Bak-mur
Bak-mur

Dette er verdens første SUV

Hvilket merke? Vi tror du blir overrasket.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Selve SUV-begrepet oppsto vel omkring årtusen-skiftet. Før det gikk de under betegnelsen ”børs-traktor”.

SUV står for Sport Utility Vehicle og har blitt en fellesbetegnelse på biler som skal kombinere det komfortable med firehjulstrekk, god framkommelighet og komfort også på dårlig vei og i terreng. Og må ikke forveksles med ”jeep-typer” som riktignok har suveren framkommelighet, men ofte ganske dårlig komfort.

Perler på snor

Mercedes ML og BMW X5 fra sent 90-tall var sterkt medvirkende til å dra i gang dette... Etterpå fulgte de som perler på snor. Vi nevner i fleng Volvo XC90, Porsche Cayenne, Audi Q7 - men også mindre biler som Nissan X-Trail, Honda CR-V og Toyota Rav4 omtales som SUV-er.

Siden

Og etter hvert har enhver bilfabrikant med respekt for seg selv minst en SUV-type å tilby.

Men hvem var egentlig først ute med SUV? Var det Mercedes Geländewagen fra 1977? Nope. Var det Range Rover fra 1970, Njet. Men International Scout fra 1961 da? Neida – ikke den heller.

LES OGSÅ: Dette er bestefaren til BMW X6

Raring

Det er raringen du ser på disse bildene. Nemlig en Russisk Pobeda / Victory fra 50-tallet. Denne spesialutgaven ble produsert i tre år, fra 1955.

Russerne tok utgangspunkt i Pobedaen som debuterte i 1946. Så satte de på et helt nytt understell, hentet fra et militærkjøretøy.

De gigantiske hjulene er med på å gi solid bakkeklaring, denne bilen skulle klare å komme seg fram selv om forholdene ble særdeles primitive.

LES OGSÅ: Super-luksus til høstjakta

Ikke råskinn

Innvendig var det ganske eksklusivt til å være russisk bil. Pobeda var blant annet første bil fra dette landet som hadde både blinklys, to vindusviskere, varmeapparat og innebygget radio (mellombølge, selvfølgelig)

Noe råskinn var den neppe. Under panseret finner vi en sideventilert 2,1-liters bensinmotor på 50 hk. Toppfarten på en "vanlig" Pobeda var på 105 km/t, vi tipper denne offroadutgaven skal slite med å klare det.

Noen tusen eksemplarer ble laget før produksjonen stoppet opp - nok til at russerne har god grunn til å kunne hevde at de hadde verdens første SUV!

LES TESTEN: Dette er Norges mest solgte SUV

forfra

Vet du mer om denne bilen? Da håper vi du vil skrive i kommentarfeltet under: