Nissan Navara får råsterk V6 motor. (Foto: Francesc Montero)
Nissan Navara får råsterk V6 motor. (Foto: Francesc Montero)

Denne blir sterkest i klassen

Kanskje viser den baklyktene til deg i Hallingdal?

Det er ikke veldig lenge siden pickuper fra Toyota, Mazda, Mitsubishi og Nissan var utstyrt med late arbeidsdieseler.

Om bonden fra Gol svingte ut foran deg i trafikken på vei opp Hallingdal, tok det gjerne tre-fire Hellbillies-låter før han var oppe i marsjfart. Og CD-en spilte gjerne rundt både to og tre ganger før du nådde Ål stasjon. Der svingte kanskje den gamle kallen kanskje av - han som aldri tok en kikk bak, «slik som sjåfføra sko».

Du husker låten, ikke sant?

Viser pickup-hekken til deg

Nå spørs det om det ikke blir den lokale bonden som kjører forbi deg i stedet. For mens disse bilene gjerne hadde 70-80 dieselluktende hestekrefter for få bilgenerasjoner siden, har motorene gått gjennom faser med mild turbo, medium intercooler for å ende opp med commonrail høytrykk og full effektpakke.

Nissan var en stund klasseledende med sin Navara med 174 hestekrefter, før Mitsubishi og Toyota svarte med omtrent tilsvarende effektnivå. Dreiemomentet på toppmodellene av disse effektive arbeidsbilene har den siste tiden ligget på rundt 350-400 Nm.

Les om Mitsubishis oppgradering av L200

Nissan knuser alle

Men nå kommer Nissan med et arbeidsmonster av en Navara på 231hk og 550Nm!

Motoren er en helt ny 3,0 liters V6-diesel utviklet av Renault-Nissan alliansen. Ikke bare har treliteren høyt maks-dreiemoment, men den har spesielt mye kraft på lave turtall også. Hele 500 av newtonmeterne er tilgjengelige allerede ved 1500 omdreininger.

Maskinen som også vil lanseres i halvbroren Pathfinder, har motorblokk i grafittlegering, og et kompresjonsforhold som er redusert til 16:1, blant annet for å oppnå lavt støynivå og lite vibrasjoner.

V6-eren vil bli paret med en nyutviklet 7-trinns automatkasse, og Pathfinder vil kunne trekker 3500 kilo lovlig, mens pickup-versjonen Navara nøyer seg med 3 tonn.

Hvorfor er Toyota Hilux en god bil? Spør Benny

«Andre halvår»

Dette må vel være gromt arbeidsjern for kallen fra Hallingdal? Litt forfengelighet får han på kjøpet også:

Den nye motoren lanseres i etterkant av en lettere ansiktsløftning som modellene får i disse dager. Den medfører mindre eksteriørendringer og bedret interiørkvalitet, ifølge Nissan selv.

Den norske importøren kan ikke opplyse nøyaktig når treliteren kommer i salg, men uttaler at det skjer "i løpet av andre halvår".

Hvilken pickup skal jeg velge? Benny svarer

Høy CO2

Men bonden vil nok kunne klare seg med minstemotor, også den er sterk:

Fortsatt vil 2,5-literen utgjøre mesteparten av salget, tror importøren. Den firesylindrede 2,5-literen er oppgradert til 190hk og 450 Nm "ved hjelp av finurlige justeringer", skriver Nissan i pressemeldingen.

Forbruket for den minste motoren er oppgitt til 0,85l/mil med CO2-utslipp på 224 g/km, mens for treliteren gjelder 0,95l/mil og 250 g/km.

Med 2,5-literen har Navara som 2-seters varebil en startpris på 331 700,- i laveste XE-utstyrsnivå. Importøren tror den betydelig bedre utstyrte LE-utgaven blir volumselgeren. Den starter på 363 100,- For 3-literen er ikke prisene klare.

Uansett: skulle den nevnte bonden i Hallingdal legge sin elsk på oppgraderte Nissan Navara, så spørs det om ikke Hellibillies må skrive om låten "Sumlepave".

Testet: Mazda BT50

Alle nyhetene gjelder også for halvbroren Nissan Pathfinder, som er SUV-varianten av arbeidsbilen. (Foto: Francesc Montero)
Alle nyhetene gjelder også for halvbroren Nissan Pathfinder, som er SUV-varianten av arbeidsbilen. (Foto: Francesc Montero)