Vibeke Klemetsen (SKAL IKKE BRUKES AV ANDRE ENN GMN) (Foto: Nicki  Twang)
Vibeke Klemetsen (SKAL IKKE BRUKES AV ANDRE ENN GMN) (Foto: Nicki Twang)

Vibeke Klemetsen - «Yoga for gravide»

Gjør svangerskapet enklere og få inspirasjon til å håndtere utfordringer i livet på en kreativ måte!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vibeke Klemetsen er tobarnsmamma og yogainstruktør. Hun er kjent som værdame og programleder på TVNorge.

I 2007 giftet Vibeke seg med snowboardkongen Daniel Franck, som hun også har en datter sammen med. Bare ti måneder senere skilte de lag, og i dag er Vibeke sammen med eks-modellen Thomas Weeden.

I november i fjor, fikk de to sønnen Liam Texas.

Aktuel med ny bok

Vibeke Klemetsen er aktuel med boka «Yoga for gravide og yoga for alle», som ble skrevet mens hun gikk gravid. Nå er sønnen nesten sju måneder og boka lanseres på onsdag.

I denne boken forteller Vibeke hvordan man ved hjelp av yoga kan ta vare på kropp og sjel, gjennom svangerskapet og i tiden etter fødselen.

– Hvorfor trener du yoga?

– For meg er yoga viktig på grunn av det mentale og den fysiske styrken. Jeg blir roligere, mindre stresset og mer fokusert, sier Vibeke.

Vibeke Klemetsen (NB KAN KUN BRUKES AV GMN) (Foto: Nicki Twang)

Vibekes tips til en god barselperiode

(Hentet fra boken «Yoga for gravide og yoga for alle»)

* Konsentrer deg om deg selv, barnet og den nærmeste familien den aller første tiden. Det kan være veldig slitsomt å ha mye besøk de første ukene.

* Prøv å få sovet så mye som mulig. Hvis du ikke får nok søvn om natten, kan det være lurt å sove litt samtidig som babyen i løpet av dagen.

* Få i deg næringsrik, sunn mat og masse vann den første tiden. Du trenger det til å produsere melk.

* Sørg for gode hvilestillinger og unngå feil stå- og sittestillinger. Man blir veldig sliten av å amme og bære, så unngå å få sår rygg og skuldre. Tenk god holdning!

* Prøv å få til litt trening innimellom slagene. Begynn med å gå tur den første tiden hvis det er det som frister mest. Ta alt gradvis og ikke stress med at du skal inn i jeansen igjen med det første.

* Få trent bekkenbunnsmusklene så ofte du kan. Det vil du ha igjen for både hva trening og seksuallivet angår.

* Sett av tid til deg selv. Legg deg i badekaret eller ta en lang dusj. Stell kroppen og gjør det du kan for å føle deg vel.

* Sett av tid til å være kjærester selv om dere har fått en ny baby i hus.

Litt om boken

«Yoga for gravide og yoga for alle» er en unik måte å bli bedre kjent med kroppen. Du vil oppleve mer velvære og harmoni under graviditeten og økt kontakt med det voksende barnet i magen.

Yogaøvelsene gjør kroppen smidigere, sterkere og gir deg bedre balanse. Ved å trene yoga vil du kunne dempe stress og spenninger og lindre svangerskapsplager.

Vibeke Klemetsen legger også stor vekt på pusteteknikker og avslapning som er nyttige under svangerskapet og forbereder deg på den forestående fødselen.