Honda-cr-v-hvit
Honda-cr-v-hvit

De tre beste brukt-SUVene

... i alle fall hvis vi skal tro eierne selv.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Amerikanske JD Power gjennomfører noen av bilverdenens største kvalitetsundersøkelser og blir av mange regnet som bortimot "fasiten" på dette området.

Blant undersøkelsene de gjør, er den store J.D. Power Vehicle Dependability Study. Her blir eiere av tre år gamle biler bedt om å tilkjennegi hvilke problemer de har hatt med bilene sine i løpet av de siste 12 månedene.

Undersøkelsen er brutt ned på en rekke bilklasser, blant dem det JD Power kaller "Compact Multi Activity Vehicle" - som tilsvarer det vi i Norge ser på som folke-SUVer.

Og her er det altså tre biler som peker seg ut i positiv retning. De tre som går helt til topps er Honda CR-V, Subaru Forester og Hyundai Tucson.

Stort volum

- Jeg skal vel ikke påstå at jeg er veldig overrasket over dette. Dette er tre bilmodeller som har generelt svært høy kvalitet. Og så er det selvfølgelig en liten fjær i hatten for Hyundai å passere mange japanske konkurrenter og bli med blant de tre beste, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

- Hvor mye vekt kan man legge på undersøkelser som dette?

- Uten å vite underlagsmaterialet er det selvfølgelig vanskelig å være veldig konkret. Men JD Power-undersøkelsene er store i volum , det dreier seg om veldig mange biler og dermed blir feilmarginene mindre. Dessuten er det klart at erfaringene fra de som faktisk har eid og kjørt bilene er veldig interessant. Når disse tre bilene går helt til topps betyr det faktisk at de har minst feil av alle. Så enkelt er det, sier Benny.

God pekepinn

- Men det er jo veldig mange forskjellige typer feil og problemer - alle er ikke like alvorlige?

- Nei, og der er vi ved en av svakhetene ved en undersøkelse som dette. Det er stor forskjell på om det løsner en skrue i opphenget til solskjermen - eller om klimaanlegget går i stykker. Men slik vil det være. Dette gir uansett en veldig god pekepinn.

Her er vår vurdering av de tre vinnerne:


Honda CR-V

Honda-CR-V-skrått

Dette er en av de mest komfortable og lettkjørte bilene i klassen. Innvendig er oppturen stor sammenlignet med forrige CR-V, både design og materialvalg er blitt langt mer eksklusivt. Plassen er også god. Pluss for fleksible løsninger som skyvbart baksete i lengden og mange praktiske smårom. CR-V blir normalt sammenlignet med RAV4, X-Trail og Outlander (for å nevne noen), men de best utstyrte modellene nærmer seg helt klart status-SUV-ene i dette segmentet.

Pluss

Komfort og kjøreegenskaper

Den mest eksklusive japaneren i klassen

Minus

Designet på fronten

Enkelt firehjulstrekk-system

Les mer i Brooms bruktbilguide - klikk her




Subaru Forester:

Forester-Turbo,-rett-fra-si

Forester er langt fra klassens største, men de rette linjene betyr fortsatt bra plassutnyttelse. Subaru kunne bare tilby bensinmotorer. Det var ikke så bra i et marked hvor stadig flere ønsket seg diesel. Heller ikke verdens sprekeste motorutvalg. Firehjulstrekksystemet har fått mye skryt, dette er et av de beste i klassen.

Pluss:

Fine og balanserte kjøreegenskaper

Fortsatt moro med turbo

Minus

Kanskje klassens trausteste bil

Mangler diesel

Les mer i Brooms bruktbilguide - klikk her



Hyundai Tucson

Hyundai Tucson

Tucson bygger på plattformen fra personbilen Elantra. Den har kompakte yttermål, lengde på bare 4,3 meter, og er derfor fin i bytrafikk, der føreren sitter høyt med god oversikt. Til gjengjeld er plassen noe begrenset. I Norge er de diesel som gjelder. I starten hadde 2-literen 113 hester, men økte til 140 og gikk mye sprekere. Samtidig falt kombinasjonen dieselmotor og automatgir bort. Firehjulsdriften kan låses under 40 km/t, og da kravler den seg godt fram. Et temmelig ordinært utssende har neppe hjulpet på salget. Tucson ble erstattet av nye ix35 i år.

Pluss:

Kvalitet

Kompakt og oversiktlig

Minus:

113-hesteren er svak

Kjedelig både utenpå og inne

Norges største og beste bruktbilguide - den finner du her: