Mercedes bakfra (Foto: Privat)
Mercedes bakfra (Foto: Privat)

Ulv i stasjonsvogn-klær

Dette er diger familiebil og sportsbil i ett. Til litt over 100 000 kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ved første øyekast ser den kanskje ut som en ganske alminnelig, halvtrøtt Mercedes stasjonsvogn som gjerne kunne hatt taxilampe på taket. Men se litt nærmere - og du skjønner fort at dette er noe helt annet.

V8-emblem og "E420"-merke på bakluka forteller nemlig om at dette ikke er standard E-klasse stasjonsvogn.

Tilbake i 1997 kostet denne bilen den nette sum av 1 276 400 kroner. 13 år og 235 000 kilometer senere kan du plukke den opp for nesten nøyaktig en tiendedel av prisen - nemlig 121 557 kroner.

For å se annonsen på bilen: Klikk her

Solid verditap

Mercedes-forfra (Foto: Privat)
Mercedes-forfra (Foto: Privat)

Arild i Figgjo selger den spesielle Mercedes-stasjonsvogna. Og som han skriver i annonsen. "Bud ønskes, ikke skambud, da bilen er priset veldig lavt".

- Ja, dette verditapet har ikke vært helt hyggelig..?

- Nei, biler som dette faller jo veldig mye, særlig de første årene. Jeg har kjøpt hus og har rett og slett ikke plass til den lenger. Derfor selger jeg - og har satt prisen lavt for å få den kjapt unna, forteller Arild.

LES OGSÅ: Her er stasjonsvogna med størst bagasjerom

Kjøpt nytt hus

- Hatt den lenge, eller?

- Nei, bare to måneder! Du skjønner, broren min kjøpte hus og da måtte han selge denne. Jeg er nok litt Mercedes-entusiast - har to stykker til, en SL og en CL. Så jeg klarte ikke la være å kjøpe den av han. Men så har jeg også kjøpt nytt hus og der er det begrenset med plass på gårdsplassen, så derfor må jeg selge jeg også, forteller Arild.

En liten sjekk i Brooms bruktbilguide gir oss følgende fakta om denne bilen: 4,2-liters V8 på 279 hk. Dreiemomenter er på 400 NM, egenvekt på 1665 kilo og bensintank på 70 liter. Det siste kommer nok godt med hvis man virkelig drar på og utnytter motoren. Og en liten kuriositet: Aluminiumsfelger var ikke standard! Det måtte man betale ekstra for - selv om bilen altså kostet over 1,2 millioner ny.

Her er kraftverket! (Foto: Privat)
Her er kraftverket! (Foto: Privat)

Se alle tall og fakta på bilen her

Litt småfiks

- Denne har utrolig mye utstyr. Skinninteriør, selvfølgelig. Veldig mye er eletrisk og bakluka har servolukking. Bare å legge den inntil, så drar deg seg inn og i lås på "egenhånd". Dessuten har den ESP og regnsensor og xenonlys - ja ting som det var vel ikke helt dagligdags i 1997, mener selgeren.

- Noe som ikke er helt tipp-topp?

- Ja, den trenger litt småfiks i karosseri og lakk for å bli helt strøken. For noen som kan gjøre litt selv, bør det være en veldig overkommelig jobb. Og jeg håper den kommer til noen som vil ta skikkelig vare på den. Denne er såpass spesiell at den fortjener det.

LES OGSÅ: Hvorfor tar bilforhandlerne seg så godt betalt?

Luksusfølelse

Mercedes-interiør (Foto: Privat)
Mercedes-interiør (Foto: Privat)

- Men hvordan er den å kjøre?

- Nydelig! Utrolig komfortabel og stillegående. Ja, hvis du åpner panseret når bilen går, er det ikke mulig å se at motoren er i gang. Kan nesten ikke høre den en gang. Inni er det luksusfølelse og selvfølgelig som det skal i en bil som dette: Svært god plass.

- Du får ikke mange familiebiler som rommer mer enn dette, reklamerer selgeren fra Figgjo.

Alt om denne bilen i Brooms bruktbilguide - klikk her

Mercedes-V8 (Foto: Privat)
Mercedes-V8 (Foto: Privat)