spotifychess (Foto: faksimile)
spotifychess (Foto: faksimile)

Spotify ga sjokkregning

Surfingen kostet 38 000. Denne gangen kommer ikke Øyvind til å betale sønnens telefonregning.

I februar i år skulle 16-år gamle Torbjørn besøke faren Øyvind Wistrøm som jobbet for FN på Gaza-stripen.

Under oppholdet brukte Torbjørn telefonen for å høre på favorittsangene sine via musikkprogrammet Spotify.

16-åringen trodde han satt på hotellets trådløse og gratis nettverk, men tre dager senere tikket det inn en melding fra mobiloperatøren Chess.

– Jeg tenkte at det måtte være en feilmelding, sier Øyvind Wistrøm til TV 2 hjelper deg.

I løpet av tre dager hadde 16-åringen surfet på seg en regning på nærmere 40 000 kroner.

Les også: Fire timer på nett kostet over 30.000

Les også: Har du en drøm du ikke har råd til å realisere? Da vil vi hjelpe deg!

Les også: Hvem har Norges beste service? TV 2 hjelper deg skal kåre Norges beste servicebedrift. Vi trenger tips!

Andre priser i utlandet

Når Øyvinds telefon brukes i Norge, har den en sperre på 20 kroner dagen. Under surfingen i Israel ble denne sperren mildt sagt sprengt.

Da sønnen logget seg på Spotify den 22. februar kostet oppkoblingen 7121 kroner. Dagen etter koblet han seg til to ganger. Tilkoblingene kostet 15 222 og 9915 kroner.

Totalt kostet Spotify-bruken 38 736,99 kroner.

torbjørn (Foto: privat)

Øyvind sier til TV 2 hjelper deg at det var sønnen gjorde ham oppmerksom på at dette skulle bli en dyr affære.

– Etter et par dager tikket det inn en melding fra Chess hvor det sto hva surfingen hadde kostet. Torbjørn fikk sjokk, han trodde han hadde vært koblet opp til nettverket til hotellet. Han fikk helt sjokk og fryktet at bilsertifikat og alt nå ville ryke, sier faren.

Markedsdirektør i Chess, Jarle Alvær, sier til TV 2 hjelper deg at mobiltelefonen ble stanset med en gang de oppdaget at forbruket var så høyt.

– I og med at dette er forbruk som er blitt generert i utlandet, så har han vært koblet opp mot en annen leverandør. I disse tilfellene er vi avhengig av å få oversendt forbruket fra disse operatørene. I dette tilfelle så mottok vi en oversikt fra operatøren i Israel tidlig 25. februar. Vi varslet via SMS kunden umiddelbart om høyt forbruk da vi mottar disse listene samtidig som vi stengte for ytterligere forbruk.

Torbjørns mobilregninger betales av foreldrene så sant de ikke er altfor høye. Da pleier 16-åringen å stå for deler av regningen selv, men denne gangen slipper han, sier faren.

– Det blir nok litt annerledes nå, ja, humrer faren og innrømmer at regningen som hadde forfall den 31.03 ikke har blitt betalt.

Har ikke betalt regningen

Øyvind sier til TV 2 hjelper deg at det eneste som har blitt betalt på monsterregningen er vanlig bruk og SMS.

Den dyre datatrafikken kvier han seg for å betale, og har klagd saken inn til Brukerklagenemnda da han mener at det er helt urimelig fra Chess sin side. Chess har gått med på å utsette regningen til nemndas avgjørelse er klar.

Wistrøm mener mobiloperatøren burde ha sendt en melding i det regningen var i ferd med å ta av. Ikke fire dager etter.

– Jeg er klar over at i streng juridisk forstand – etter å ha lest alt med liten skrift og klikket meg gjennom diverse nettsider for vedkommende telefonselskap, så henger kanskje jeg på regningen. Men jeg syns det er fullstendig urimelig at det ikke finnes sikkerhetsordninger i Chess for å hindre slike hendelser. Det er jo bare flaks at regningen ikke kom opp i hundretusener av kroner, sier Wistrøm og legger til,

– Det ironiske i dette, er jo at min sønn ved å være lovlydig og ikke laster ned musikk fra illegale nettverk, har fått en telefonregning på nesten 40.000kr.

Viktig å advare andre

Jarle Alvær sier vi nå står foran sommerferien, og derfor mener han det er viktig at kunder setter seg inn i surfepriser i utlandet.

jarle_2 (Foto: Chess)

– Dette er en svært viktig sak som dere nå belyser. Vi står foran ferietid der flere nordmenn besøker utlandet og har med seg sin mobiltelefon. Med alle de muligheter som de nye smart-telefonene gir er det viktig at kunden er klar over hva som gjelder vedrørende bruk, sier Alvær.

Statistikken mot seg

Wistrøm sier til TV 2 hjelper deg at han har forøkt å løse saken i minnelighet med Chess. Han har tilbydd seg å betale en fjerdedel av regningen mot at Chess betaler resten. Dette ble ifølge Wistrøm avvist av Chess, og nå ligger saken behandling hos Brukerklagenemnda.

Når avgjørelsen vil falle i nemnda er ikke sikkert, men Wistrøm frykter det verste. Han har i alle fall statistikken i mot seg.

Siden 2007 har Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon mottatt 69 klager fra forbrukere som har opplevd det samme.

– Kun tre av disse har fått medhold i Brukerklagenemnda, uttalte Aneta Duric, sekretariatsleder i Brukerklagenemnda til TV 2 hjelper deg den 21. mai i år i forbindelse med en lignende sak.

Trenger du vår hjelp ? Tips TV 2 hjelper deg

Følg oss på Facebook! Klikk her.