
De over 30 gir blaffen i båtlappen
Selv om det er de eldste som oftest kjører seg i hjel på sjøen.
For å få ned antall dødsulykker på sjøen ble det fra 1. mai i år innført et obligatorisk båtførerbevis for å heve kunnskapsnivået.
Men reglene gjelder bare for de født etter 1980. De som er eldre er ikke pålagt å ta beviset, og gjør det heller ikke viser nye tall.
– Nei, vi synes det er litt dumt selvfølgelig, fordi jeg mener at absolutt alle som ferdes på sjøen bør ta båtførerprøven. Nesten uansett alder og erfaring, sier pressetalsmann for sjøvett- og fritidsbåtsaker i Redningsselskapet, Ingvar Johnsen.
Les også. – Må trøkke inn båtvett
Dropper prøven
Norsk Test AS, som administrerer båtførerregisteret, opplyser til TV 2 at antallet avlagte prøver fra personer født før 1980 har sunket dramatisk de siste årene.
Mens det i 2008 var 11 584 personer født før 1980 som avla prøven sank dette tallet til 5 276 i 2009 når man visste hvordan reglene ville bli utformet.
Så langt i år har bare 2 253 «eldre» båtførere avlagt prøven. Trolig vil ikke tallet komme i nærheten av fjoråret, siden majoriteten av dem som avlegger prøven gjør det i vårhalvåret.
De ulykkesutsatte slipper unna
Paradoksalt nok er det de som nå slipper unna den obligatoriske prøven som er mest ulykkesutsatt.
Av de 31 personene som mistet livet i fritidsbåtulykker i fjor var hele 26 eldre enn tretti år.
De siste ti årene har 320 personer mistet livet i båtulykker, og tendensen er gjennomgående. Det er hovedsakelig menn over førti år som kjører seg i hjel.
Bør revurdere regelverket
Av dem som har avlagt prøven i løpet av årets fem første måneder er bare 18 prosent født før 1980, mot 66 prosent for to år siden.
– Hvis tendensen fortsetter med at så få i den aldersgruppen tar lappen, eller rett og slett blåser i det, så mener jeg man kanskje bør tenke seg om. Da bør man utvide aldersgrensen et stykke nedover, slik at flere må ta båtførerprøven, mener Johnsen.
Les mer: Slik påvirker båtlappen deg
Heiser varselflagg
Det er Trond Giske som har ansvaret for reglene fordi Sjøfartsdirektoratet sogner under hans departement. Han liker ikke utviklingen.
– Det er all grunn til å heise et varselflagg også for de mer voksne båtførerne, så dette må vi være oppmerksomme på, mener nærings- og handelsministeren.
Men å endre reglene til å gjelde også eldre båtførere vil ikke Giske åpne for.
– De over tretti må være like ansvarlige på sjøen, og vi skal drive holdningskampanjer overfor dem, men foreløpig har ikke de blitt tatt inn i kravet om båtførerbevis, sier Giske.
Ville ha 1950
Under høringsrunden i 2007 var fagmiljøene klare på at de anbefalte obligatorisk båtførerbevis for alle født etter 1950.
Beregningene viste at det kunne spare opptil 7 menneskeliv i året.
Men disse rådene så Giskes forgjenger Sylvia Brustad bort ifra og satte istedenfor 1980 som grense
– I innstillingen kom vi med 1950, så derfor føler vi at dette kanskje var litt dumt, sier Johnsen i Redningsselskapet.