Store firehjulstrekkere registreres ofte som toseters arbeidsbiler. Når de er ti år gamle blir mange gjort om til familiebiler.
Store firehjulstrekkere registreres ofte som toseters arbeidsbiler. Når de er ti år gamle blir mange gjort om til familiebiler.

Kjøp deg en ekte firehjulstrekker!

... i stedet for en puslete SUV som kan la deg i stikken.

Mange familiefedre og -mødre rev av seg hårtustene i fortvilelse over årets vinter som var uvanlig snørik i store deler av landet. Den tohjulsdrevne stasjonsvogna kom nærmest daglig til kort, og rekk opp hånden alle som IKKE opplevde å komme for sent til jobb pga. hjulspinn og fastkjøring!

Noen av dere som rekker opp hånden kjører kanskje også bil med firehjulstrekk?

Her er fire firehjulstrekkere til 20 000,-

Vei eller terreng?

Ikke få drømmer om trekk på alle fire før neste vinter setter inn. Hos dem som skal kjøpe bruktbil går tankene ofte først i retning av biler som Toyota RAV4, Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, eller Nissan X-trail. Men dette er egentlig veibiler som har begrensede muligheter når forholdene virkelig blir tøffe og brøytekantene høye.

Hvorfor ikke kjøpe en ordentlig firehjulstrekker som familiebil? Det behøver ikke bli så dyrt som du tror!

Dette er firehjulstrekkeren med lavest forbruk

Sjuseter

Offradere som Mitsubishi Pajero, Toyota Landcruiser og Nissan Patrol selges i Norge i ni av ti tilfeller som tosetere, registrert på grønne skilter. MEN: når det har gått ti år siden bilen ble registrert i Norge, er det gratis å omregistrere dem til fem- eller sjusetere. Som regel fulgte baksetene med da bilene var nye - svært ofte hele to seterader, slik at dette nesten er snakk om minibusser.

Og mange omregistrerer dem til personbiler en tid før tiårsgrensen. Grunnen er at denne avgiften til staten blir stadig lavere jo nærmere tiårsgrensen man kommer.

Dermed kan du skaffe deg en grom, ekte firehjulstrekker som familiebil - til en overkommelig penge. Med lavserie, differensialsperrer og tung, overlegen kjørefølelse. Dette er biler som gjerne kostet 700 000-800 000 kroner om de ble kjøpt nye på hvite skilter. Nå kan du sikre deg et bra 8-9 år gammelt eksemplar for 250 000 kroner og oppover. Og det fine er at disse japsene ikke behøver å bli veldig dyre å eie, selv om de har noen år på nakken!

Les testen av siste versjon Landcruiser her

Strøken, kort kjørelengde

Etter en rask sjekk av tilbudet på finn.no, velger vi oss en tilsynelatende pen 2001 Pajero 3,2 diesel, og ringer eieren, Reidar Rundsveen på Os utenfor Bergen:

- Jo, jeg har kjøpt meg båt, så derfor må grombilen selges. Men du verden for en nytte jeg hadde av den i vinter!

Reidar Rundsveen selger denne Pajero-syvseteren på Os utenfor
  Bergen. Foto: Privat
Reidar Rundsveen selger denne Pajero-syvseteren på Os utenfor Bergen. Foto: Privat

Reidar forteller at bilen er strøken, og nylig påkostet nye hjullagre, bremseskiver, klosser og -calippere framme. Han kjøpte den selv hos merkeforhandler i Halden for et halvt år siden:

- Bilen er bare kjørt 147 000 km, og er - ja, den er jo ikke ny lenger, men fy søren - den fremstår veldig bra!

Osingen mener syvseteren er en super familiebil og firehjulstrekker:

- Jeg har hatt mange lignende biler; flere amerikanere og en Land Rover Discovery (eldre modell, red.anm.) Pajeroen er uten tvil den beste bilen å kjøre, mener Reidar som selger bilen for 279 574,- inklusive registreringskostnader.

Les alt om brukt Nissan Patrol i Brooms bruktbilguide

Toyota med 163 hester

Vi surfer videre på Finn, og dumper borti Ståle Pettersens Toyota Landcruiser, 2001-modell, femseter med den nye D4D-motoren som kom akkurat dette året:

- Jo, den er helt super. Landcruiseren er i en klasse for seg. Bedre å kjøre enn Nissan og Mitsubishi og alle de andre, skryter nordlendingen fra Steigen, nord for Bodø.

Ståle Pettersens Landcruiser er strøken til tross for 223 000
  kilometer. Foto: Privat
Ståle Pettersens Landcruiser er strøken til tross for 223 000 kilometer. Foto: Privat

Bilen han selger har gått 223 000 km og ble importert som personbil på hvite skilter i 2003. To eiere har kjørt den før Ståle, den siste var en kirketjener i Sauda.

- Det finnes knapt synlig slitasje inni den. Og bilen har hatt alle servicer, så her er mye bil igjen, argumenterer Toyota-fan'en Ståle når vi antyder at selv en Toyota nødvendigvis blir noe slitt etter 223 000 på veien.

Ståle håper å få kr 293 000,- for bilen som er skadefri og etter selgers sigende helt rustfri.

Er Nissan Pathfinder et bra valg som nybil? Les hva Benny mener her

Også kvalitet må vedlikeholdes

Store japanske firehjulstrekkere er generelt gode kvalitetsbiler som oftest gir et ganske problemfritt bilhold. Men skal du kjøpe brukt, gjelder her som alltid å sjekke bilen grundig. Rust er ofte hovedproblemet, og vil som regel ha fått bra tak dersom en 8-9 år gammel japse ikke har blitt særskilt antirust-behandlet.

Sjekk at bilen ikke har offroad-skader under, og at servicer er tatt. Disse bilene er slitesterke og det er forholdsvis sjelden at deler ryker. Men når noe først må byttes, er det ofte dyrere enn på Passaten eller Avensisen.

Dette er de beste brukt-SUV-ene

Er store firehjulstrekkere bra som familiebil? Hva synes du? Bruk debattfeltet under

Landcruiser II FINN
Landcruiser II FINN