Volvo for testing.

- Men tror du virkelig at lastebilene ser slik ut om ti år?

- Ja, og det er hele poenget. Her snakker vi om virkelig vogntog, bestående av flere biler i en lang konvoi. Denne konvoien har et trådløst auto-pilot system med kameraer som gjør at de kan ligge tett, tett sammen på egne filer nedover Europa i en fart av 90 km/t – og de kan i prinsippet kjøres uten sjåfør.

Teknologien er allerede klar og under testing. Og jeg er overbevist om at dette er framtiden – som altså er rett rundt hjørnet, om vi skal tro Orell.

Les også: Dette er verdens sterkeste lastebil

i-Gata

Miljøvennlig

- Foruten konvoi-tankegangen er også aerodynamikken et viktig moment for å redusere drivstoff-forbruket.

- Dette konseptet vil effektivisere transportsektoren betydelig, samtidig som både drivstoff-forbruk og CO2-utslipp vil også reduseres betydelig.

- Foruten dette vi det også satses på økt komfort innvendig. Vi snakker avanserte stoler, dasbord mad mange nye muligheter, touch-paneler og helt nye imfotmasjons- og kontrollpaneler.

Førerplass

- Sikkerhet er som alltid hos Volvo plassert i høysetet. Også på dette feltet vil ny teknologi finne veien. Nye airbager og nye lys-systemer vil bli å finne.

Gleder seg til bakenden

- Nå gleder jeg meg veldig til å gå løs på designet av bakparten av traileren / vogntoget sier den ivrige designsjefen.

- For her er det store muligheter for forbedringer på aerodynamikk i forhold til det ser i dag avslutter han.

Les også: Topp 10 anleggsmaskiner


Tegning-av-flere