Knut Magne Ellingsen, leder i Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO). (Foto: Jan Kåre Gåsemyr / TV 2/)
Knut Magne Ellingsen, leder i Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO). (Foto: Jan Kåre Gåsemyr / TV 2/)

Håpløst å få avklart rettigheter

En rekke offentlig ansatte henvender seg til interesseorganisasjonene fordi de ikke vet hvordan de skal hjelpe mennesker med ulike behov og diagnoser.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ikke bare private sliter med å finne ut av sine rettigheter.

– Nesten en tredjedel av alle henvendelser til FFO gjelder problemene med å finne frem i systemet i forhold til å få hjelp og opplysninger. Det betyr jo at mange brukere ikke får den informasjonen de trenger, de får ikke hjelp til å finne frem i systemet, og det betyr at de heller ikke får de tiltakene og tilbudene de har rett på, sier Knut Magne Ellingsen, leder i Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO).

Si din mening om velferdssvikten

Kjent problemstilling

I en spørreundersøkelse TV 2 har foretatt blant flere interesseorganisasjoner som samlet representerer rundt en halv million mennesker med ulike diagnoser og hjelpebehov, dokumenteres det at det offentlige hjelpeapparatet svikter på mange områder.

Janne Walden og hennes hjertesyke sønn Elliot, som TV 2 Nyhetene omtalte nylig, sliter i likhet med mange andre med å få innfridd sine rettigheter. De får ikke svar på hvilke rettigheter de har og hvordan de skal finne frem i det offentlige hjelpeapparatet.

Også autistiske Andreas og hans familie har kjempet forgjeves i årevis for å få den hjelp har rett på etter loven. Dette er en kjent problemstilling for Funksjonshemmede landsforbund (FFO)

– Stor mangel på kompetanse

FFO som er Norges største paraplyorganisasjon for organisasjoner av funksjonshemmede og kronisk syke, erfarer man at ansatte i det offentlige hjelpeapparatet ofte mangler kunnskap.

– Den som forbauser meg er at hele syv prosent av henvendelsene kommer fra de som jobber i tjenesteapparatet. Det vil si at de som jobber for å gi råd og hjelp til brukerne selv henvender seg til FFO for å hente råd derfra og å for å få hvilke rettigheter som brukerne har. Og det betyr jo at det er ganske stor mangel på kompetanse i tjenesteapparatet, påpeker Ellingsen overfor TV 2 Nyhetene.

LES OGSÅ: Offentlig ansatte kan ikke eget regelverk