Lang rekke gamle legendariske Citroën. DS-modellen representerte et teknologisk kvantesprang innenfor bilverdenen. (Foto: Rune Johansen, ba.no/ANB)
Lang rekke gamle legendariske Citroën. DS-modellen representerte et teknologisk kvantesprang innenfor bilverdenen. (Foto: Rune Johansen, ba.no/ANB)

De elsker den andre hater

For noen er det bare ett merke som gjelder.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Karene i Bergen Citroën klubb er lidenskapelig opptatt av biler mange mekanikere elsker å hate.

I en grønn, gammel låve langt ute på Espeland i Arna har Bergen Citroën klubb funnet lokaler.

Skjønt klubb - det er ikke en formell og registrert klubb det dreier seg om. Men her drikkes det kaffe, mekkes og fortelles skrøner hver onsdag kveld.

Motormagasinet

CX GTI Turbo

Inne på verkstedet ligger gamle Citroën-motorer, halve biler, totalt nedplukkede biler, og biler som er under restaurering.

– Dette karosseriet skal skrotes. Eieren skal bare plukke av alle brukbare deler først, forklarer Morten Børstein om ett av «vrakene».

Paul Ellingsen er i ferd med å restaurere opp en Citroën CX 2.5 GTI Turbo. Denne kvelden befinner han seg under bilen og forsøker å finne løsningen på et elektrisk problem.

På 50-års jubileet

Lang rekke gamle legendariske Citroën. Dette er biler eierne tar godt vare på. (Foto: Rune Johansen, ba.no/ANB)

På utsiden står resten av karene i klubben og drikker kaffe fra plastkrus. Det fortelles skrøner og latteren sitter løst.

Det var Morten Børstein og Frode Meland som tok initiativet til å samle folk med interesse for det franske bilmerket Citroën i Bergen.

– Jeg turde ikke å gå til innkjøp av en Citroen DS før jeg visste at jeg hadde folk med kompetanse på slike biler rundt meg, sier den Citroën-frelste karen.

Interesse for disse bilene har han hatt lenge. I 2005 var han i Paris, og stakk innom arrangementet i forbindelse med 50-årsjubileet for Citroën DS.

Enormt teknologisk sprang

Fronten til en BX - og hekken til en DS. Det er et stykke mellom disse to modellene - på mange måter. (Foto: Rune Johansen, ba.no/ANB)

– Jeg visste at jeg ville treffe folk fra Norge på dette arrangementet, forklarer Børstein, som fikk sitte på med en Citroën DS ned Champs-Elysees.

– Der og da bestemte jeg meg for at jeg ville gå til anskaffelse av en slik bil. I dag er han stolt eier av en metallic grønn DS 1973 modell.

Karene i Bergen Citroën klubb er samstemte i at det er historien, designet og teknologien bak disse bilene som fenger.

Citroën DS kom på markedet i 1955 og ble produsert frem til 1975. Vognen markerte et enormt teknologisk sprang innenfor bilteknologi.

Bilen har et felles hydraulisk system for fjæring, styring, brems, gir og kløtsj.

Kremgul 2CV

Teknologien var så spesiell at Citroën først måtte konstruere maskinen de skulle benytte til å produsere de nødvendige delene til det hydrauliske systemet.

Det var den første serieproduserte bilen med skivebremser. Den hadde et banebrytende dashbord formstøpt i et plastmateriale. Glassfibertak og panser i aluminium.

Fra 1968 ble bilen levert med svingbare lys med høyderegulering.

– Det ble totalt produsert over 1,4 millioner biler av modellen DS, sier Eirik Jæger, som er eier av flere Citroëner.

Denne kvelden kjører han en kremgul 2CV. En modell som hadde 60-årsjubileum i fjor.

Laget for bøndene

Mange eiere av Citroën 2CV bruker bilen til lange turer både i Norge og i utlandet. Dette er bilen til Eirik Jæger. Den røde 2CVen eier André Pisani. (Foto: Rune Johansen, ba.no/ANB)

Jæger ble hektet på bilmerket som liten gutt, og har i dag flere utgaver av det franske bilmerket.

– Min far kjøpte seg en Citroën DS. Jeg syntes allerede da at det var verdens beste bil, sier han.

2CVen er motstykket til DS. Tanken bak denne bilen var at bøndene i Frankrike skulle ha muligheten til en rimelig bil, som var så enkel i konstruksjonen at de kunne mekke på den selv.

Den lille bilen med tosylindret boksermotor er etter hvert blitt legendarisk.

– Det er noe eget med 2CV. Det er en bil som får folk til å smile, uansett hvor vi kommer, sier Jæger.

Du kan lese mer om bil og trafikk i Motormagasinet hos ba.no - klikk her

Nei, dette er ikke et dagligdags syn i bakspeilet. Her er det høy entusiastfaktor! (Foto: Rune Johansen, ba.no/ANB)