Gratulerer med dagen - Range Rover!

40 år med eksklusiv terrengbil. Vi tar en titt på alle generasjonene.

samlebilde
samlebilde

Range Rover. Bilen som på mange måter startet en helt ny biltrend. Det vi etter hvert kaller SUV. Det fantes riktignok noen spede forsøk på å kombinere komfort, luksus og framkommelighet tidligere også. Men Range Rover var den som først fikk det skikkelig til, da den kom i 1970.

Målet var status og komfort som en Jaguar - og samtidig rå terrengegenskaper.

Den var opprinnelig tenkt for det amerikanske markedet, hvor denne typen biler bestandig har vært populære. Målet var ubeskjedent nok å tjene noe kjappe dollars. Men innen bilen var ferdig utviklet var eksporten til USA stoppet.

Fiasko tenker du kanskje? Nei – absolutt ikke. Bilen ble umiddelbart en stor suksess, selv uten USA. Fabrikken greide rett og slett ikke å produsere nok biler til å dekke etterspørselen.

Nå fyller den 40 år, og vi gratulerer aller hjertligst med jubileet, med et lite tilbakeblikk på hva som har skjedd siden den gang.



1. generasjon, 1970 – 1994:


1.-generasjon-3-biler
1.-generasjon-3-biler

Som på de fleste andre biler fra Land Rover var mesteparten av karosseriet produsert i aluminium. Det som skilte den fra andre i familien var bruken av spiralfjærer, for økt komfort. Den hadde også skivebremser på alle hjul, noe som slett ikke var vanlig på den tiden. De første årene var alle bilenetredørs, og femdørs-varianten kom ikke før så sent som i 1981.

Motoren var en 3,5-liters V8-bensin som opprinnelig kom fra Buick. Først med forgassere på beskjedne 135 hk. Samme motor kom etter hvert også med innsprøytning. Du kunne også få den med en lat og noe upålitelig 4-sylindret dieselmotor fra Italienske VM.

Etter 24 år – i 1994 – var det kroken på døra for første generasjon som går under betegnelsen ”Classic”. Så lang levetid på biler er absolutt ikke vanlig.

Les vår bruktbil-test av Toyota Landcruiser her:



2. generasjon, 1994 – 2002:


1995-forfra
1995-forfra

Neste skudd på Range Rover-stammen var ”P38A” (ikke spør meg hva det betyr...) Den nye var enda mer luksuriøs, med ytterligere forbedret luftfjæring, ABS-bremser, antispinnsystem og et helt nytt karosseri og ramme.

2,5-liter dieselen som ble veldig populær i denne, kom nå fra BMW. Mens bensinutgavene hadde 4-liter eller 4,6-liter. Fortsatt V8 så klart. Og tørste som bare rakker'n.

Land Rover ville vise at selv om nye Range Rover var luksuriøs, så hadde den robustheten og terrengengenskapene til forgjengeren. Blant annet arrangerte de ekspedisjoner for å vise bilens fortreffelige egenskaper. Og for å bøte på et litt frynsete kvalitetsryke, forlenget de garantien fra ett til tre år i 1998.

En lang rekke spesialmodeller ble etter hvert tilbudt, som en del av Land Rovers strategi for å holde den tross alt litt aldrende modellen eksklusiv. Konkurransen i SUV-markedet hardnet til med flere nye aktører. Blant annet fra Japan.

I dag er dette veldig mye bruktbil for penga. Range Rover får nemlig juling på bruktmarkedet. Men ikke regn med problemfritt bilhold hvis du får for en av disse.

Ble det litt for mye luksus? Sjekk denne:



3. generasjon 2002 –


Vouge-2007-forfra-i-fart
Vouge-2007-forfra-i-fart

Foreløpig den siste Range Rover-generasjonen, L322 som den nå heter, hever SUV-luksusklassen til et nytt nivå. Det nye skarpskårede, men allikevel svært elegante karosseriet, er delvis selvbærende, og ytterligere avansert luftfjæring sørger for enda bedre komfort. Også innvendig er den kantete, men elegant.

Interiør-L322
Interiør-L322

Dette er en mektig bil!

Og den er tro mot Range Rover-konseptet fortsatt. Kanskje mer enn noen gang! For dette er virkelig ”Jaguar” med terrengegenskaper. Her er bilen for deg som liker tweedjakker, sixpence, som hadde sansen for engelsk revejakt og som går rundt med en liten aristokrat i magen.

Utseendet er vesentlig forskjellig fra bilen som startet det hele. Men likevel er familietrekkene helt klare. Dette er absolutt en Range Rover! Innvendig er det inspirasjon fra håndbygde, italienske luksus-trebåter. Det skiller seg fra samtlige konkurrenter - og det er mildt sagt eksklusivt.

Les også: Nei - dette er ikke en privat-jet!




Range Rover Sport, 2004 -


Sport-bakfra-i-fart
Sport-bakfra-i-fart

Range Rover Sport er så langt siste skudd på Range Rover-stammen. Den bygger på plattformen til Land Rover Discovery 3, men er noe kortet inn. Og dette er en skikkelig terrengbil med overraskende – som navnet sladrer om – ”nesten-sportsbil” ytelser. Og bilen var noe av det hippeste du kunne kjøre i 2005. BMW X5 og Porsche Cayenne ble ansett som de argete konkurrentene.

Motoralternativene er en kompressormatet 4.2-liters V8 på 390 hk, en 4.4-liters V8-bensinmotor på 300 hk og en 2.7-liters V6 turbodiesel på 190 hk. Bensinmotorene er fra Jaguar og dieselmotoren kommer fra Land Rover Discovery 3. Med diesel er det veldig langt fra at bilen lever opp til navnet "Sport".

Kjenner du suget etter en slik så får du fortsatt kjøpt den ny. Prisene starter på ca 1,2 millioner kroner.

Heller en Cayenne? Les test av den her:

Ovenfra
Ovenfra

Kunne du tenkt deg en Range Rover? I tilfelle: Hvilken? Skriv i vei i kommentarfeltet under: